دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی گفت: در این جشنواره تنها معرفی برگزیدگان اهمیت ندارد بلکه به دنبال حمایت از نمایشنامه نویسان هستیم.
به گزارش سینماسینما، بهزاد صدیقی در نشست خبری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی که با حضور دبیران بخشهای مختلف در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد با بیان اینکه ایده اولیه برگزاری یک جشنواره با نام اکبر رادی به جشنواره نمایشنامهخوانی باز میگردد، اظهار داشت: با برگزاری نشست های بسیار فراخوانی را در بهار آماده کردیم و بعد از رایزنی ها با نهادهای فرهنگی مختلف در شهریورماه منتشر کردیم.
وی با اشاره به اینکه جشنواره در شش بخش صحنهای، نمایشنامهخوانی، مونولوگ، مقالات، لبخند باشکوه آقای رادی و اسناد تصویری برگزار میشود، تصریح کرد: نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی به صورت کاملا خصوصی و با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی برای پاسداری از نام، یاد و اندیشه های اکبر رادی برگزار می شود.
صدیقی با بیان اینکه هدف جشنواره تاثیرگذاری بر نسل جوان است تا با هنرمندی چون اکبر رادی آشنایی بیشتری پیدا کنند افزود: به این ترتیب می توانیم از نمایشنامه نویسان معاصر حمایت کنیم و تنها قصد معرفی برگزیدگان را نداریم بلکه می خواهیم شرایطی فراهم شود تا این افراد در عرصه تئاتر موفق شوند.
به گفته وی، با تمام دشواریها و نقصان هایی که یک جشنواره داراست تلاش می کنیم تا شرایطی ایده آل را رقم بزنیم.
دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با بیان اینکه بودجه ای تاکنون دریافت نکرده ایم، خاطرنشان کرد: برآورد برگزاری جشنواره را به شورای اسلامی شهر تهران و مرکز هنرهای نمایشی ارائه کردیم که هر دو نهاد مبلغی را تقبل کردند اما تاکنون چیزی در اختیار ما قرار نگرفته است.
صدیقی مبلغ مصوب از سوی مرکز هنرهای نمایشی را ۴۰۰ میلیون ریال و شورای اسلامی شهر تهران را ۶۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و همچنین افزود: حامی مالی برنامه مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال بابت ساخت نشان اکبر رادی هزینه کرده است.
وی همچنین در خصوص بخش نمایشنامهخوانی با بیان اینکه ۶۱ اثر ثبت شد اما تنها ۵۲ فیلم ارسال شده است، اظهار داشت: بعد از بازبینی، هشت اثر به مسابقه راه یافتند و یک اثر نیز به عنوان میهمان حضور دارد.
وی افزود: از تعداد کل ۲۷ زن و ۳۴ مرد شرکت کننده و با احتساب یک مهمان، ۵ زن و ۴ مرد در این دوره نمایشنامهخوانی حضور خواهند داشت.
صدیقی در خصوص نمایشنامهنویسان معاصر نیز گفت: از ۲۷۸ اثر دریافت شده از سراسر کشور تنها یک نفر در این بخش به نشان اکبر رادی دست خواهد یافت.
** جشنواره تئاتر قلب و مغز تئاتر را مورد هدف قرار داده است
آرش رادی نیز در این نشست با بیان اینکه نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی برخلاف همایشها و برنامههای تئاتر دیگر به حواشی نمی پردازد، اظهار داشت: اصل و بدل جای خود را عوض کرده اند و این روزها شاهد تئاتری نیستیم که بتوان آن را هویت محسوب کرد.
وی افزود: این جشنواره حلقه مفقوده ایست که قلب و مغز تئاتر را هدف قرار داده تا از کلیشه فاصله بگیریم؛ این جشنواره تئاتر هویت است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- تصویری روشن از آدمهای روزگار سپری شده!/ نگاهی به نمایش «پایینِ گذر سقاخانه»
- داستان زیرگذر/ نگاهی به نمایش «پایین، گذر سقاخانه»
- فروپاشی یک خانه پوشالی
- پیام شهرام کرمی به جشنواره تئاتر رادی: نگذاریم صحنه بیگفتوگو بماند
- اعلام آثار راه یافته به مسابقه مونولوگ اکبررادی جشنواره تئاتر اکبر رادی
- همایش بنیاد رادی شناسی فراخوان داد
- تقدیم اجرای «شوایک، سرباز ساده دل» به اکبر رادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





