افشین هاشمی، مجید برزگر و گیتی خامنه پس از تماشای مستند «درخت زندگی» به کارگردانی هومن بابا نوروزی نظرات خود درباره این فیلم را بیان کردند.
به گزارش سینماسینما، افشین هاشمی با اشاره به این که دیدن سرنوشت بازیگر «خانه دوست کجاست» برایش جالب بوده گفت: «اساسا با این نگاه که اگر شخصی در فیلمی بازی کند، فیلمساز تا آخر عمر مسئول سرنوشت او خواهد بود کاملا مخالفم، این یک همکاری موقت است و بیش از هر کس سرنوشت هر بازیگری بدست خود اوست. خوشبختانه فیلم هم خیلی نرم از کنار این موضوع می گذرد. اما از طرفی دیدن سرنوشت بازیگر فیلم خانه دوست کجاست برایم جالب بود، چون یکی از فیلم های مهم تاریخ سینمای ایران است. خوشبختانه این فیلم شبیه فیلم های دیگری که راجع به آقای کیارستمی ساخته شده و ظاهر شلخته ای دارد نیست زیرا آنها تصور می کنند که واقعیت شلخته است و این اشتباهی ست که بیشتر اوقات راجع به سینمای کیارستمی می شود. سینمای کیارستمی کاملا چیدمان و کات های به موقع است به شکلی که دیده نشود نه اینکه وجود نداشته باشد. از این منظر مستند درخت زندگی فیلم تمیزی ست و ارجاعات اش به فیلم اصلی به گونه ای است که مخاطب آن را دنبال می کند. به هر حال فیلم «درخت زندگی» موضوع بازی نابازیگران را به چالش می کشد اما پاسخی به سوال مطرح شده در فیلم نمی دهد و قضاوتی نمی کند و چون نگاه عمومی جامعه فیلمساز را مسئول سرنوشت بازیگران می داند قضاوت نکردن شاید کمی خطرناک باشد.
مجید برزگر نیز با تبریک به سازندگان این فیلم گفت: لحظاتی از فیلم بسیار تاثیر گذار است و فکر می کنم فیلم مهمی ست و به هر حال درباره یکی از مهم ترین فیلم های تاریخ سینمای ماست. فیلم یاد آور یک فیلم مهم و یک فیلمساز مهم است. فکر می کنم درخت زندگی می توانست با تحلیل دقیق تری پیش برود و بخشهایی از آن موقعیت و تکلیف خودش را روشن کند و ما را به عنوان تماشاگر با دستاورد خودش روبرو کند. اما فکر می کنم که دیدن فیلم درخت زنگی لذت بخش و جذاب است به این خاطر که سویه های دیگری را همچنان از آقای کیارستمی فقید نمایش می دهد و از این نظر قابل اشاره است. امیدوارم تماشاگران زیادی به تماشای این فیلم بیایند و از آن لذت ببرند.
برزگر در پاسخ به این سوال که آیا فیلم کسی را قضات می کند گفت : هنوز نمی دانم که آیا قضاوت نکردن امتیازی برای فیلم محسوب می شود یا خیر، البته در معنای عمومی و کلاسیک قضاوت حرف شما درست است و فیلمساز نباید قضاوت کند اما به هر حال برای فیلم یک استراتژی وجود دارد و البته سال ها پیش این بحث راجع به آقای بیضایی و باشو هم براه افتاد. به هر حال جادو و رویا سازی سینما برای کودکان و بازیگران بر کسی پوشیده نیست و آن زیست موقت در دوران تولید و نمایش فیلم تاثیری بر آن ها می گذارد که تا آخر عمر دیگر آدم های عادی نخواهند بود، اما فکر می کنم تلاش شما برای قضاوت نکردن موفق بوده است اگر چه گاهی به نظر می آید در بخش هایی از کار فیلمسازان کمی متهم می شوند که آینده بازیگرانشان را چگونه رقم می زنند اگر چه بابک احمدپور می گوید در تمام این سال های پشتم به آقای کیارستمی گرم بود. فیلم را راحت و با لذت دیدم به این خاطر که یک حس و طعمی از آقای کیارستمی در آن هست. به نظر می آید بابک احمدپور بعد از خانه دوست تمام این سال ها با رویا هایش زندگی می کند و این ابدا بد نیست.
گیتی خامنه با اشاره به این که تحت تاثیر فیلم قرار گرفته است گفت: چند دقیقه ای می گذرد که فیلم را تماشا کرده ام و بدون اغراق بگویم که هنوز دارم درجاده های شمال و منطقه درفک و روستای کوکر خاطراتم را مرور می کنم آن زمانی را که در خدمت استاد کیارستمی بودم و از زمان های ناب زندگی من بود و این را هم کاملا بدون اغراق می گویم. فیلم به قدری تاثیر گذار بود که عملا برای این که دوباره به زمان حال بر گردم و خاطرات را بدست فراموشی بسپارم نیاز به تلاش فراوانی دارم. فیلم را فوق العاده دوست داشتم و این را بدون تعارف عرض می کنم و یک نکته بسیار تاثیر گذار در فیلم بود که اگر به آن اشاره نکنم شاید دینم را به عباس کیارستمی ادا نکرده ام. فیلم به زیبایی به عوالم روحی و مقوله زندگی بابک و احمد احمدپور پرداخته است کودکان و ستارگانی که با بازی در فیلمی از کیارستمی سرنوشتان دگرگون شد. به زبان ساده اگر بخوام بگویم چه اتفاقی در زندگی آن ها افتاد باید برگردم به سال ها قبل و زمانی که به خوبی به خاطر دارم که کیارستمی از دغدغه خودش با من گفت. او بیان کرد این بچه ها در این دوره با ماشین های شیک جابجا می شوند و ما به دنبالشان می رویم و در مرکز توجه هستند و در این مقطع زندگیشان کاملا تغییر کرده است. کیارستمی به بازیگرانی که یک بار جلوی دوربین می روند و همین طور نابازیگران اشاره کرد و این یکی از آسیب هایی ست که در فیلم به زیبایی به آن اشاره شده است. بسیاری از ما به دنبال نوعی از زندگی هستیم که درآن دیده و شنیده بشویم و کارمان به ذهن ها سپرده بشود، اما بسیار کم پیش می آید که کسی به این آفت بپردازد. یکی از مشخصه های فوق العاده فیلم به نظرم این بود که کارگردان شنونده خوبی بود و بابک خانه دوست کجاست هم به زیبایی و با صداقت، تمام راز های مگوی زندگی خودش را با مخاطب در میان گذاشت و آرزو می کنم اگر احتمالا با کودکانی از این گروه سنی کار می کنیم، سرنوست آنها برایمان مهم باشد و این مقوله آسیب شناسی در کارمان مغفول نماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره «علت مرگ: نامعلوم»/ کاش نبود پنجرهای، یا چشمهایی که ما را بپاید
- پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینما؛ تجلیل از صدرعرفایی، پورشیرازی و طوسی/ «علت مرگ نامعلوم» بهترین فیلم شد
- «علت مرگ: نامعلوم» به اکران آنلاین رسید
- افشین هاشمی در اینستاگرامش نوشت؛ ایدهای که به سرقت رفت، این بار محسن نامجو
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





