تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۴:۰۲ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 75163

هادی آفریده در اعتماد نوشت :
جشنواره سینما حقیقت با آن رویکردی که پنج سال پیش داشت فاصله زیادی گرفته است. بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی جشنواره از سیاست‌های دولت قبلی نجات پیدا کرد. باید گفت در ابتدا این جشنواره در ابعاد کلان بین‌المللی برگزار می‌شد و در بخش ملی اعتبار خوبی کسب کرده بود، تنوع ژانرها و گونه‌ها و عقاید و نظرات یکی از اعتبارات جشنواره حقیقت بود. اما به مرور این آرا و عقاید و تنوع نظرات جای خود را از دست دادند و جشنواره در انتخاب فیلم‌ها بسیار محتاط و محافظه‌کارانه برگزار شد. این روند باعث شد که با آن چیزی که ما پنج سال پیش شاهد بودیم فاصله زیادی داشته باشد.
نکته‌ای‌که می‌خواهم بگویم به مرحله انتخاب فیلم‌ها برمی‌گردد. سال به سال در انتخاب فیلم‌ها سخت‌گیری بیشتری می‌شود و حتی فیلم‌هایی که انتخاب می‌شوند، مجددا وارد مرحله انتخاب دیگری می‌شوند. به نظر من این برای جشنواره‌ای با این بودجه عظیم و چهره خوب بین‌المللی که دارد حرفه‌ای نیست.
یادمان باشد جشنواره سینما حقیقت در جذب چهره‌های درجه یک بین‌المللی و داورهای خوب موفق بوده است. مرور آثار بین‌المللی درخشانی رادر سه چهار دوره اخیر داشتیم اگرچه جشنواره در بخش بین‌الملل همچنان قدرتمندانه ظاهر می‌شود.
اما به نظرم این رویداد در چند سال گذشته در بخش ملی بسیار محافظه‌کارانه و با احتیاط شده که این با ذات سینما حقیقت در تضاد است. در گروه داوری افرادی انتخاب می‌شوند که آوانگارد نیستند و با عقاید و ژانرهای جدید مستند‌سازی فاصله دارند.
از آنجایی‌که در جشنواره فیلم کوتاه تهران جزو هیات انتخاب بخش فیلم‌های مستند بودم. بسیاری از فیلم‌های مستند امسال را دیدم، به نظر من تمام ارگان‌های دولتی که وظیفه تولید فیلم مستند دارند؛ اما بسیار دست به عصا و محتاطانه عمل می‌کنند.
فیلم‌های مستندی هم که در جشنواره‌های مختلف می‌درخشند بیشتر تولیدات فردی آدم‌هاست وبیشتر قائم به ذات افراد است. متاسفانه دولت با وجود ردیف بودجه‌ای که دریافت می‌کند و شورای تولیدی که در زمینه فیلم مستند دارد، در بخش تولیدات ضعیف عمل می‌کند. نتیجه‌اش هم این می‌شود که ما در برگزاری جشنواره محتاطانه عمل می‌کنیم. این در حالی است که سینمای مستند احتیاط نمی‌خواهد. سینمای مستند جسور و آزادانه است در حالی که این جسارت از سینمای مستند ما گرفته شده و تولیدات ما بسیار کم مایه شده‌اند. به یاد دارم در دورانی که امیر تاجیک مدیریت شبکه مستند را برعهده داشت، با اینکه تلویزیون با ممیزی همراه است اما ما تولیدات بسیار درخشانی در دوره ایشان در تلویزیون شاهد بودیم.

 

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها