سینما سینما،علی پاکزاد – همایون ارشادی معتقد است مطرح شدن سینمای ایران در سطح جهانی راهی بود که عباس کیارستمی آغاز کرد و اصغر فرهادی نیز در این راه گامهای خوبی برداشت.
به گزارش سینماسینما، امروز سهشنبه پنجم بهمن ماه نامزدهای دریافت جوایز مراسم اسکار اعلام میشود. اصغر فرهادی با «فروشنده» تنها سینماگر ایرانی است که شانس حضور در میان نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دارد. در روزی که سینمای ایران در آستانه یک اتفاق مهم قرار دارد، با همایون ارشادی درباره جایگاه سینمای ایران درعرصه بینالملل صحبت کردیم. او بازیگر فیلم سینمایی «طعم گیلاس» به کارگردانی عباس کیارستمی است؛ فیلمی که یکی از مهمترین جوایز تاریخ سینمای ایران یعنی نخل طلای کن را برای ایران به همراه آورده است.
ارشادی در گفتوگو با سینماسینما، درباره شرایط فیلمهای ایرانی و حضور آنها در جشنوارههای بینالمللی گفت: «حضور موفق یا موفق نبودن، فیلمهای ایرانی در جشنوارههای خارجی نیاز به چندین ساعت بحث و گفتوگو دارد. یعنی موضوعی نیست که به آن به راحتی و در زمان کوتاهی پرداخت، اما میتوان اشارهای به «طعم گیلاس» کرد؛ فیلمی که از همه جهات فوقالعاده بود.هیچگاه یادم نمیرود زمانی که این فیلم جایزه را کسب کرد، بسیاری از دوستان آقای کیارستمی را مورد تمسخر قرار دادند. آنها اعتقاد داشتند که کیارستمی فقط فیلمهایی میسازد که مورد توجه جشنوارههای قرار میگیرد. آن زمان فقط چند جشنواره بینالمللی و مهم وجود داشت.»
او ادامه داد: «اکنون نزدیک به سه هزار جشنواره در سراسر دنیا وجود دارد. اغلب میبینم فیلمهای ایرانی در جشنوارههایی موفق میشوند که اسم آنها را تا به حال نشنیدهایم. البته معرفی فیلمهای ایرانی در هر جای دنیا باعث افتخار است، اما ارزشی که جشنوارهها در سالهای گذشته داشت به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط امروزشان نیست. اکنون هر فیلمی که جایزه میبرد و در جشنوارهها حضور پیدا میکند، رسانهها به خوبی به آن میپردازند در صورتی که آن زمان آقای کیارستمی برای کسب جایزه از جشنواره «کن» مجبور شد برای خروج از فرودگاه به در پشتی مهرآباد مراجعه کند.»
ارشادی اضافه کرد: «در مجموع حضور فیلمهای ایرانی را در جشنوارهها مثبت میبینم، اما در کنار این تفکر باید نگاه کنیم که کدام جشنوارهها برای سینمای ایران میتواند بهتر باشد. بعضی از این جشنوارهها واقعا ارزش حضور ندارند، اما فیلمهایی مانند «فروشنده»، «جدایی نادر از سیمین» درخشان بودند و حضور آنها باعث افتخار سینمای ایران است. اصغر فرهادی اکنون راه عباس کیارستمی را ادامه میدهد و فیلمساز موفقی است. همین که نام سینمای ایران در جشنوارههای مهم و با ارزش برده شود باعث افتخار است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- برای همایون ارشادی که به تازگی به ابدیت پیوست؛ بازیگر سکوت و تأمل
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- طعم تلخ گیلاس
- همایون ارشادی درگذشت
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





