با نمایش فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه در فستیوال ونیز، به احترام حضور و موقعیت کیارستمی در سینمای ایران و جهان، گروه سینمای هنر وتجربه همه سئانسهایش را فردا ۲۱ شهریور ماه در روز ملی سینما به این فیلم اختصاص داده و به طور سمبلیک دو نمایش ویژه در نظر گرفته است.
به گزارش سینماسینما، سیفالله صمدیان که از حدود یک ماه پیش برای آمادهسازی فیلم – پرترهای از عباس کیارستمی به قول خودش به قرنطینه رفته بود، با پایان کار و ارایه نسخه دی سی پی به فستیوال، هفتهی گذشته راهی ونیز شد تا فیلمش در آنجا رونمایی شود.
همانطور که پیش از این مسوولان گروه هنر و تجربه قول داده بودند، این گروه سینمایی قصد دارد، در روز ملی سینما – ۲۱ شهریور ۱۳۹۵- همه سئانسهایش را در تهران و شهرستانها به دو فیلم ساختهی سیفالله صمدیان درباره عباس کیارستمی اختصاص بدهد.
قرار است فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» و «روزی روزگاری در مراکش» – مستند ورک شاپ کیارستمی و مارتین اسکورسیزی – در سئانسهایی در پی هم اکران شوند.
سیفالله صمدیان – هنرمند عکاس و فیلمساز – پیش از سفر گفته بود: فرصت کمتر از یک ماه برای پذیرفتن پیشنهاد احمد کیارستمی و اصرار آلبرتو باربرا مدیر جشنواره فیلم ونیز برای ساخت فیلمی با این ویژگی نه از نظر حرفهیی درست بود و نه من در موقعیتی بودم که از نظر عاطفی و حسی قادر به انجام چنین کاری باشم. اما به هر نحوی بود فکر کردم باید تمام موانع را کنار بگذارم و با جدیت کار را دنبال کنم.
او مطرح کرده بود: با صبوری خانواده و طبیعتا همراهی همکاران آن هم در شرایطی که شماره تازه مجله تصویر در حال چاپ بود، مجبور به ایجاد شرایطی شبیه قرنطینه شدیم و امیدواریم نتیجه حاصل از این فیلم بتواند به من و بینندههای فیلم امکان ورود آهسته و بی سروصدا به دنیایی را بدهد که از تمام سروصداهای آگاهانه، شعاری و گل درشت دور باشد. درست همانند دنیای ساده و مینی مالیستی خود عباس کیارستمی!
این هنرمند خاطرنشان کرده بود: مساله بسیار مهم در ساخت این پرترهی سینمایی این بود که تمامی ترس ناشی از فشردگی زمانی، خستگیهای ناگزیر ناشی از کار شبانه روزی حتا کج سلیقگیهای احتمالی که میتوانست به نتیجه نهایی فیلم لطمه بزند، خوشبختانه با انرژی و حضور استثنایی کیارستمی در تک تک تصاویر فیلم از بین رفت. از اینکه پرترهای ساخته شد که کلیشهها و فرمولهای قدیمی را آگاهانه رعایت نکرد و کنار گذاشت، راضیام؛ حتما نتیجه برای خود من هم در آینده راهگشا خواهد بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





