سینماسینما، سحر عصرآزاد
«شکستن همزمان بیست استخوان» یا «رونا؛ مادر عظیم» را باید ستایشی از مقام و جایگاه مادر به شیوهای ظریف و هنرمندانه دانست. فیلمی که قصد دارد با نقب زدن به درونیترین ضعفهای بشری به این امر مهم دست یابد.
برادران محمودی اینبار با فیلمنامه و کارگردانی جمشید محمودی و تهیهکنندگی نوید محمودی، ادای دینی دارند به مادر خود و همه مادران که سوژه فیلمهای بسیاری از گذشته تا حال و آینده بودهاند و هستند و خواهند بود.
اما آنچه این فیلم را همچون آثار قبلی آنها متمایز میکند، زاویه نگاه شناسنامهداری است که به موضوع آشنا و محوری فیلم خود دارند. نگاهی از دل قومیت و با تکیه بر فرهنگ و عادات و آداب و سنتهای جاری در دل قوم مهاجر افغان؛ که همین وجه آن را شناسنامهدار میکند. حکایت دو برادر با روحیات مختلف که هر یک مادر را به شیوه خاص خود پاس میدارند. عظیم (محسن تنابنده) که فرزندی ندارد، مادر را اول و آخر همه چیز در زندگیاش میداند و این را در خطاب تندی که به همسرش دارد، تکرار میکند. همانطور که به برادرش، فاروق، هم سرکوفت ترک کردن مادر را به خاطر مهاجرت میزند.
اما مشکل بزرگ فاروق (مجتبی پیرزاده) که فرزندی دارد مونس مادر، طرح موضوع مهاجرت بدون مادر است. موقعیتی که منجر به مواجهه دو برادر و ادعای عظیم در رابطه با مادرشان میشود؛ ادعایی که گریبانش را میگیرد. آن هم وقتی او میماند و مادری بیمار که نیاز به پیوند کلیه عظیم دارد. در چنین بحرانی است که عظیم با بیماریای که خودش دارد، دچار تردید و ترس شده و حالا باید بین زندگی مادر و خودش، یکی را انتخاب کند؛ مصداق عینی ادعایی که کرده است!
فیلم تا طرح این مواجهه درونی عظیم، با ضرباهنگ و روایتی پویا که در خدمت پیشبرد درام است، پیش میرود، اما از جایی که قرار است تردیدهای درونی عظیم را به تصویر بکشد تا مخاطب موقعیت پرچالش او را از نزدیک حس کند، دچار رخوت میشود. درست است که پرداختن به چنین وجه درونی که جلوه و نمایش بیرونی برجستهای نداشته و متکی بر یکسری کدهای رفتاری است، کاری چالشبرانگیز است، اما این وجه، محور اصلی فیلم و انتخاب فیلمساز است. به همین دلیل انتظار میرفت ایدههای تصویری بیشتری برای ترجمان و بیرونی کردن این پروسه سخت در زندگی عظیم داشته باشد.
از آنجا که عظیم در شهرداری تهران کار میکند، یکسری رفتارها و کارهای تکرارشونده در مواجهه با مکانها و اشیا دارد که فیلمساز تا جای ممکن به جلوهگری ترس و تردید او در رفتارهای روزمرهاش پرداخته است. اما فیلم به چیزی بیش از این نیاز دارد برای نزدیک شدن به درونیات عظیم، تلخی مواجهه با ترس درونیاش و پذیرفتن سنگینی بار ادعایی که کرده نسبت به شانههای انسانی نحیفش؛ وجهی که بتواند رخوت و سکون این بخش از فیلم را تقلیل دهد و آنها را حسیتر کند.
هر چقدر این بخش به شیوهای تصویری ملموس و باورپذیرتر میشد، مواجهه بعدی دو برادر، آن هم درحالیکه فاروق از نیمه راه مهاجرت قاچاقی با پسرش بازگشته تا کلیهاش را به مادر تقدیم و دیدار او را با نوهاش میسر کند، تعیینکنندهتر و دراماتیکتر میشد.
«شکستن همزمان بیست استخوان» کنایه از موقعیت دردناکی است که انسان با همه ضعفهای بشری در آن گرفتار میشود و در کنار ادای دین به مادر نوعی دعوت به همدلی با ذات انسانی و پذیرش یکدیگر است که با ظرافت توامان شده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «آخرین تولد» به پنج جشنواره بینالمللی
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- پایان فیلمبرداری «پوست شیر» در اسفندماه/ پخش فصل سوم ۱۰ اسفند شروع میشود
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- جایزه ویژه هیات داوران جشنواره تگزاس آمریکا برای «هفت و نیم»
- ادامه فیلمبرداری سریال «همبازی»
- همایون ارشادی و گروه جدید بازیگران سریال نورزی شبکه دو مقابل دوربین رفتند
- نوید محمودی: پژوهش آثار سینمایی را سنددار میکند
- آتیلا پسیانی و گروه جدید بازیگران سریال نورزی شبکه دو مقابل دوربین رفتند
- «مردن در آب مطهر» به صورت آنلاین اکران میشود
- «خانه عزیز» سریال نوروزی شبکه دو شد
- رونمایی از پوستر رسمی «هفت و نیم» در آستانه اکران
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴