هفته فیلم هاى مستند جنگ ایران و عراق، به همت انجمن فرهنگی الفبا و با همکاری فستیوال مدیترانه، مجله بخارا، انجمن مطالعات جوامع فارسی زبانان و مرکز فرهنگی پالاتزو مِرولانا از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۹ در شهر رم- ایتالیا- برپا خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، در این رویداد فرهنگی، فیلم های جستجوی ۲ (امیر نادری)، بازگشت (محمد تهامینژاد)، کشتی نوح (سودابه باباگپ)، رافائل (بهمن کیارستمی)، تو ناگهان گم شدی (مهدی باقری)، ماشین قیامت (سودابه مرادیان)، زمناکو (مهدی قربانپور)، آندو (ماجد نیسی)، شهدا (کامیلا کومو)، سپیده دمی که بوی لیمو میداد (آزاده بیزارگیتی) به نمایش درمی آیند.
عنوان برنامه رویای صلح است و پریسا نظری و آزاده بیزار گیتی دبیران این هفته فیلم هستند که به همین مناسبت متنی را به نگارش درآوره اند که در زیر می آید:
در این لحظه تاریخى که سخن سرایى با استفاده از واژه هایى کمابیش فریبنده در مورد مقوله جنگ بسیار آسان به نظر مى رسد، چگونه مى توانیم به صلح پایدار بیندیشیم؟ چگونه میتوانیم جلوی جنگ را بگیریم و در خوشبینانه ترین شکل، با دعوت از سیاستمداران جهان به « گفتگو» به جای «جنگ»، این رسم ناخوشایند را براندازیم؟
خیره شدن به چشمان اندوهبار زندگی از پى جنگ، از خلال مستندهایی که زندگی پس از جنگ را به خوبی بازنمایی کردهاند، به نظر ما بهترین راه بود.
بهترین راه برای آشنا شدن با چهرهی ویرانگر جنگ و اندیشیدن به صلح از راه مواجه با این آثار.
آثار مستندی که در واقع به نحوی، خود کنشگران صلحاند و تلاش میکنند، همچون شاهدان عینی ، با حقانیت انسانمدارانهای ما را با ویرانگریهای جنگ، کشتار ناروای غیرنظامیان، رنجهای اندوهبار ناشی از بمباران های شیمیایی و …آشنا کنند.
حقیقت این است که این آثار مستند، به شیوهای متفاوت گفتمان صلح را پیش میکشند؛ انگار.
شاید همین حقیقت بود که ما را برآن داشت پس از افتتاحیهی این هفتهی فیلم با نمایش مستند خوب « جستوجو» از امیر نادری، باقی نمایش ها را به آثار مستندی اختصاص دهیم که برای نشان دادن چهرهی واقعی جنگ در سالهای پس از جنگ تلاش کردهاند.
مستندسازانی که دریافتهاند جنگ که تمام میشود، تمام نمیشود انگار. در فقدان، غم از دست دادن عزیزان، در دستها و پاهای بریده، جانهای ویران شده با حملات بیرحمانهی شیمیایی و در زندگی رنجآور جانبازان اعصاب و روان تا نسلها ادامه مییابد…!
در حالی که جنگافروزان جهان فراموششان میکنند و حین صرف صبحانه در کاخهایشان، مشغول دسیسهای برای شروع بیرحمانهی جنگى دیگر اند …!
حقیقت این است که تلاش ما برای تماشای این آثار در کنار هم، دیدن منظرههای دیدنی و شکوهمندی از جنگ نبوده و نیست؛ آنگونه که سیاستمداران جهان نمایش میدهند. هدف ما از بازنمایی عواقب جنگ تحمیلی دولت عراق علیه ایران، دریک هفتهی فیلم، بیدارکردن وجدانهای خفتهی بشریت است.
هدف ما برانگیختن همدلی سیاستمداران و همهی شهروندان جهان برای مقابله با وقوع مصیبتی مشابه در همه جای جهان است؛ «حتا جایی که قربانیان جنگهایاش ، هموطنان ما نباشند.»
هدف ما تحقق رؤیاهای صلح است؛ در سیارهی زمین. تلاشی برای ساختن جهانی بهتر.
کنشی کوچک اما از دل و جان، از سوی دبیران این هفتهی فیلم برای تحقق یک رؤیا . رؤیای صلح. صلحی پایدار. رویدادی که تقدیم میشود به همهی آنها که قربانیان بیگناه جنگافروزانند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- در دهمین دوره برگزاری؛ جشنواره ایده از آزاده بیزارگیتی تقدیر کرد
- جشنواره فیلم ارمنستان به پایان رسید؛ اهدای زردآلوی طلایی و نقرهای به دو سینماگر ایرانی/ تقدیر از امیر نادری
- اعطای جایزه به «تهران، یک تاریخ ناتمام» در جشنواره زردآلوی طلایی
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- نمایش مستند بهمن کیارستمی درباره «طعم گیلاس»
- پیام تصویری امیرنادری برای مراسم هفتمین شب قتل مهرجویی و محمدیفر
- در چهارمین شب از رویداد «سیستان؛ مشقت زیستن» مطرح شد: باید به حال مردم این زمان و سرزمین گریست
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





