تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۴/۱۰ - ۲۳:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 19268
دی کاپریو مولانادر اتفاقی باورنکردنی هفت هزار امضا برای درخواست از تهیه‌کنندگان فیلم زندگینامه مولانا مبنی‌بر چشم‌پوشی از لئوناردو دی کاپریو برای ایفای نقش شاعر و عارف پارسی قرن هفتم جمع‌آوری شده است.
به گزارش سینما سینما ،امضاکنندگان این دادخواست از تهیه‌کنندگان تقاضا کرده‌اند با انتخاب بازیگری از خاورمیانه از «بازنویسی و تحریف تاریخ» خودداری کنند.

به گزارش ایندیپندنت، لئوناردو دی کاپریو بازیگر برنده اسکار در حال حاضر اولین گزینه تهیه‌کنندگان فیلم زندگینامه‌ای «رومی» است. این در حالی است که هواداران این پروژه عقیده دارند چنین انتخابی «مضحک» و یکی دیگر از نمونه‌های بارز «نژادپرستی در هالیوود» است.

دیوید فرانزونی فیلمنامه‌نویس برنده اسکار و استیون جوئل براون تهیه‌کننده در گفت‌وگوی اخیر خود با نشریه انگلیسی «گاردین» ابراز امیدواری کرده بودند: «با ترسیم زندگی ادیب و عارف بزرگ، تصویر کلیشه‌ای و جاافتاده از شخصیت‌های مسلمان در سینمای غرب را به چالش خواهد کشید.» فرانزونی و جوئل همچنین در ادامه گفت‌وگوی یادشده نسبت به انتخاب دی کاپریو برای بازی در نقش اصلی فیلم و رابرت دونی جونیور بازیگر ۵۱ ساله امریکایی برای ایفای نقش شمس تبریزی عارف ایرانی ابراز تمایل کرده بودند.

اظهارات عوامل سازنده بلافاصله با واکنش تند کاربران شبکه‌های اجتماعی به ‌ویژه توییتر روبه‌رو شد، تا جایی که هشتگ «رومی سفیدپوست نبود» (#Rumiwasntwhite) خیلی زود سراسر فضای مجازی را درنوردید و به شعار اصلی معترضان تبدیل شد. شماری از کاربران خشمگین به این نکته اشاره کرده‌اند که چطور هالیوود به آسانی بازیگران مسلمان را برای ایفای نقش تروریست‌ها در فیلم‌های خود انتخاب می‌کند و وقتی نوبت به ایفای نقش شاعر و عارفی از سرزمینی شرقی می‌رسد به انتخاب بازیگری سفیدپوست اکتفا می‌کند.

در بخش از متن دادخواستی که معترضان امضا کرده‌اند آمده: «انتخاب لئوناردو دی کاپریو برای ایفای نقش رومی تحریف تاریخ، تعدی به دستاوردهای مسلمانان و اعتبار بخشیدن به فردی سفیدپوست محسوب می‌شود. از همین حالا، وقتی مردم به رومی فکر می‌کنند تصویر فردی با چهره رنگ‌پریده، موهای بلوند و چشم‌های آبی جلوی چشم‌شان می‌آید. بازیگران مسلمان به راحتی برای ایفای نقش تروریست‌ها انتخاب می‌شوند اما وقتی قرار باشد فیلمی از زاویه‌ای مثبت به ترسیم زندگی فردی مسلمان بپردازد آنها آماده‌اند که عرصه را برای یک بازیگر سفیدپوست دیگر باز بگذارند. انتخاب بازیگران فیلم «رومی» هنوز نهایی نشده و ما می‌توانیم به کمک یکدیگر این روند را تغییر بدهیم.»

فیلمنامه‌ای که نویسنده «گلادیاتور» مشغول نگارش آن است، عمدتا بر رابطه مولانا و شمس که ناگهان به طرزی مرموز ناپدید می‌شود، متمرکز است. دی کاپریو که بعد از سال‌ها انتظار، بالاخره چند ماه پیش با درام وسترن «از گور برگشته» ساخته الخاندرو گونزالس ایناریتو برنده جایزه اسکار شد، هنوز هیچ‌گونه واکنشی به شایعات اخیر مبنی‌بر مشارکت در پروژه «رومی» نشان نداده و تاریخ اکران فیلم نیز فعلا نامشخص است.

آی سینما

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها