پدیده دومین سالگرد فقدان، طنین خاص و عجیبی دارد. طبق تعبیر ریاضی که «چند» را هر عددی بیش از «یک» میداند، سرآغاز سالگردهای «چندم» است. طبق برداشت عاطفی، بهت و شاید عادت نکردن بازماندگان نسبت به سال نخست فقدان، از این سال دوم به پذیرش اما دلتنگی مداوم بدل میشود. طبق عادات عرفی متاسفانه رایج، آن جمله تلخی که میگویند «خاک، سردی میآورد» کمکم و کم و بیش، از سال دوم خود را نشان میدهد.
پیگیری پرونده پزشکی آقای عباس کیارستمی که امروز دو سال از زندگی در جهان بدون او میگذرد، منهای تمام دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی که داشته و دارد، از این سرد شدن حسها و دلها نسبت به میراث او نیز جلوگیری میکند. نپذیرفتن اتفاقاتی که سهل و ساده، ذهنی چنین پویا و جانی چنین سرشار و طبعی چنین شوخ را به توقف واداشتند، میتواند به دانستن قدر او و آنچه هنوز میتوان از او آموخت، یاری برساند. کتابهای پرشماری که درباره آثار سینماییاش (از جمله کتابهای جاناتان روزنبام، مهرناز سعید وفا، متیو ابوت، عباس بهارلو، روبرت صافاریان، عماد حسینی)، درباره فعالیتهایش در زمینه گرافیک و هنرهای تجسمی (چاپ نشر نظر) یا برای بازتاب کلام خودش (کتابهای پل کرونین، دری رضایی، محمدرضا ثانی، مهدی مظفری ساوجی) پس از فقدان او در ایران ترجمه یا تالیف و منتشر یا بازچاپ شدهاند، تنها بخشی از این تلاش برای تداوم نگاه به اوست. مراسمی که برپا کردهایم و میکنیم، از بازگویی عناصر «هنر» او تا اختصاص هر دو سالگرد اول و دوم به بررسی مطالبات به تحقق نپیوسته خانواده او از جامعه پزشکی کشور، همه در کنار هر کاربرد آموزشی یا هنرشناسانه دیگر، این نتیجه انسانی را هم خواهد داشت که نگذاریم خاک او سرد شود…
در اغلب تریبونهایی که مسوولیتی در این باب داشتهام، این تعبیر را بر زبان راندهام که «اندوهمان را به خشم درآمیزیم». در حالی که آقای کیارستمی حتی در رویارویی با مرگ و احتمال و فکر آن هم از اشعار هایکووارش تا فیلمهایی چون «طعم گیلاس» و «باد ما را خواهد برد»، شوخ رفتار میکرد. یعنی که ما هنوز از این وجه او جا ماندهایم. هنوز نتوانستهایم مراسمی به پا کنیم که در آن، طنز درخشان او که پایش در خلق و خوی ایرانی و سرش در آسمان رفیع هستیشناسی بود، جاری و نقل قول شود. هنوز زخمهای حکمهای دیر یا پرتی که اغلب هم در آستانه یکی از مناسبتهای فقدان او اعلام میشود و پروسه برخورد با خطای پزشکی را به شوخی برگزار میکند، فرصت ندادهاند تا منهای اندوه و خشم، بتوانیم یاد او را به شوخکلامی و شوخچشمیاش بیاراییم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





