به گزارش سینماسینما ،این جامعه شناس دریادداشت خود نوشته است: اصغر فرهادی کارگردانی هوشمند است؛ کارگردانی که تصمیم گرفته برای پیدا کردن بازیگر فیلم تازهاش از ابزار شبکههای اجتماعی استفاده کند و نوعی تعامل سازنده بر پایه خلاقیت و نوآوری بسازد. فرهادی با یک تصمیم خلاقانه خلاقیت مردم اجتماعش را محک زده و بهترین نوآوریها را برای اثر تازه هنریاش انتخاب کرده. از آنجایی که بخش گستردهای از ایدهپردازان خلاق جامعه در لایههای زیرین قرار دارند با این اقدام میتوان آنها را کشف کرد و از توانمندیهای آنها بهره گرفت. این اقدام فرهادی همان همگام و همراه شدن با جامعه است. قطعا کارگردان میدانسته از طریق این شبکهها میتواند استعدادهای خوبی را کشف کند و از آنها در فیلمش استفاده کند. همچنین میدانسته اگر از خلاقیت مردم استفاده کند، قطعا کاری در اندازههای سلیقه مردم انجام داده و جذابتر خواهد بود. تمام این دانستهها در نوع خودش هوشمندی این کارگردان را به تصویر میکشد. عرصه فرهنگ- هنر ایران نیازمند ایدههای نو و استفاده از نسلهای نو است و شبکههای اجتماعی ابزار خوبی برای پیداکردن این نوآوریها. از طرف دیگر و از آنجایی که فرصت جامعه امروز برای بروز و ظهور استعداد کم است افراد کمتر میتوانند در صحنه واقعی و روزمره استعداد و توانمندیهای خود را نشان دهند؛ عرصههای مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مخصوصا فرهنگ-هنر با محدودیت جلو میرود و سر راه آنها موانع زیادی قرار دارد. مثلا فیلمسازان برای ساخت یک فیلم و انجام یک کار فرهنگی، با انواع ممانعتها روبهرو هستند. برای همین خالق اثر مجبور است بخشی از تواناییاش را به اسم اثر هنری به تصویر بکشد و بخش دیگر را پنهان کند. رسانههای اجتماعی بر اساس جبران همین کاستیها شکل گرفتند؛ تولد رسانههای جمعی جدید فرصتی را در اختیار کاربران قرار داد که قابلیتها و تواناییهای خود را تمام و کمال بروز دهند. این شاخصه شبکهها اجتماعی کمبودهای فضای فرهنگ- هنر ما را تعدیل و جبران میکند. چنانکه میبینیم افراد در این فضای نامحدود اجازه دارند، هر آنچه میاندیشند را تبدیل به یک پست یا عکس کنند و در یک لحظه برای تعداد زیادی کاربر منتشر بازخوردهای مناسبی هم دریافت کنند. اصلا دریافت این اظهارنظرات است که به تعامل و سازندگی بیشتر اجتماع کمک میکند. این قابلیت شبکههای اجتماعی کاربران را هر روز مشتاقتر و تشنهتر میکند که برای انتقال خلاقیتهای خود از این ابزار استفاده کنند؛ قابلیتی که به افراد مختلف و تفکرات گوناگون فرصت میدهد از این ابزار برای انتقال ایدهها و سوژههای نو و ناب خود بهره بگیرند. حتی تعاملاتی که در شبکههای اجتماعی در جریان است بر پایه وجه خلاقانه این فضا استوار است. فضای فرهنگ- هنر تنوع و تغییرپذیری زیادی دارد، سلیقه مخاطبان این تنوعپذیری را روز به روز جهت میدهد. چنانکه سلیقه مردم برای استقبال از یک کالای فرهنگی هر روز بالا و پایین میشود، امروز یک اثر را میپسندند و مدتی بعد آن را کنار میگذارند و سراغ یک اثر تازه میروند. بنابراین هر هنرمندی برای اثرآفرینی بهتر و جذب مخاطب بیشتر، میتواند با دانستن این نکات اجتماعی، از شبکههای مجازی به نفع اثر تازه و خلاق خود به خوبی استفاده کند؛ اتفاقی که اصغر فرهادی با نگاه اجتماعی دقیق خود، به تازگی کلید زده و میتواند نشانهای باشد برای تمام هنرمندانی که میخواهند همراه جامعه باشند و فرصتهای تازه جهان تازه را از دست ندهند.
٭ جامعهشناس

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته