سینما سینما،علی پاکزاد – همایون ارشادی معتقد است مطرح شدن سینمای ایران در سطح جهانی راهی بود که عباس کیارستمی آغاز کرد و اصغر فرهادی نیز در این راه گامهای خوبی برداشت.
به گزارش سینماسینما، امروز سهشنبه پنجم بهمن ماه نامزدهای دریافت جوایز مراسم اسکار اعلام میشود. اصغر فرهادی با «فروشنده» تنها سینماگر ایرانی است که شانس حضور در میان نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دارد. در روزی که سینمای ایران در آستانه یک اتفاق مهم قرار دارد، با همایون ارشادی درباره جایگاه سینمای ایران درعرصه بینالملل صحبت کردیم. او بازیگر فیلم سینمایی «طعم گیلاس» به کارگردانی عباس کیارستمی است؛ فیلمی که یکی از مهمترین جوایز تاریخ سینمای ایران یعنی نخل طلای کن را برای ایران به همراه آورده است.
ارشادی در گفتوگو با سینماسینما، درباره شرایط فیلمهای ایرانی و حضور آنها در جشنوارههای بینالمللی گفت: «حضور موفق یا موفق نبودن، فیلمهای ایرانی در جشنوارههای خارجی نیاز به چندین ساعت بحث و گفتوگو دارد. یعنی موضوعی نیست که به آن به راحتی و در زمان کوتاهی پرداخت، اما میتوان اشارهای به «طعم گیلاس» کرد؛ فیلمی که از همه جهات فوقالعاده بود.هیچگاه یادم نمیرود زمانی که این فیلم جایزه را کسب کرد، بسیاری از دوستان آقای کیارستمی را مورد تمسخر قرار دادند. آنها اعتقاد داشتند که کیارستمی فقط فیلمهایی میسازد که مورد توجه جشنوارههای قرار میگیرد. آن زمان فقط چند جشنواره بینالمللی و مهم وجود داشت.»
او ادامه داد: «اکنون نزدیک به سه هزار جشنواره در سراسر دنیا وجود دارد. اغلب میبینم فیلمهای ایرانی در جشنوارههایی موفق میشوند که اسم آنها را تا به حال نشنیدهایم. البته معرفی فیلمهای ایرانی در هر جای دنیا باعث افتخار است، اما ارزشی که جشنوارهها در سالهای گذشته داشت به هیچ وجه قابل مقایسه با شرایط امروزشان نیست. اکنون هر فیلمی که جایزه میبرد و در جشنوارهها حضور پیدا میکند، رسانهها به خوبی به آن میپردازند در صورتی که آن زمان آقای کیارستمی برای کسب جایزه از جشنواره «کن» مجبور شد برای خروج از فرودگاه به در پشتی مهرآباد مراجعه کند.»
ارشادی اضافه کرد: «در مجموع حضور فیلمهای ایرانی را در جشنوارهها مثبت میبینم، اما در کنار این تفکر باید نگاه کنیم که کدام جشنوارهها برای سینمای ایران میتواند بهتر باشد. بعضی از این جشنوارهها واقعا ارزش حضور ندارند، اما فیلمهایی مانند «فروشنده»، «جدایی نادر از سیمین» درخشان بودند و حضور آنها باعث افتخار سینمای ایران است. اصغر فرهادی اکنون راه عباس کیارستمی را ادامه میدهد و فیلمساز موفقی است. همین که نام سینمای ایران در جشنوارههای مهم و با ارزش برده شود باعث افتخار است.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم