پخشکننده فیلم «علفزار» با ابراز نگرانی از برخی تصمیمگیریها در زیرمحموعه سازمان سینمایی، گفت: اقدام حوزه هنری برای شناور کردن بلیت سینماها قابل تقدیر است ولی یک دست صدا ندارد.
به گزارش سینماسینما، سعید خانی که در هفته گذشته به اکران نشدن فیلمش در موزه سینما اعتراض داشت، در پاسخ به اینکه آیا از سوی مدیران سازمان سینمایی پاسخی برای این موضوع دریافت کرده است؟ گفت: درباره پخش نشدن فیلم «علفزار» در موزه سینما هم با دکتر اسماعیلی – مدیر موزه – تماس گرفتم و هم بعضی مدیران سازمان سینمایی. پاسخ مدیر موزه این بود که “تشخیص میدهند” این فیلم در موزه سینما اکران نشود و در سازمان هم گفتند پیگیری میکنند ولی اتفاقی نیفتاده است.
او افزود: تجربه دستکم ۲۰ سال فعالیت من در حوزه پخش نشان میدهد که موزه سینما همیشه پاتوق فیلمهای ملودرام اجتماعی بوده و مخاطب بیشتری داشته است. «علفزار» هم اساسا با توجه به رده بندی سنیای که گرفته برای مخاطب زیر ۱۵ سال مناسب نیست و اینکه با توجه به این مورد یک نفر مسئول برای مخاطب تصمیم بگیرد کاری عجیب و از نظر من توهینآمیز است بویژه اینکه چند صد متر بالاتر از موزه سینما، سالنهای دیگری برای اکران این فیلم وجود دارند.
خانی تاکید کرد: آنچه برای من اهمیت داشت، فراتر از اکران نشدن «علفزار» در موزه سینما است و آن هم موضعی است که از جایگاه قدرت آمد و با گفتوگو نتوانستیم به نتیجه برسیم. چنین تفکری اگر یک روز در سینما قدرت بگیرد چه بسا ممکن است کل سینما را تعطیل کند وگرنه چطور میشود مدیر یک مجموعه به مجوز سازمان بالادستی خود اعتنا نکند و برای مکانی مثل موزه سینما اینطور تصمیمگیری کند؟ آن هم در شرایطی که وضعیت سینما هر روز – نه تنها در ایران بلکه کل جهان – وخیمتر میشود و باید همراهی بیشتری صورت گیرد. ولی در همین اوضاع میبینیم که با حوزه هنری امکان گفتوگو داریم و با زیر مجموعه سازمانی که به فیلم مجوز داده، امکان گفتوگو نداریم.
خانی در ادامه درباره اینکه آیا راهکار حوزه هنری برای شناور کردن بلیتها میتواند مثل یک مسکن برای گیشه کمرونق سینماها باشد؟ گفت: بخشی از سینماداران معتقدند که فیلم خوب باعث میشود مردم به سینما بروند، اما وقتی در شرایط فعلی فیلم خوب نداریم و آنهایی هم که میتوانند کمککننده باشند مجوز اکران نمیگیرند، پس باید با همین فیلمهایی که الان داریم فکری کنیم. کار حوزه هنری قطعاً با ارزش است ولی یک دست صدا ندارد. امیدوارم با تشکیل شورای صنفی نمایش در روزهای آینده، پخشکنندهها و سینمادارها همفکری کنند تا تصمیمی گرفته شود و با درنظر گرفتن بودجهای در شورای راهبردی چارهای اندیشیده شود.
وی با اشاره به افزایش مخاطب در روزی که بلیت فیلم «بدون قرار قبلی» همزمان با ولادت امام رضا (ع) نیمبها شد، افزود: چنین طرحی مستلزم این است که اطلاع رسانی گستردهای برایش صورت گیرد و یک راهکار دیگر هم اکران فیلمهای خارجی میتواند باشد اما همه اینها به اطلاعرسانی وسیع نیاز دارد تا مخاطب را به سینما برگردانیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- «رها» بهترین فیلم جشنواره آلیس در شهر شد
- فیلم «رها» مسافر رمِ ایتالیا میشود/ رونمایی از پوستر فیلم با نام بینالمللی «موهای دخترم»
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- موزه سینما میزبان «محمود کلاری» میشود
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- نمایش فیلمی مرمت شده از «داریوش مهرجویی» در موزه سینما/ نمایش تصاویر پشت صحنه
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ نمایشگاه ۳۰ نما از سینماهای قدیمی در موزه سینما
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





