گاهی بازیگران به اندازهای به نقشهای خود اهمیت میدهند که حتی ممکن است جانشان نیز به خطر بیفتند.
به گزارش سینماسینما، عبارت خاصی را برای تعریف کلمه «بازیگری متد» نمیتوان در نظر گرفت، اما این واژه به مراحلی گفته میشود که یک بازیگر طی میکند تا شبیه به نقش و شخصیتی شود که قرار است آن را بازی کند. مخاطبان هم با این شیوه و بازیگری متد ارتباط بهتری خواهند گرفت.
در این متد، بازیگران به عمق نقش خود فرو میروند؛ در این فرایند ممکن است به دلیل گریمهای موفق، چندین ماه زندگی کردن به عنوان کاراکتر فیلم و یا اصرار آنها برای آسیب دیدن واقعی باشد که بازی آنها به بهترین شکل ممکن انجام شود، اما گاهی در این روند ممکن است رسیدن به شرایط مناسب نقش آفرینی، این بازیگران را تا سر حد کشته شدن پیش ببرد.
در اینجا چندین نمونه از بازیگری متد میبینید که ممکن بود بازیگران جانشان را به خاطر آن از دست بدهند.
تام هنکس در «دور افتاده»

در این فیلم به کارگردانی رابرت زمکیس، تام هنکس نقش کسی را داشت که بعد از یک سانحه هوایی در یک جزیره متروک گرفتار میشود. او برای آنکه شبیه یک فرد میانسال به نظر برسد، ۲۲ کیلوگرم افزایش وزن داشت و بعد برای آنکه شبیه کسی به نظر برسد که سالهاست در این جزیره گیر افتاده، مجبور شد کاهش وزن شدیدی داشته باشد. اما این تمام ماجرا نیست. او در این جزیره یک آسیب و خراش کوچک خورد که البته به آن رسیدگی نکرد و به عفونت استافیلوکوک منجر شد. این عفونت میتواند باعث ایست قلبی و مرگ شود.
جان هارت در «مرد فیلنما»

در فیلم «مرد فیل نما» که یکی از بهترین آثار دیوید لینچ است، جان هارت نقش اصلی را بازی میکند. به دلیل گریم گسترده و سنگینی که باید برای این نقش روی صورت هارت اعمال میشد، ریسک خفگی این بازیگر در شرایط مختلف مثل خوابیدن وجود داشت. به گفته چندین منبع او فراموش کرده که باید ایستاده باشد و به همین دلیل چندین بار تا سر حد خفگی رفته است.
رابرت دنیرو «گاو خشمگین»

گاو خشمگین یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینما محسوب میشود و از دید عدهای از منتقدان، بهترین فیلم دهه ۸۰ میلادی است. اما ساخت فیلم کار سادهای نبود مخصوصا برای دنیرو. او برای این نقش وزن خود را از ۶۵ کیلوگرم به ۱۱۳ کیلوگرم افزایش داد و این افزایش ناگهانی باعث ایجاد مشکلات تنفسی و حتی تکلمی برای وی شد. به همین دلیل اسکورسیزی برای آنکه دنیرو دچار حمله قلبی نشود، تولید فیلم را برای مدتی عقب انداخت.
جرارد بالتر در «تعقیب تک موج ها»

جرارد بالتر برای بازی در فیلم «تعقیب تک موج ها» آموزش دید، اما گویی به خوبی در زمینه رعایت نکات ایمنی آموزش داده نشد. او در هنگام فیلمبرداری در کالیفرنیا مدت کوتاهی را غرق شد. او تا سر حد مرگ میرود، اما نهایتا از این حادثه جان سالم به در برد.
جوزف گوردون در «نهایت سرعت»

گوردون در این فیلم نقش یک پیک دوچرخه سوار را بازی میکند و در یکی از سکانسها به خودش آسیب میزند. او اصرار داشت که تمامی سکانسهای بدلکاری را خودش انجام دهد، اما یک حادثه برای وی رخ میدهد او از پشت با یک تاکسی تصادف میکند. تصادفی که شیشه عقب اتومبیل را میشکند و آسیب جدی به دست گوردون وارد میشود. ۳۱ بخیه بابت این زخم به وی زده میشود.
سیلوستر استالونه در «راکی ۴»

سیلوستر استالونه از بازیگرانی نیست که از بدلکار به جای خودشان استفاده میکنند. به همین دلیل وی برای سکانس مبارزه پایانی در فیلم سینمایی «راکی ۴» از دولف لاندگرن میخواهد که واقعا به او مشت بزند تا مبارزه آنها واقعی به نظر برسد. ضربه لاندگرن، استالونه را راهی بیمارستان میکند و او ۹ روز تحت درمان قرار میگیرد. استالونه ضربه او را مثل تصادف با اتومبیل توصیف کرده بود.
بادی آبسن در «جادوگر شهر اُز»

آبسن قرار بود نقش «تین من» را در این فیلم بازی کند، اما برای این نقش باید لباسی فلزی را به تن میکرد و گریم سنگینی روی او انجام میگرفت. اما اتفاق اصلی ۹ روز پیش از آغاز فیلمبرداری افتاد و مشخص شد که این بازیگر به آلومینیوم آلرژی دارد. آلومینیوم بخش زیادی از لباس کاراکتر «تین من» را تشکیل میداد. این آلرژی او را برای دو هفته راهی بیمارستان کرد و بازیگر دیگری (جک هالی) جایگزین وی شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان/ Watch Culture
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیست و سومین جشنواره آلیس در شهر؛ اهدای نشان افتخار شهر رم به رابرت دنیرو/ حضور فیلم سینمایی «رها» در بخش اصلی
- پشیمانی تارانتینو از نساختن فیلمی با بازی رابرت دنیرو
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- «اینجا»؛ سفری خلاقانه در زمان و مکان
- رابرت دنیرو: دلقکها را تا زمانی که به دیکتاتورهای شرور تبدیل شوند، جدی نمیگیریم!
- یاران «فارست گامپ» برمیگردند/ اکران «اینجا» رابرت زمکیس در پاییز
- پس از هفتمین عمل جراحی کمر؛ توصیه سیلوستر استالونه به بازیگران/ بدلکاری بماند برای بدلکاران
- بازیگر «راکی» درگذشت/ استالونه: آپولو به مشتزدن ادامه بده!
- کشتار سرخ، در سرزمین طلای سیاه/ «قاتلان ماه گل»، روایتی تلخ از کشتار بومیان اوسیج در سالهای وحشت
- زندگی استالونه روی پرده جشنواره تورنتو
- ترایبکا ۲۰۲۳ برگزیدگانش را شناخت/ گرامیداشت اولین کارگردانی دنیرو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





