سینماسینما، علیاشرفی
فیلم «همه چیز، همه جا، به یکباره» (Everything Everywhere All at Once) فیلم آمریکایی، ساخته دانیل کوآن و دانیل شاینرت در ژانر کمدی-درام است. این فیلم دومین ساخته این دو کارگردان است که در اسکار ۲۰۲۳ موفقیتهایی از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برایشان به ارمغان آورد.
داستان فیلم دربارهٔ یک زن چینی – آمریکایی به نام اِوِلین وانگ است که توسط خدمات درآمد داخلی حسابرسی میشود و متوجه میشود که باید با نسخههای جهان موازی خود ارتباط برقرار کند تا در برابر یک موجود قدرتمند از تخریب چندجهانی جلوگیری کند.
فیلم از همان ابتدا در فضایی کاملاً شلوغ از خانهای بههمریخته آغاز میشود. استفاده از نمای بزرگ (لانگ شات) جزئیاتی از این بههمریختگی را به ما نشان نمیدهد؛ اما در همان نمای اول فضای آشفته فیلمنامه و شخصیتها مشخص میشود. روایت خانوادهای با یک شغل خانوادگی، درگیری خانواده با کسبوکار، مشکلات مالیاتی و مشکل گرایش جنسی فرزند خانواده در ابتدا، روایتی که نوید یک داستان ساده و تکبعدی را به مخاطب میدهد، اما در همان نمای اول کارگردان نشان میدهد موضوع آنقدر هم که فکر میکنیم ساده و تکبعدی نیست. تدوین پیچیده و دکوپاژهای عجیب ما را به سمت داستانی، ورای آن چیزی که دیده میشود میبرد. غیر از روایت ساده ابتدای داستان، ساختار فیلم به سمت جهانهای موازی میرود و تدوین به بهترین نحو آن را نشان میدهد.
جهانهای موازی این فیلم با جهانهای موازی دیگر تفاوتهایی دارد که میتوان از دیدگاه نظریههای فلسفی به آن پرداخت. جهانهای موازی در فیلمهای پیش از این فیلم، علاوه بر حضور مستقل خود، حضوری ضمنی در کنار جهان دیگر و حضوری در ارتباط مستقیم با جهان اصلی را داشتند؛ در بیشتر فیلمهای قبلی هر جهان وجود مستقل داشت و ارتباطی شفاف یا پنهانی با جهان اصلی داشتند؛ اما در این فیلم رابطه مابین جهانها فقط تصویر گذراست که فاصله بسیار دوری از هم دارند و بر هم کنش ندارند. به بیان دیگر اگر جهان موازی فیلمهای علمی–تخیلی دیگر را دال در نظر بگیریم هر کدام مدلولی را نمایندگی میکردند و در جهان خود حضور مستقل داشتند. مدلول معنی حقیقی آن جهان بود که نشانههای آن ما را به سمت مشخصات جدید رهنمود میکرد. اما در این فیلم جهانهای دیگر هیچ حضور مستقلی از خود ندارند و به شکلی گذرا با استفاده از مچ کاتهای سریع مخاطب را نه درگیر میکند، و نه نشانهای به او میدهد. در هم تنیدگی این جهانها با توجه به نداشتن شخصیت مستقل آنقدر زیاد میشود که مخاطب خود را در هزارتوی این جهان گم میکند؛ این گمگشتگی با استفاده از تکنیک مچ کات بیش از پیش میشود. تدوین در این فیلم به بهترین شکل مفهوم فیلم را میرساند و کمکدهنده دکوپاژ عجیب آن است.
در واقع جهانهای موازی این فیلم ابژههایی یا نشانههایی بدون مفهوم هستند و حقیقتی را به دنبال ندارند همانطور که در فلسفه پستمدرن اشاره میشود: هر ابژهای به طرز علاجناپذیر و پویا پیچیده است. پستمدرنها اشاره دارند که پیچیدگی پدیدهها تمامنشدنی نیست، بلکه زاینده، یعنی قابل رشد است. در تفکر پستمدرن حقیقت به دنبال نشانه نمیآید به عبارتی دال، نماینده حضوری مدلول نیست و زنجیرهای از دالها بر جهان حاکم است و هر دال یک نشانه بدون حقیقت و مفهوم مستقل است. حقیقت آنقدر پنهان شده که قابل شناسایی نیست.
ساختار این فیلم هم به همین ترتیب است. نشانههایی که بدون هیچ مدلول پنهانی در پس هم میآیند و قابلاعتماد و اعتنا نیستند؛ جهانهای موازی این فیلم ما را در سرگردانی واقعی یا غیرواقعی بودن آن رها نمیکند، بلکه خود گویا است که تمامی آنها غیرواقعی و گذرا هستند؛ هرچه بیشتر هم به سمت انتهای فیلم میرویم این جهانها در زمانهای کوتاهتری نابود میشوند.
برای مثال تبدیل به سنگ شدن کاراکترها، عروسک شدن، بوزینه شدن و… مفاهیمی بیمفهوم است که مخاطب را فقط در زنجیره دالها گم میکند. البته نباید از این نکته گذشت که در استفاده از آنان کوتاهیها و اشتباهاتی رخ داده است و منظور جذب مخاطب به شدت لحاظ شده، اما در کل قابل قبول است.
این فیلم حتی به تفکرات ساختارگرایان هم اشاره دارد؛ زیرا با استفاده از مچ کات هر تصویری ساختار و بنمایه تصویر بعدی است و اشاره به این فلسفه نیاز به تدوینی این چنینی دارد. استفاده از کاتهای مچ شده و پنهای شلاقی. برای مثال در اواسط فیلم (حدود دقیقه ۹۰) یک مبارزه مابین شخصیت اول و دختر او رخ میدهد که تمام تکنیکها و کاتها، بر اساس صحنه قبلی پیریزی میشود و میبینیم تدوین به چه شکل به ساختارگرایی رسیده و گذرا بودن تمام تصویرها را به ما نشان میدهد. این سرعت کات و اکشنها و حرکتهایی که به صحنه بعدی منجر میشود ما را به سمت فلسفهای که کارگردان سعی در بازگویی آن دارد میبرد.
شخصیت اصلی که یک زن است نقش یک ناجی را برای خاتمه به این جهانهای بیمعنا دارد، در طول روند داستان نیز اشاره به تهی بودن جهان مدرن دارد و انتقاد خود را از جهان مدرن میکند. مانند از بین رفتن محبت، خانواده، رابطههای منزوی و تنهایی مفرط. ناجی در انتها موفق به بازسازی این مفاهیم میشود که این خود تأییدی بر نظریات فلسفی پستمدرن است. در واقع کارگردان بهنوعی پستمدرن را تأیید میکند و راه نجات جهان میداند. پستمدرنی که به دنبال کشف حقیقت کلاسیک نیست، بلکه به دنبال زنجیرهای از نشانهها میگردد.
در انتها باید متذکر شد این اثر قابلیت یک اثر فاخر را با دید زیباییشناسی ایده آلیسم گذشته ندارد، اما در بحث زیباییشناسی پستمدرنیسم حرفهایی میتواند بزند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- روایتی از یک جنایت/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- تاریخ اکران فیلم جدید کارگردانان «همهچیز همهجا به یکباره» مشخص شد/ جزئیات در دسترس نیست!
- بازی با سایهها/ نگاهی به فیلم «روزهای عالی»
- «اوپنهایمر»، ضد جنگ نیست؟!
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»
- پایان رایگیری اسکار ۲۰۲۳
- «همه جا همه چیز یکباره» جوایز اسپریت را هم درو کرد
- گام بلند «همه چیز همه جا به یکباره» به سمت موفقیت در اسکار/ برگزیدگان انجمن کارگردانان آمریکا معرفی شدند
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- برندگان انجمن ملی منتقدان آمریکا؛ یک پیروزی نادر/ تاد فیلد با «تار» هت تریک کرد
- معرفی نامزدهای اولیه جوایز بفتا ۲۰۲۳/ پیشتازی «در جبهه غرب خبری نیست»
- منتقدان لسآنجلس فیلم برگزیده سال را انتخاب کردند
- ۱۰ فیلم برتر سال به انتخاب موسسه فیلم آمریکا
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی