/ماجرای قطع در ختان در سینما/
یکی از فیلمهایی که یه ماجرای قطع در ختان می پردازد به رنگ ارغوان حاتمی کیاست .به رنگ ارغوان که فیلمی جنجال برانگیز و بحث برانگیز بوده به موضوع اعتراض دانشجویان به قطع در ختان جنگلهای شمال می پردازد موضوعی که به خاطر لایه های سیاسی و اجتماعی فیلم از دید بسیاری پنهان مانده است .
در فیلم به رنگ ارغوان تعدادی از دانشجویان جنگلداری به شدت نسبت به قطع درختان جنگلی که به گفته رییس دانشگاهشان جزو موزه ای ترین جنگلهای ایران هستند معترض اند جنگلهایی که قرار است به خاطر کشیدن یک جاده رویایی به شمال قطع شوند .
/ماجرای اعتراض تقوایی/
سالهای پایان دهه هشتاد بود که در مراسم روز سینمای ایران در موزه سینما،ناصر تقوایی در صحبتهایی به شدت از قطع درختان جلوی موزه گله می کرد .او حرفهای بسیار جالبی درباره درختها می زد می گفت درختها گاهی مواقع از انسانها هم مفید ترند چون فواید وتاثیرات مثبت بسیاری درزندگی دارند.
/اما حالا همه درختها را قطع کرده اند/
در همان سالها بود که مجیدی در گفت وگویی با بیان این مطلب که میتوانستیم در یک دورهای تعریف جغرافیایی فرهنگی داشته باشیم،گفت: باید به دنبال هویت فرهنگی شهرمان باشیم. مثلا منطقه پامنار برای خودش یک شهر تهران قدیم است. مگر چقدر هزینه میبرد تا این منطقه را بازسازی کرد. کشورهای دیگر یک ستون قدیمی شهرشان را نگه میدارند و موزه میکنند ولی ما هرگز به این توجه نکردیم که نسلهای دیگری هم در راه هستند که نیازمند یک هویتند و ما باید این هویت را به آنها بدهیم. دیگر کجای این تهران هویت دارد؟ همه شهر را خراب کردند… یک موقعی میگفتیم هوای خوب شمیران، اما حالا همه درختها را قطع کردهاند تمام باغها که خاطرات ما بود توسعه هر شهر باید متناسب با هر فرهنگ باشد.
/بهرام بیضایی غموخوار درختان پایتخت/
یهرام بیضایی سینماگر ایرانی از جمله افرادی بوده که همواره دغدغهی اصلی خود را نه تنها دفاع از اهل فرهنگ، بلکه دفاع از هر چیز خلاقهای عنوان کرده و حتی گفته است : من از درختهای شهر تهران نیز دفاع میکنم، در این شهر چرا درختها را میبرند؟اواخر سال ۸۷ بود که بهرام بیضایی در «نوروزنامه» خود برای بهار ۸۸ دوباره نسبت به قطع درختان و خشکاندن آنها گلایه کرد.
این کارگردان سینما و تئاتر ایران در نوروزنامه که اختصاصا در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار داده بود ، آورده بود : «نه از بُریدن درخت هزارساله میگویم، نه از بُریدن درختهای چهارصدساله، نه از بُریدن دوازده هزار درخت یکشبه؛ هشتسال است در گوشهای از تهران (چون نمونهای از همهی آن) شاهد خشکاندن عمدی درختها هستم. انگار نه انگار روز درختکاری داریم و شعارهای حفظ فضای سبز به تیرچراغ برق آویزان میکنیم! در تعریض بخش جنوبی آجودانیه (با نام رسمی سباری) باغی را بریدند و درختهایش را که میتوانست وسط دوخط خیابان بیفتد با جرثقیل از زمین بیرون کشیدند و در جواب من مرد تنومندی با پاسخی از پیش آماده گفت جابهجا میکنیم! و مرد بیاعتنای دیگری، در جواب اینکه چرا به جای بازگذاشتن فضای حیاتی گرد درختها آنها را تا کمر آسفالت میکنید تا بخشکند، گفت از کارفرما بپرس! از کارفرما که پس از کمک به خشکاندن درختهای سربه آسمان، کوچهی ما را به سود بساز بفروش کارگاه سنگبری کرده بود پرسیدم با مجوز کدام وجدان آسایش روان پیر و جوان ما را به سرسام اره برقیها و سنگبرها دادهاید، گوشی را قطع کرد! – هرسال در آستانهی نوروز، آغاز فصل سرسبزی، چهارباغ آجودانیه، به حکم بهار، سبزی آغاز کرده بود، و با گلهای رنگارنگ دلانگیزش در چشم ما مردم قانع، به بهشتی میماند! در این نوروز، به برکت جدولسازی، درختهای دوسوی خیابان به سود بساز بفروش خشکیده و به فرمان کارفرمایی که گوشی را برای همیشه قطع کرده است، گیاهان باغچههای سراسری دوسوی خیابان بلند آجودانیه را کندهاند و دارند آنها را شتابان آجرفروش میکنند. عشق به برهوت تا چه حد؟ انگارنهانگار که ما همگی تا دو نسل پیش رعیت و رعیتزاده بودهایم و آب و درخت را حرمتی بود! از سر کارگری پرسیدم چرا؟ گفت آب که میدادند آسفالت را میپوساند! گفتم گناه اینکه بد اسفالت میکنید و بد آب میدهید با درختهاست؟ مگر میدان بیدرخت آن پایین را که یک وجب سالم ندارد کسی آب داده است؟ گفت از کارفرما بپرس! کارفرما کجاست تا بپرسم چرا نمک شیمیایی پای درختها میریزید تا به اسم این که ریشهاش سوخته آنها را ریشهکن کنید؟ و از کی مجوز نابودکردن درختها را به مزایده گذاشتهاید؟
کارفرمای گرامی، امسال به برکت نهضت درختزدایی شما، خیابان آجودانیه سترون است. بر شما مبارک! آیا این در اجرای شعار بیا تا گل برافشانیم است که این روزها خیابانها را پوشانده؟ و شهرمداران بزرگوار، شما را به خدا نمیشود جلوی کویرسازی را گرفت؟»
/پرویز مشکاتیان :وقتی درختی را قطع می کنند انگار که دست من را قطع می کنند/
پرویز مشکاتیان نیز از جمله هنرمندان معترض به قطع در ختان بوده است .«پرویز مشکاتیان» در گذشته در باغی در نیشابور زندگی می کرد که در آن آهو، کبوتر، گنجشک را جلد کرده و با هم آشتی می داد. ولی وقتی به تهران آمد و این شهر پر دود و دم را برای زندگی برگزید، آنچه که آزارش می داد صدای اره برقی سوداگران ساختمان بود که درختان کهنسال شهر تهران را می بریدند. شاید او هم مثل بیضایی که غمخوار درختان پایتخت است و همیشه فریاد زده که چرا درختان کهنسال را در این شهر قطع می کنند، آرزو داشته درختان چندین ساله سرشماری و شناسنامه دار شوند. درختانی که وقتی قطع می شوند گویی دستان «مشکاتیان» را قطع می کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از نامزدهای انتخاباتی
- برنامه ویژه «دست در دست» برای انتخابات ریاست جمهوری
- چطورر هشت سال مملکت را به این شخص و رفقایش سپردیم
- پست اینستاگرامی محمد بحرانی درباره تفاوت «مطالبه» و «طلبکاری»
- مهراب قاسم خانی: قبل از اعلام نتایج، بین ساندویچی و تدریس خصوصی مردد بودم
- سعید روستایی: مردم از سیاستمداری میانهرو٬ یک اصلاحطلب حقیقی ساختند
- محمود گبرلو از یک جریان سیاسی نوشت/ غفلت مفرط جریان اصولگرایی
- واکنش باران کوثری به انصراف اسحاق جهانگیری
- نامه علیرضا داودنژاد خطاب به رییس جمهور آینده ایران
- رضا عطاران: همه میدانید انتخاب من دکتر روحانی است
- گفتوگوی خواهران اسکندری با سینماسینما / استیکرها بدون اطلاع ما ساخته شدهاند
- کارگردان «آشغالهای دوست داشتنی»: اعتراض دارم٬ ولی رای میدهم
- رضا کیانیان: دولتها با هم فرق دارند و سر و ته یک کرباس نیستند
- دیدگاه صریح پاکدل درباره مناظرهها: گویی طراحی میکنند٬ کسی جذب مناظره نشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش