.محمد تاجیک: این روزها که بحث درباره حذف فرش قرمز از جشنواره فجر ،بحث برانگیز شده است. بازخوانی یادداشتی از حجتالله ایوبی رییس اسبق سازمان سینمایی خالی از لطف نیست
به گزارش سینماسینما، حجتالله ایوبی در بهمن سال ۹۴ با انتشار یادداشتی در تلگرامش، با تیتر «نگران نباشید فرش قرمز ایرانی است» به برخی حاشیههای مطرح شده دربارهی فرش قرمز پاسخ داده بود.
وی در این نوشتار آورده بود: «زیبایی، سادگی و ایرانی بودن میتواند با هم باشد. و جشنواره فجر میتواند زیبا، باشکوه و در اوج سادگی باشد. سینماگرانی که سینما و جشنواره فجر را دوست دارند حق دارند که جشنوارهای متفاوت با جشنواره کن و ونیز از ما بخواهند. سینما هنری باشکوه است و شکوه و جلال، بخش جدایی ناپذیر برزگترین رویداد فرهنگی کشورمان یعنی جشنواره فیلم فجر است. جشنواره فجر نوروز سینما و جشن برداشت کاشتههای یک سال سینمای ایران است.
جشن پایان یک سال سینمایی و آغاز سال نوی هنر هفتم. مانند همه جشنهای دیگر ملی جا دارد برای جشنواره فجرهمه آیین یک جشن بزرگ را را بجا آوریم. البته شکوه و سادگی میتواند با هم باشد. مانند بسیاری از آیینهایمان که چنین است.
فرش یعنی خلاصه هنر ایران. قدیمی ترین فرش جهان ایرانی است. و کلمه کارپت، تاپی و مانند آن ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی دارد. به تقلید از تمدن ایرانی ۴۵۸ سال پیش از میلاد، یونانیان برای نخستینبار در غرب از این سنت ایرانی پیروی کردند و برای پیشواز از یکی از قهرمانانشان در کاخ، فرش قرمز گستردند. در لغت نامهها و فرهنگنامههای اروپایی، قرمزی فرش به عنوان نشانه زندگی، سلامت، شکوه و ابدیت آمده است. در این متون فرش قرمز به عنوان نشانهای از نور و شکوه الهی ریشه در فرهنگ شرق و ایرانی دارد.
فرش قرمز برگرفته از فرهنگ ایرانی و روم شرقی به کلیساهای غرب نفوذ کرد و به عنوان نماد شکوه و عظمت الهی نخست در مراسم و جشنهای دینی و سپس در آیین های بزرگ مورد بهره برداری قرار گرفت. خلاصه آنکه بدانیم که فرش ایرانی است و قرمزی آن هم ریشه در سنتهای ما دارد. اینکه غربیها از ما این سنت نیکو را به عارییت گرفتهاند باید خوشحال باشیم. و مدیران جشنواره فیلم فجر با افتخار فرش قرمز ایرانی را زیر پای سفیران شایسته فرهنگ و تمدن ایرانی بگسترانند و هنرمندان عزیزمان با سربلندی از سنت دیرین ایرانی پیروی کنند. چه کسی شایستهتر از سینماگر ایرانی برای راه رفتن بر فرش قرمز جشنواره فیلم فجر.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرش قرمز اسکار امسال، قرمز نیست!
- درباره حواشی فرش قرمز
- سوءبرداشت از فرش قرمزی که پهن شد
- اولین نمایش جهانی فیلم جدید جیمز باند / گزارش تصویری
- ایوبی :در دوران مدیریتم کمترین فیلمها توقیف شد / فیلمهای فراوانی بهویژه در هنر و تجربه به نمایش درآمد
- ایوبی درکمپین تحریم افطار روحانی؟/ایوبی :کذب محض است
- عاشورا؛ از کربلا تا تمام جهان/یادداشتی از حجت الله ایوبی
- ایوبی: جامعه سینمایی هم ازخانم آنکه ناراضی است/ماه گرفتگی هم در فهرست نماینده برلین بود
- واکنش ایوبی به اظهارات دادستان تهران درباره بازداشت نماینده جشنواره برلین
- ایوبی :راه بازگشت هنرمندانی که به شبکههای ماهوارهای پیوستهاند، باز نگه داشتیم
- شوخی طنز نویس روزنامه شهروند با اظهارات ایوبی
- مهمترین تغییر جشنواره ۳۴/ اتفاقات ویژه نخستین سال برگزاری کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر
- کاریکاتور / حاتمیکیا روی فرش قرمز نرفت
- فرش قرمز در جشنواره امسال فیلم فجر تعریف دیگری دارد/ راه رفتن روی فرشی از اسکناس
- واکنش ایوبی به “فرش قرمز”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





