برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی، با اجرای محمد صالح علا، با حضور اکبر نبوی کارشناس و منتقد سینما چهارشنبه ۲۲ دی ماه، میزبان همایون اسعدیان کارگردان و فیلمساز بود.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این برنامه، اکبر نبوی با بیان اینکه سینما امروز مانند یک جوان ۳۴ ساله است که برای آن برنامه ریزی صورت گرفته، گفت: همه تلاش کردند به شکلی از سینما مراقبت کنند تا بتواند به مسیر خود ادامه دهد، به اندوخته های فرهنگی آن اضافه شود و امروز به رغم انتقادها به آن افتخار می کنیم. از نظر شما اکنون در چه وضعیتی هستیم و آیا این مراقبت ها به جایی رسیده که احساس بیم نسبت به سینما نداشته باشیم؟
به این سینما افتخار می کنم
اسعدیان با اشاره به اینکه من نیز به این سینما افتخار می کنم، افزود: ما بیش از هزار جایزه بین المللی را در کارنامه خود داریم و کشورها به رغم اینکه ممکن است فیلم ها مخالف آن ها باشد، حاضرند بهای بسیاری برای این آثار بپردازند و همین که پرچم جشنواره شان با این فیلم ها بالا می رود، مایه افتخار است.
تعطیل نشدن سینما بعد از انقلاب را مدیون امام (ره) هستیم
وی ادامه داد: بسیاری تصور می کردند سینمای بعد از انقلاب تعطیل شود و ما مدیون این جمله امام خمینی (ره) هستیم که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم. این باعث شد عده ای از فیلمسازان قبل از انقلاب که می خواستند بعد از آن در سینما فعالیت داشته باشند و عده ای از مسئولان جدید دلبسته فرهنگ آمدند سینما را راه اندازی کردند. پس از آن نوعی از سینمای جدید در انقلاب متولد شد.
مسئولان فکر می کنند تمام وظایف فرهنگی را باید سینما انجام دهد
کارگردان فیلم «طلا و مس» با بیان اینکه مشکل از توقعات شروع شد، یادآوری کرد: تمام مسئولان باری را بر شانه سینما می گذارند که اساسا سینما تحمل آن را ندارد؛ یعنی انگار تمام وظایف فرهنگی را باید سینما انجام دهد. وقتی گله مندیم چرا اخلاقیات در جامعه سیر نزولی دارد؛ هیچکس بررسی نمی کند که مساجد و آموزش و پرورش در این رابطه چه کاری انجام داده اند.
وی خاطرنشان کرد: به محض اینکه در سخنان رهبر انقلاب درخصوص لاابالی گری فرهنگی صحبت می شود، همه منتظرند که نوک پیکان را به سمت سینما بچرخانند. انگار یادمان رفته که بخشی از سینما سرگرمی است مردم بسیاری اوقات به سینما می آیند که دوساعت بخندند اما دیدگاه ما بیشتر آموزشی است.
اسعدیان افزود: اگر فکر کنیم مسئول بی فرهنگی تنها سینماست، فکر می کنیم سینما یک وسیله تبلیغی برای بیان چیزی است که برای ما ارزش دارد. به فرض اینکه سینما یک وسیله تبلیغی باشد و تریبونی برای بیان عقاید دولت در نظر گرفته شود، سینما به تنهایی نمی تواند چنین کاری انجام دهد و بی اثر است و هیچ فیلمی نمی تواند خللی در پایه های یک نظام ایجاد کند.
کسانی که می گویند فیلمی پایه های نظام را متزلزل کرده است، نمی دانند چه توهینی به نظام می کنند
کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» ادامه داد: کسانی که می گویند فیلمی پایه های نظام را متزلزل کرده است، نمی دانند چه توهینی به نظام می کنند. در هر دو سوی قضیه نظام های کمونیستی و معمولی این دیدگاه شکست می خورد.
متعهدترین سینما به آرمان ها و منافع ملی هالیوود است
اکبر نبوی یادآوری کرد: معتقدم متعهدترین سینما به آرمان ها و منافع ملی که شوروی سابق به گرد پای آن نمی رسید، هالیوود است اما مناسباتی آنجا شکل گرفته که بهم پیوستگی ها اتفاق افتاد و هالیوود شکل گرفت.
اسعدیان در این رابطه عنوان کرد: اصولی در نظام هالیوود وجود دارد که نباید خدشه دار شود و خانواده و پرچم کشور اصل است. آن ها فیلم های فراوانی درباره خانواده و بچه ها دارند و انتقاد به رئیس جمهوری اصل و کابوس نیست بلکه اصل احترام به خانواده و حراست از بچه هاست. معتقدند انتقاد به اف بی آی مشکلی ایجاد نمی کند چون کابوس آمریکایی محسوب نمی شود.
شرایط به گونه ای شده که اگر امروز «گاو» به وزارت ارشاد بیاید رد می شود
کارگردان فیلم «شب روباه» با اشاره به فیلم«گاو» توضیح داد: در جلسه شورای پروانه ساخت گفتم تنها فیلمی که باعث شد سینمای ایران مجوز کار بگیرد فیلم«گاو» مهرجویی بود اما ما شرایط را به گونه ای کردیم که اگر امروز این فیلم به وزارت ارشاد بیاید رد می شود .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما شد
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





