گروه هنر و تجربه امکان بینظیری برای دیده شدن فیلمسازان ناشناس در شهرهای کوچک دارد.
سینماسینما، بهرنگ ملک محمدی:
نمایش فیلم «ائو» (خانه) ساخته اصغر یوسفینژاد در گروه هنر و تجربه موضوعی قدیمی اما مهجور در سینمای ایران را دوباره مطرح میکند. اینکه اساسا سینمای بومی چیست و چگونه میتواند به جریان اصلی سینما کمک کند؟ «ائو» یک فیلم بومی به معنای مطلق کلمه است. فیلمساز و عوامل همگی ترکزبان هستند و فیلم هم به زبان ترکی ساخته شده و با زیرنویس اکران شده است. داستانی که مخاطب را انگار یاد سویه دیگر فیلم درخشان و در محاق توقیف مانده «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری میاندازد و نشان از شجاعت و جسارت فراوان فیلمسازی دارد که در فرهنگ بومی خود و با امکانات بسیار محدود مالی دست به تجربهای بزرگ زده که این تجربه حالا میتواند مبنای بحث جدی درباره این گونه از سینمای تجربی و متفاوت با جریان روز باشد.
سینمای بومی گاه به اشتباه همان سینمای ملی تصور میشود، حال آنکه در مقایسه اصالت بیشتری دارد و تجربیتر است و در عین حال با سینمای فرمایشی و پروپاگاندای رسمی تفاوتهای فراوانی دارد. این نوع از فیلمسازی که بیشتر روی سرمایههای محلی تکیه دارد، عمدتا از سوی سینمای توریستی تهدید میشود، چراکه فیلمسازی توریستی که نمونههای بسیاری از آن را در این سالها میتوان در فیلمهایی با لوکیشن شمال دید، اساسا با اضافه کردن یک داستان نیمبند، دو سه سوپر استار و گیتار زدن لب دریا اتفاق میافتد و نشانهای از فرهنگ و فولکلور محلی در آن وجود ندارد. اما در سینمای بومی وجه غالب عمدتا زیست مردم هر منطقه با آسیبها و محرومیتهای پیش روی آنهاست که گویش محلی در آن نقش مهمی دارد و مخاطب از همان ابتدا میداند با اثری روبهروست که دریچهای متفاوت مقابل نگاهش میگشاید. این نوع از فیلمسازی به دلیل نداشتن چشمانداز مالی جذاب و بازگشت سرمایه در تمام این سالها برای بودن تلاشهای جانفرسایی داشته و گاه برای مقاطعی بهکلی فراموش شده است.
امیر نادری به گمانم یکی از بومیترین فیلمسازان سینمای ایران است که اگرچه از عوامل پشت دوربین غیرمحلی استفاده میکند، اما اصالت حرف اول آثار اوست. «سازدهنی» و «دونده» بیتردید میتوانند نمونههای بینظیری از سینمایی باشند که جنوب و بندر را آنطور که هست، مینمایاند. در این میان و در سالهای دهه ۶۰ دو فیلم دیگر هم با تفاوتهایی از بومیترین آثار سینمای ایران هستند. نخست «باشو، غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی که هنوز هم در کندوکاو فرهنگ گیلان مثالزدنی است. باشو با گویش گیلکی، استفاده از بازیگران گیلکزبان و لوکیشنی بکر، از آن دست فیلمهایی است که میتوان آن را پیوند سینمای حرفهای و سینمای بومی دانست. دوم «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی با آنکه از دوبله و بازیگران غیربومی برای نقشهای اصلی استفاده میکند، اما در بومیسازی داستان «داشتن و نداشتن» همینگوی و روایت داستان در جنوب و اقتباس ادبی یک شاهکار بیبدیل است. نسل امروزی سینمای ایران البته نگاه دوبارهای به اینگونه فیلمسازی دارد. احسان عبدیپور با فیلمهای «همسنگار» و «تنهای تنهای تنها» نمونه خوبی است از فیلمسازانی که به جغرافیا و گویش و زیست خود نه به چشم یک منظره کارت پستالی، که واقعی و آنگونه که هست، مینگرند.
سینمای ایران در سه دهه گذشته مدیون افتخارات فیلمسازانی است که با سینمای مبتنی بر فرهنگ یک اقلیم توانستهاند نگاه دنیا به ایران را تغییر دهند. نمونه مرجع آن «خانه دوست کجاست؟» ساخته استاد فقید عباس کیارستمی است که بارها و بارها جهان را به تحسین واداشته است. فیلمی که هیچ نشانی از جریان عادی سینمای تجاری و رسمی دوران خود ندارد و با همان مختصات سینمای بومی و با هوشمندی سازندهاش یک سند تاریخی ماندگار از مهربانی یک نسل در یک سرزمین است. فیلمی که حتی برای فهم گفتوگوهای محلی آن لازم نیست از زیرنویس استفاده کرد و کیست که در سالهای زلزله رودبار برای سلامتی قهرمان فیلم پس از آن فاجعه مرگبار نگران نشده باشد؟
شبکههای لوکال یا محلی در تلویزیون، انجمنهای سینمای جوان در شهرستانها و حتی دفاتر سینمای آزاد و هر ساختار مشابه دیگری، هر کدام در حقیقت میتوانند بستر رشد سینما و فیلمسازی بومی باشند. فرایند تهرانزدایی از فیلمسازی با آنکه همواره و در این سالها نتایج درخشانی داشته، اما همواره در مقابل آن مقاومت میشود. باید بپذیریم سینما در ایران بهشدت در پایتخت متمرکز است و هر گاه هر نهادی توانسته این تمرکز را در هم بشکند، نتیجه آن مستقیما در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی در منطقه مورد مطالعه بهسرعت قابل لمس شده است و به همین دلیل باید الزاما بستر فیلمسازی بومی در هر منطقه برای استعدادهای جوان آن نقطه فراهم شود و این اشتباه که استعدادها درنهایت سر از دفاتر فیلمسازی تهران در آورند، تکرار نشود. نکته مهم دیگر اینکه با آنکه در این سالها انواع و اقسام جشنوارههای مختلف به شکل ویترینی در شهرستانها برگزار شده، اما حاصل باز تجمیع همه دبیرخانهها و عوامل اجرایی در تهران است. توجه کنیم هیچ جشنواره سطح یک جهانی (به استثنای برلین) در پایتخت یک کشور برگزار نمیشود و تا زمانی که دوگانه تهران و شهرستان وجود دارد، سینمای بومی رشد نخواهد کرد.
واقعیت این است که گروه هنر و تجربه امکان بینظیری برای دیده شدن فیلمسازان ناشناس در شهرهای کوچک دارد و بر اساس ماهیت تجربهگرای خود و به دلیل اینکه سینماهای این گروه در ۱۰ شهر دیگر به غیر از تهران فعال است، قطعا علاوه بر کمک به اقتصاد گونه فیلمهای تجربی میتواند یک امکان برای اکران فیلمهای بومی هر منطقه باشد؛ فیلمسازانی که با همان تک سانسها و سالنها میتوانند به چرخه تولید برای فیلم بعد ادامه دهند و مشکل قدیمی اکران برای فیلمهای تجربی حل شود؛ فیلمهایی که در درازمدت فرهنگ میسازد؛ فرهنگی مبتنی بر شرافت و اصالت و به وسعت ایران زمین.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد