این روزها بحث ورود “پول کثیف” به سینما شده بحث اصلی محافل سینمایی و طبیعی است که این نوع بحث ها در حوزه فرهنگ و هنر از جذابیت های خاصی برخوردار است و بیشتر شبیه حب و بغض های شخصی از نظر نگارنده این بحث ها تعبیر می شود تا دغدغه های ملی و اخلاقی! صرفنظر از ضرورت کالبد شکافی چگونگی ورود پول های کثیف به سینما و نمایش خانگی که نسبت به سایر حوزه های اقتصادی قابل توجه نیست باید به ورود “پول کثیف” به تمام شئونات زندگی مان نگاه دوباره ایی بیاندازیم تا متوجه این نکته بشویم که چگونه این فاجعه تمام مختصات زندگی ایرانی را تحت شعاع قرارداده است!
تعدادی نه چندان کم از ایرانی های در بانک ها سرمایه گذاری کرده اند و یا خیلی ها وام های ریز و درشت گرفته اند و همه ما می دانیم که تمام سیستم بانکی آلوده به ” ربا” است و مصداق پول کثیف مصداق بارز “ربا” است! تعدادی دیگر از ایرانی ها با سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه به دنبال سود بادآورده ایی هستند که بتوانند سرمایه خود را یکشبه دو برابر نمایند و باز هم این رفتار مصداق توسعه “پول کثیف” است در بین ما ایرانی ها! تعداد دیگرمان نیز در حوزه مسکن به دنبال فروش بالاتر نسبت به قیمت واقعی مسکن هستیم و تا اونجایی که بتوانیم گوش مشتری هایمان را میبریم تا منفعت بیشتری کسب کنیم و این هم مصداق “پول کثیف” است!
تعداد دیگرمان هم با زدوبند در ارائه کیفیت پایین تولیداتمان همانند خودرو و ... و حاشیه سود بالا به دنبال منفعت بیشتر هستیم تا سودمان را بالاتر ببریم و این هم مصداق ” پول کثیف” است! تعداد دیگرمان نیز در کاهش خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان و دانشجویان این سرزمین و افزایش کلاس های خصوصی ( درس هایی که باید سرکلاس بدهیم به دلیل منفعت اقتصادی بیشتر به کلاس های خصوصی انتقال داده ایم ) ” پول کثیف” را در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی وارد کرده ایم!
تعداد دیگرمان که بازدو بند در مراجع قدرت چه دولت و چه مجلس و چه قضا یا چشم پوشی کرده ایم از “پول کثیف” یا که خودمان شده ایم مروج آن! و تعداد دیگرمان نیز درحال برنامه ریزی هستیم تا چگونه بتوانیم “پول کثیف” بیشتری را از آن خودمان کنیم!
و در آخر هم باز برسیم به سینما: “پول کثیف” یعنی این که فیلمی را تولید کنیم که بخاطر منفعت بیشتر مخاطبان را ناراضی و آزرده از سینما خارج کنیم و می دانیم که این روزها و این سال ها به چه میزان شاهد تولید فیلم هایی بوده ایم که به بهانه تولید فرهنگی مصداق بارز اشاعه “پول کثیف” در سینما بوده اند و پولشویی و کثیف بودن پول فقط به پولهایی که با زد و بند و کلاهبرداری تولید میشوند معروف نیستند! بلکه هر فعالیتی که باعث از بین رفتن کرامت انسانی، کاهش کیفیت، هدر دادن وقت، عدم سود منطقی در داد وستد، کاهش خدمات اداری، تخریب محیط زیست، زد وبند در داد وستد اقتصادی، کم کاری در خدمات آموزش و پرورش و آموزش عالی، عدم نظارت در مراجع ذیربط، پایین بودن بهره وری در تمام شاخص هایی اجتماعی و اقتصادی و... مصداق بارز ورود “پول کثیف” به ساختارهای این سرزمین است!
بدون تعارف همه ما در “پول کثیف” غوطه وریم…
*کارشناس سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- توضیحات امیر حسین علم الهدی درباره اظهاراتش در یک برنامه تلویزیونی
- انتقاد علم الهدی از یک طرح عجیب : فیلمها قرار است بر اساس قرعه کشی در سینماها اکران شوند
- به احترام سینما/یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از استعفای انتخاباتی وزیر آموزش و پرورش
- چرا روند موفقیت فیلمسازان اول مختل میشود؟/یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- اعتراض تند علمالهدی به حذف فیلمهای هنر و تجربه از راهروهای سازمان سینمایی در زمان حیدریان
- امیر یوسفی یکی از نابغه های سینمای ایران است که روزی از این سرزمین خواهد رفت !
- تهدید جدی برای سینمای اجتماعی / یادداشتی از امیر حسین علم الهدی
- پست اینستاگرامی علم الهدی درباره عصبانی نیستم و طعنه وکنایه به مخالفان این فیلم
- امیرحسین علم الهدی :تلاوت قرآن زنده یاد عبدالباسط تکرار نشدنی است
- واکنش تند امیرحسین علم الهدی به اظهارات اخیر یامین پور
- انتقاد امیرحسین علم الهدی از حذف مستند زندگی فائزه هاشمی از جشنواره سینما حقیقت
- امیرحسین علمالهدی در گفتوگو با سینماسینما/ سیمرغ «هنر و تجربه» آدرس دقیق این سینما را نمایان میکند
- علمالهدی:صدها فیلم مهم تاریخ سینما در گذشته،از چرخه نمایش سینماها حذف شده بودند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






