پدیده دومین سالگرد فقدان، طنین خاص و عجیبی دارد. طبق تعبیر ریاضی که «چند» را هر عددی بیش از «یک» میداند، سرآغاز سالگردهای «چندم» است. طبق برداشت عاطفی، بهت و شاید عادت نکردن بازماندگان نسبت به سال نخست فقدان، از این سال دوم به پذیرش اما دلتنگی مداوم بدل میشود. طبق عادات عرفی متاسفانه رایج، آن جمله تلخی که میگویند «خاک، سردی میآورد» کمکم و کم و بیش، از سال دوم خود را نشان میدهد.
پیگیری پرونده پزشکی آقای عباس کیارستمی که امروز دو سال از زندگی در جهان بدون او میگذرد، منهای تمام دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی که داشته و دارد، از این سرد شدن حسها و دلها نسبت به میراث او نیز جلوگیری میکند. نپذیرفتن اتفاقاتی که سهل و ساده، ذهنی چنین پویا و جانی چنین سرشار و طبعی چنین شوخ را به توقف واداشتند، میتواند به دانستن قدر او و آنچه هنوز میتوان از او آموخت، یاری برساند. کتابهای پرشماری که درباره آثار سینماییاش (از جمله کتابهای جاناتان روزنبام، مهرناز سعید وفا، متیو ابوت، عباس بهارلو، روبرت صافاریان، عماد حسینی)، درباره فعالیتهایش در زمینه گرافیک و هنرهای تجسمی (چاپ نشر نظر) یا برای بازتاب کلام خودش (کتابهای پل کرونین، دری رضایی، محمدرضا ثانی، مهدی مظفری ساوجی) پس از فقدان او در ایران ترجمه یا تالیف و منتشر یا بازچاپ شدهاند، تنها بخشی از این تلاش برای تداوم نگاه به اوست. مراسمی که برپا کردهایم و میکنیم، از بازگویی عناصر «هنر» او تا اختصاص هر دو سالگرد اول و دوم به بررسی مطالبات به تحقق نپیوسته خانواده او از جامعه پزشکی کشور، همه در کنار هر کاربرد آموزشی یا هنرشناسانه دیگر، این نتیجه انسانی را هم خواهد داشت که نگذاریم خاک او سرد شود…
در اغلب تریبونهایی که مسوولیتی در این باب داشتهام، این تعبیر را بر زبان راندهام که «اندوهمان را به خشم درآمیزیم». در حالی که آقای کیارستمی حتی در رویارویی با مرگ و احتمال و فکر آن هم از اشعار هایکووارش تا فیلمهایی چون «طعم گیلاس» و «باد ما را خواهد برد»، شوخ رفتار میکرد. یعنی که ما هنوز از این وجه او جا ماندهایم. هنوز نتوانستهایم مراسمی به پا کنیم که در آن، طنز درخشان او که پایش در خلق و خوی ایرانی و سرش در آسمان رفیع هستیشناسی بود، جاری و نقل قول شود. هنوز زخمهای حکمهای دیر یا پرتی که اغلب هم در آستانه یکی از مناسبتهای فقدان او اعلام میشود و پروسه برخورد با خطای پزشکی را به شوخی برگزار میکند، فرصت ندادهاند تا منهای اندوه و خشم، بتوانیم یاد او را به شوخکلامی و شوخچشمیاش بیاراییم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





