پیکر مرحوم پرویز تاییدی با یادی از شهدای حادثه تروریستی اهواز به سمت خانه ابدی بدرقه شد.
به گزارش سینماسینما، صبح دوشنبه دوم مهرماه جمعی از هنرمندان به خانه سینما رفتند تا یکی از فیلمسازان قدیمی سینما و مدرس و مترجم تاثیرگذار تئاتر را برای تشییع و خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه کنند.
کامران ملکی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدا به فیلم «آخرین مهلت» پرویز تاییدی اشاره کرد که در آن به عرصههای مقاومت اشاره شده بود.
سپس محسن امیریوسفی ـ رییس کانون کارگردانان خانه سینماـ با اشاره به روز عزای عمومی و عرض تسلیت به بازماندگان اتفاق تروریستی اهواز گفت: آقای تاییدی از جوانان دهه ۴۰ بود، آن هم دههای که یکی از دهههای تکرار نشدنی تاریخ مملکت است. با این حال نکته جالب توجه در زندگی ایشان این بوده که وی از بانیان تله تئاتر در تلویزیون بوده، تله تئاتری که این روزها دیگر وجود ندارد.
همچنین بهزاد فراهانی در سخنانی با اشاره به اینکه از اولین کسانی بوده که در سالهای دور برای یک پروژه تئاتری از شکسپیر توسط پرویز تاییدی دعوت شده بود، گفت: آن پروژه را بعد از چهار ماه تمرین، تعطیل کرد و در توجیه این کار گفت، من بلد نیستم کسانی را تاب بیاورم که به هم دروغ میگویند و از ویژگیهای بارزش همین بود که “مرد اخلاق” بود و فکر نمیکنم کسی بوده باشد که از او دلخوری یا ناراحتی به دل داشته باشد.
این بازیگر افزود: پرویز تاییدی هیچ گونه چسبندگی به هیچ دولتمردی نداشت ولی این که چرا در این سالها خلوت را ترجیح داد، ناشی از همان مریضیای است که صنوف ما را گرفته است. به این ترتیب چون از هم مُنفک شدهایم این صدا و سیما که آن را اصلا ملی نمیدانم، حقوق ما را نادیده گرفته و این همه سال است که تئاتر چندان جایی در آن ندارد.
فراهانی گفت: ما ارتش بزرگی از اندیشه و مهربانی هستیم. پرویز به قدری تنها بود که من الان خجالت میکشم که بگویم ؛ ۴۰ سال بود نه او به منزل من آمده بود و نه من رفته بودم. اما نمیدانم چرا رفتگان ما حسرتمند میروند در حالی که او منزه بودن اندیشه را به ما یاد داده بود.
وی تاکید کرد: ما، دِلی (از صمیم قلب) همدیگر را دوست نداریم به همین دلیل وحدت مان، ماندنی نیست.
در ادامه هوشنگ گلمکانی منتقد سینما نیز گفت: آشنایی نزدیکی با آقای تاییدی نداشتم و برخورد جدی نداشتیم که البته این به روحیه ایشان هم برمی گشت و همین را در مراسم امروزشان که چندان جمعیتی حضور ندارد، میبینیم.
او با اشاره به تحصیلات تاییدی در آلمان افزود: وجه تئاتری کار ایشان سنگین و قابل دفاع است و وجه فعالیتش در زمینه نوشتن و ترجمه هم بسیار پررنگ است از جمله کتاب بازیگری استانیسلاوسکی که تا سالها برای بازیگران تئاتر مرجع بود که البته آن زمان بازیگران سینما اصلا استانیسلاوسکی را نمیشناختند.
علی پویان هم که در دوران دانشگاه دانشجوی پرویز تاییدی بوده، در سخنانی گفت: اولین بار واژه «هنر شریف تئاتر» را از استاد تاییدی یاد گرفتم. او عاشق کار و دانشجویش بود. ما از ایشان درس تواضع و اخلاق یاد گرفتیم.
او اضافه کرد: استاد تاییدی معلم بود آن هم نه با تکبر و غرور بلکه با تواضع درس میداد. روحت شاد که به ما یاد دادی چطور میتوان با هنر زندگی کرد.
در پایان مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان بیان کرد: تلاش میکنیم به زودی برنامهای برای بررسی آثار مرحوم تاییدی به عنوان یک تئاتری دلسوز، یک معلم، یک مترجم و یک فیلمساز برگزار کنیم.
به گزارش ایسنا، در این مراسم که منوچهر شاهسواری ـ مدیرعامل خانه سینما ـ و مریم معترف از جمله دیگر حاضران بودند، اعلام شد مراسم ختم مرحوم تاییدی روز پنجشنبه پنجم مهرماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ در مسجد پیامبر اعظم (ص) واقع در خیابان شریعتی برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- همه ما در شکل زندگی و مرگ دردناک قاسم آهنین جان مقصریم!
- اعلام جزئیات مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز
- محمدعلی کشاورز درگذشت
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- محمدعلی کشاورز در بیمارستان بستری است
- پیام محمدعلی کشاورز در زادروزش/ زندگی را پاس بداریم
- مراسم ترحیم داریوش اسدزاده در مسجد بلال برگزار میشود
- برگزاری کارگاههای آموزشی اصغر فرهای در تورنتو
- ناراحتی محمدحسین مهدویان از شنیده نشدن صدای رنج مردم سردشت پس از ۳۲ سال
- بزرگداشتی برای جمشید مشایخی در فرهنگستان هنر
- خاطره علی ملاقلیپور از دعوا سر صحنه یک فیلم، ۱۶ سال پیش
- غلامرضا جنتخواهدوست، کارگردان پیشکسوت دفاع مقدس درگذشت
- بازگشت داریوش مهرجویی پس از شش سال به سینما/ «لامینور» ادامهای بر «سنتوری»؟
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





