شورای مرکزی انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینمای ایران در بیانیهای کمسابقه، نسبت به انسداد کامل فیلمنامهنویسی حرفهای در شرایط حال حاضر سینمای ایران هشدار داد و آن را حاصل فشار توأمان سانسور سازمانیافته و کمدانشی روند تولید عنوان کرد.
به گزارش سینماسینما ،متن کامل بیانیهی انجمن صنفی فیلمنامهنویسان به شرح زیر است:
امروز که این خطوط نوشته میشوند، سینمای ایران یکی از بحرانیترین دورههای خود را به لحاظ تولید اندیشه و کیفیت متن سپری میکند. به قطع در وقت انتقاد از محصولات سینمای ایران، از سمت مسئول تا سینماگر، شنیده و خواندهاید که مشکل سینمای ایران فیلمنامه است. آنچه اما از شما پنهان میکنند، فشار دو اهرم «سانسور» و «کمدانشیِ حاکم بر روند تولید» در سینمای ایران است که هر روز بیش از پیش کمر فیلمنامهنویسان حرفهای را خم کرده و طی آن روند و مسیر حرفهای فیلمنامهنویسی مختل شده است.
این یک هشدار به هر آن کس است که سینمای ایران را دوست دارد؛ چرا که اگر خطابمان به سیاستگذاران و مسئولان باشد، که خود یا درگیر تهدید و بازبینیاند یا ترجیح میدهند میزهای خود را با سرشاخنشدن با هر دردسری حفظ کنند. و اگر خطاب به سینمای ایران بنویسیم، که بخشی از جریان مؤثر خود آن، از مسببان اصلی حذف اندیشه از تولیدات و البته حذف فیلمنامهنویسان حرفهای از صحنه، چه صنفی و چه حرفهای، هستند.
به علاقهمندان حیات سینمای ایران هشدار میدهیم:
امروز شوراهای نظارتی با دیدگاههای کاملاّ ایدئولوژیک، هم جریان فیلمنامهنویسی سینمای جریان اصلی را نابود خواهند کرد و هم بخش خلاقانهی سینمای هنری و تجربی را. تجربهی اعمال شدید سانسور بر محتوا، سریالها را تبدیل به کالاهای مصرفی کرده و کاویدن فیلمها با ذرهبین نگاه نشانهیاب، باعث تولیدات بیخاصیت و ایجاد رعب در دل تولیدکنندگان شده و خواهند شد؛ پس اگر فیلمها و سریالهای نمایشخانگی بیکیفیت و کممخاطب هستند در وهلهی اول تصویبکنندگان و بررسهای فیلمنامه، بعد از آن مدیرانی که دستور به تولید دادهاند و در مرتبهی بعد سرمایهگذاران و تولیدکنندگانی که تن به سانسور یا خودسانسوری و سپس بازتولید دوباره و دوبارهی تولیدات بیدردسر گذشته میدهند باید جوابگوی این محصولات باشند، و نه نویسنده و صاحب اندیشهای که از طرح اولیهاش در روند اعمال سلیقهها جز سایهای باقی نمانده است.
در این روزگار که اغلب تهیهکنندگان حرفهای سود را در تولید محض جستجو میکنند و به گونهای شرمآور، حتا متون تولیدی خود را نمیخوانند [چون برایشان اهمیت ندارد] سخن گفتن از ضعف فیلمنامه در سینمای ایران شوخی دردناکیست و ما
هشدار میدهیم که با کنار گذاشتن نویسندگان حرفهای که بالطبع برابر این جریانها مقاومت کرده و میکنند و حاصل آن سپردن نگارش به افراد کمتجربهی سفارشینویس، سینما، تلویزیون و نمایش خانگی با هم از بین خواهند رفت؛ چرا که هیچ جامعهای، با حذف نویسندگان خود و میداندادن به سانسور و کمدانشی، سرنوشت بهتری پیدا نکرده است. میراث بهجامانده از سینمای ایران در خطر است، و جز برای عدهای که از حاکمیت شرایط کنونی سود میبرند، این باید به منزلهی یک هشدار نگرانکننده باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد