چند کلامی درباره مستند «آی آدم ها»
سینماسینما، حسین خطیبی – روان پزشک و پژوهشگر اجتماعی:
در کشوری به وسعت ایران با جعیت قریب به ۸۰ میلیون نفر و گوناگونی آب و هوا و اقلیم، وجود بهداشت و پیشگیری از بیماریها میتواند سبب عدم ابتلا به بسیاری از امراض گردد که متأسفانه به علت عدم دسترسی همگانی به خدمات بهداشتی، تشخیصی و درمانی بخصوص در مناطق دورافتاده و محروم، در بسیاری از مواقع شاهد وقوع بیمارییهای وخیم و یا پیشرفته هستیم که درصورت وجود امکانات و بودجه و دانش تخصصی کافی میتوانست هرگز پیش نیاید و یا درصورت وقوع از درجات کمتری از وخامت برخوردار باشد. آنچه در فیلم « آی آدمها » که با کارگردانی بسیار تأثیرگذار خانم بنی اعتماد شاهد هستیم، تلاشی جمعی از خیرین و انسان دوستان است که با تشکیل زنجیرهای برای جلب و جذب کمکهای مردمی و همچنین کمکهای تخصصی، این اقدامات به ظاهر محال را ممکن کرده اند.
همانگونه که پیشاپیش ذکر شد برای کاهش ابتلا و یا کاهش وخامت بیماریها، چند رکن اساسی وجود دارند که مهمترین آنها شامل آموزش، بیماریابی، غربالگری و درمان به موقع و همینطور اقدامات نگهدارنده و پیگیریهای بعدی میباشد. همه این اقدامات در کشوری مانند ایران از توان یک سازمان و یا حتی از توان عمومی دولت نیز خارج است و تشکیل زنجیرهها و شبکههای مردمی که هرکدام بنابه علاقه و توان و تخصص خود به اینگونه اقدامات همت بگمارند، بسیار ضروری است.
همانگونه که در فیلم به خوبی مشاهده میکنیم، گروهی از افراد انسان دوست به سازماندهی این زنجیره پرداختهاند و بقیه نیز به فراخور توان و تخصص خود در بخشهای مختلف اقدام به همکاری میکنند. بخش مددکاری و بیماریابی، بخش تشخیص، بخش پرستاری و نگهداری، بخش درمان، بخش آموزش و بخش حمایتی و اقامتی از قسمتهای مهمی هستند که هر کدام میتوانند باری از دوش نیازمندان بردارند. وجود دانش تخصصی و پزشکان خارجی نیز مانند حلقه مهمی، این زنجیره را تکمیل میکنند.
موضوع این فیلم داشتن امید به روزی است که در کشور شاهد دسترسی همگانی به اقدامات تشخیص و درمانی شویم.
تا رسیدن به آن روز خیرین و انسان دوستان باید کمک کنند، متخصصان باید از تخصص خود بهرهببرند و هنرمندان باید در انعکاس این موضوعات به همه جامعه نقش آفرینی کنند و همه ما باید از این اقدامات حمایت کنیم. پیام فیلم به آدمها این است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
- بنیاعتماد: زندگی توران میرهادی برایم جذاب شد
- به پیشواز دومین اکران اینترنتی فیلم تورانخانم/ یادداشت مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- تمدید اکران اینترنتی مستند «توران خانم»
- اکران اینترنتی «توران خانم» ساخته مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- برای بهاریهای سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





