حسین معززینیا در نامهای سرگشاده تحت عنوان «شمشیر و آسیاب بادی» به اظهارات اخیر محمد رحمانیان کارگردان «سینما نیمکت» پاسخ داد.
به گزارش «سینماسینما، در متن این کارشناس سینما خطاب به محمد رحمانیان آمده است:« شما در هفته گذشته نشستی خبری برگزار کردید تا به اتفاق همکارانتان در تولید فیلمی به نام «سینمانیمکت» به رأی هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر در کنار گذاشتن فیلمتان از بخش مسابقه اعتراض کنید. طبق آنچه خبرگزاریها منتشر کردهاند، شما در این نشست چند نفر از اعضای هیئت انتخاب را به دروغگویی متهم کردهاید و گفتهاید: «به نظر میرسد انتخابها به شدت سیاسی است، من در تئاتر میدانم جریان چطور است، اما در سینما نمیدانستم. چیزی که مرا آزرد در واقع گفتوگوهایی بود که اعضای هیات انتخاب در برنامه نقد چهار انجام دادند. اینکه تاکید میکنند بر اینکه در این انتخابها هیچ ممیزی در کار نبوده است، دروغ محض است… اینقدر دروغ نگویید آقای جیرانی و آقای شجاعنوری! زشت است، سالهاست که شما در این سینما کار میکنید و من اولین سال است که وارد شدهام. این میزان دروغگویی برای همه شما بد است. بایستید و بگویید مسائل دیگری در کار بوده است، تلفنها و شرایط دیگری… همچنین در یادداشتی که شخصی به نام معززینیا نوشته بود به من گفته شده بود که چرا قواعد بازی را رعایت نمیکنید. مگر بقیه قواعد بازی را رعایت میکنند؟ وقتی شما قواعد بازی را رعایت نمیکنید ما هم حق داریم اعتراض کنیم. کار دیگری هم که نمیتوانیم بکنیم، تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مملکت و مجلس در اختیار شماست، چرا اگر ما گوشهای یک اعتراضی بکنیم باید اینقدر به شما بربخورد؟ ما باید مشق دموکراسی بکنیم یا شما؟»
و در ادامه وارد جزئیات بیشتری شدهاید و گفتهاید: «چه هیات انتخابی؟ یکی از اعضایش آقای جیرانی سازنده یکی از بدترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران، یکیشان هم آقای شهرام اسدی است که بهترین فیلمنامه سینمای ایران به نام «روز واقعه» را به بدترین شکل ارائه داد. من جرات کرده بودم چند ماه پیش شروع کردم به خواندن فیلمنامه «روز واقعه» و بعد درباره این فیلمنامه صحبت کرده بودم، نمیدانستم ایشان جزو هیات انتخاب است وگرنه غلط میکردم در این زمینه حرف بزنم! طبیعی است وقتی ایشان جزو هیات انتخاب جشنواره باشند اینطور انتقام بگیرند، اصلا برایم مهم نیست. امیدوارم یاد بگیرند و امیدوارم دیگر دست به فیلمنامههای آقای بیضایی نزنند.» و در ادامه صحبتتان، برنامه «هفت» را هم تهدید کردهاید و گفتهاید: «احتمالا این جلسه مورد تمسخر برنامه بهروز افخمی قرار خواهد گرفت، بنابراین من به فردی که آنجاست اخطار میکنم، اگر در برنامه هفت یک کلمه راجع به این جلسه شوخی کنند و حرف مفت بزنند با من طرف هستند! ما اینجا انتقاداتی را مطرح کردیم و خیلی هم جدی هستیم. آنها هم میتوانند به ما پاسخ دهند ولی اگر بخواهند مسخره کنند راه را برای بعضی حرفها از جانب من باز کردهاند.»
من بخشی از صحبتهای شما را در اینجا نقل کردم تا این جملات یک بار دیگر توسط خودتان و دیگران مرور شود. حالا که (شاید) عصبانیتتان فروکش کرده نظرتان درباره این حرفهای عجیب و غریب چیست؟ اگر همچنان بر صحت همه این حرفها اصرار دارید، جسارتاً بنده که «شخصی» هستم به نام معززینیا میخواهم چند نکته را خدمت شما که از مشاهیر سینمای کشورید، عرض کنم:
یک: بنده در زندگیام هرگز یادداشتی خطاب به شما ننوشتهام یا در یادداشتی شما را خطاب قرار ندادهام. بلکه چند روز پیش از برگزاری نشست خبری شما، یادداشتی در صفحه شخصیام نوشتم و نکتهای که در آن طرح کردم این بود که جشنواره فجر سی و چهار سال است دارد با همه اشکالات و نقصهایش برگزار میشود، تکلیفش مشخص است، نوع انتخابهایش مشخص است، انتسابش به دولت، تاثیر ممیزی بر نحوه داوری و انتخاب، و هر عیب و ایراد دیگرش کاملاً مشخص است. و ضمناً سالهاست هیچ فیلمسازی را مجبور نمیکنند، فیلمش را به این جشنواره بدهد. بنابراین اگر کسی با تمایل شخصی و در کمال صحت و سلامت عقل، فرم جشنواره را پر میکند و فیلمش را تحویل این جشنواره میدهد تا دیده شود و بررسی شود یعنی قواعد این جشنواره را پذیرفته.
جشنواره فجر، جشنوارهای عجیب و غیر قابل پیشبینی است. ممکن است فیلمی ضعیف و پیشپاافتاده یا فیلمی ناهمسو با سیاستهای رسمی به بخش مسابقهاش راه پیدا کند و حتی جوایز مهمی هم دریافت کند. و بر عکس، ممکن است فیلمی که قاعدتاً باید به گل سرسبد این جشنواره تبدیل شود اصلاً مورد اعتنا قرار نگیرد.
میتوانم برای یادآوری، مثالهای متعدد از دورههای مختلف بزنم. پس اینطور نیست که این جشنواره روال و منطق مشخصی داشته باشد و با رجوع به سوابقش بتوان خطمشی روشنی برایش تعریف کرد. در یادداشتی که نوشته بودم تاکید کرده بودم وضع این جشنواره همین است که هست. ولی قاعده بازی در همه دنیا این است که وقتی هفتاد تا، هشتاد تا، صد تا فیلم میفرستند برای یک جشنواره و قرار است بیست تایش برای مسابقه انتخاب شود یعنی کلی فیلم بیرون میماند. هر کسی که فیلم میدهد به یک جشنواره باید بداند که ممکن است فیلمش پذیرفته نشود. عادلانه یا ناعادلانه.
پس این اعتراضها غیرمنطقی و غیرعادی است. چون اگر فیلم کسی انتخاب هم بشود، این اعتراضها را تا انتهای جشنواره میتواند ادامه دهد و بگوید چرا فیلم من در سانس اول صبح نمایش داده میشود، پس توطئهای در جریان است. چرا نشست خبری فیلم من پنج دقیقه زودتر تمام شد، پس توطئهای در جریان است. چرا به من جایزه ندادند یا کم دادند، پس توطئهای در جریان است و…
دو: فرمودهاید «شخصی» به نام معززینیا به شما گفته چرا قواعد بازی را رعایت نمیکنید و بعد، پرسیدهاید مگر بقیه قواعد بازی را رعایت میکنند؟ به نظر خودتان این استدلال قابل دفاع است؟ یعنی مثلاً اگر از کسی بپرسند چرا از چراغ قرمز رد میشوی باید جواب بدهد مگر کسی در این مملکت قانون را رعایت میکند که من بکنم؟
البته هستند کسانی که چنین پاسخهایی میدهند ولی شما هم جزو آن دستهاید؟ در ادامه همین جملات، گفتهاید «تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مملکت و مجلس در اختیار شماست، چرا اگر ما گوشهای یک اعتراضی بکنیم باید اینقدر به شما بربخورد؟» اگر مقصودتان این است که تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مملکت و مجلس در اختیار شخصی به نام معززینیاست که خب اشتباه به عرضتان رساندهاند. اگر مقصودتان این است که من عضو گروه یا دار و دستهای هستم که همه این امکانات در اختیار دار و دسته ماست، باز هم اشتباه به عرضتان رساندهاند و همانطور که گفتم من یادداشتم را در صفحه شخصیام منتشر کردهام و این امکانی است که در اختیار کلیه ساکنین کره زمین قرار داده شده و هر کسی میتواند در چند دقیقه برود عضو یکی از شبکههای اجتماعی شود و متن مورد نظرش را منتشر کند. پس احتمالاً مقصودتان این است که شبکهای از مخالفین و دشمنان شما وجود دارند که شخصی به نام معززینیا و اعضای هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فجر و هر موجود زنده دیگری که رفتار، گفتار، فیلم یا نمایشنامه شما را نپسندد در آن عضویت دارد و این شبکه، اتفاقا «تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مملکت و مجلس» را هم تحت اختیار دارد. نه؟ قاعدتا چنین عقیدهای دارید وگرنه نمیگفتید «انتخابها به شدت سیاسی است… بایستید و بگویید مسائل دیگری در کار بوده است، تلفنها و شرایط دیگری…» خب آقای رحمانیان عزیز، تمام حرف من در آن یادداشت همین است که وقتی کسی چنین تصوری از محل زندگیاش دارد چرا فیلمش را میدهد به جشنواره فجر؟ وقتی شما عقیده دارید گروهی به این گستردگی وظیفه دارند تا در مقابل شما و آثارتان بایستند و در همه جای مملکت هم نفوذ دارند و برای حذف شما «تلفن میزنند و شرایط دیگری…» خب چه دلیلی دارد تقاضا کنید در جشنوارهای که همین سیستم برگزار میکند، شرکت کنید؟
سه: در انتهای جملاتی که خطاب به شخصی به نام معززینیا بیان کردهاید، پرسیدهاید «چرا اگر ما گوشهای یک اعتراضی بکنیم باید اینقدر به شما بربخورد؟ ما باید مشق دموکراسی بکنیم یا شما؟» من تا پیش از این به شما اعتراضی نکرده بودم و الان دارم این کار را میکنم ولی حالا میخواهم بدانم طبق تعریف شما، مصاحبه با رسانهها و برگزاری یک نشست خبری عریض و طویل در یک پردیس سینمایی که همه خبرگزاریها آن را پوشش میدهند «اعتراض در یک گوشه» است یا نوشتن یک یادداشت کوچک در صفحه شخصی؟ پرسیدهاید ما باید مشق دموکراسی بکنیم یا شما؟ واضح است که شما باید تمرین دموکراسی کنید آقای رحمانیان عزیز. چون شما توانایی این را دارید که نمایشنامههایتان را در هر سالن مملکت روی صحنه ببرید یا در هر انتشاراتی منتشر کنید.
شما توانایی دارید بروید در یک کشور خارجی فیلم سینمایی بسازید و بعد بازگردید به کشور خودتان و یک میلیارد و نیم سرمایه فراهم کنید و فیلمی بسازید که اسمش «سینمانیمکت» است. و توانایی دارید که وقتی فیلمتان توسط اعضای هیئت انتخاب پذیرفته نمیشود نشست خبری برگزار کنید و به صغیر و کبیر ناسزا بگویید و تهدیدشان کنید. اما همه توانایی شخصی به نام معززینیا این است که یادداشتی کوچک در صفحه شخصیاش بنویسد. حالا میخواهید من مشق دموکراسی کنم؟
یا اعضای هیئت انتخاب؟ اعضای هیئت انتخاب را به همه چیز متهم کردهاید و گفتهاید جیرانی بدترین فیلم تاریخ سینمای ایران را ساخته و شهرام اسدی هم بهترین فیلمنامه تاریخ سینمای ایران را ضایع کرده و دیگر دست به فیلمنامههای آقای بیضایی نزند! واقعاً معتقدید شمایید که مظلومید؟ صرفاً جهت اطلاع عرض میکنم قواعد قضاوت در مورد هیئت انتخاب یک جشنواره این نیست که وقتی چند سینماگر برای انتخاب فیلمها به یک جشنواره دعوت میشوند بنشینیم کل کارنامه سینمایی آنها را نقد کنیم و ببینیم اگر هیچ فیلم ضعیفی در زندگیشان نساختهاند صلاحیتشان را برای عضویت در هیئت انتخاب تایید کنیم.
اگر قرار باشد نحوه قضاوتمان این باشد که هیچ هیاتی برای انتخاب یا داوری نمیشود تشکیل داد چون هر کسی در زندگیاش خطاهایی مرتکب میشود، متنهای بدی مینویسد و فیلمهای بدی میسازد، همانطور که جنابعالی هم نمایشنامههایی نوشتهاید که ضعیف است و فیلمنامههایی برای سینمای ایران نوشتهاید که ضعیف است و حرفهایی میزنید که با عقل آدمیزاد جور درنمیآید، اما این دلیل نمیشود که یکی از کارشناسان حوزه نمایش این کشور محسوب نشوید.
چهار: آقای رحمانیان! سالها پیش، در سال ۱۳۷۶ یک روز شما همراه حمید امجد به دفتر هفتهنامه مهر در خیابان زرتشت آمدید. ما آن روزها داشتیم هفتهنامه مهر را در حوزه هنری منتشر میکردیم و حمید امجد عزیز گاهی به ما سر میزد و آن روز هم آمده بود تا صحبتهایی بکنیم درباره یک انتشاراتی که میخواست راهاندازی کند به نام نیلا. قرار بود ما کمکهایی بکنیم برای ویرایش اولین کتابهای آن انتشارات. شما آن روزها هنوز فعالیتتان را در تئاتر شروع نکرده بودید و من شما را نمیشناختم. اما همان روز، قبل از آمدن شما من مشغول نوشتن یادداشتی درباره تاریخچه جشنواره فجر و فهرست کردن معایب و نواقصش بودم که به صورت هفتگی در مجله مهر منتشر میشد. قبل از آن روز هم، از سال ۱۳۷۱ هر سال مقالاتی درباره نواقص این جشنواره نوشته بودم که در نشریات سینمایی منتشر شده بود، بعد از آن هم تا امروز به این کار ادامه دادهام و احتمالاً در زمینه حجم و کیفیت و وسعت ناسزاهایی که خطاب به این جشنواره منتشر شده رکورددارم. بنابراین طبق هیچ سندی نمیتوانید مرا به عضویت آن شبکهای درآورید که از جشنواره فجر یا جاهای دیگر دستمزد میگیرد تا علیه فرهیختگانی چون شما فعالیت کند.
خودتان گفتهاید اولین سال است که وارد سینما شدهاید. دوستانه توصیه میکنم از همین ابتدا روش و منش همان استادی را در پیش نگیرید که به شهرام اسدی توصیه کردهاید دست به فیلمنامههایش نزند. ایشان هم همیشه معتقد بوده و هست که افرادی در کشور حقوق میگیرند تا نگذارند ایشان کار کند. حتماً کسانی بودهاند و هستند که ایشان را دوست ندارند و ترجیح میدهند ایشان فیلم نسازد یا تئاتری را روی صحنه نبرد. در این شکی نیست. اما این تصور که افرادی در همه دورانها و حکومتها استخدام میشوند تا با در دست گرفتن «تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مملکت و مجلس» نگذارند شما و ایشان فیلم بسازید، عاقبتی نخواهد داشت جز اینکه چنین نشستهایی برگزار کنید تا انواع ناسزا را نثار دیگران کنید و چنین جملاتی بر زبان بیاورید که «اگر در برنامه هفت یک کلمه راجع به این جلسه شوخی کنند و حرف مفت بزنند با من طرف هستند… و راه را برای بعضی حرفها از جانب من باز کردهاند» این نوع تهدید و ارعاب که ادبیات همان کسانی است که معتقدید وظیفه دارند مانع فعالیت شما شوند. اگر شما هم مثل آنها حرف بزنید که پس قرار است بهعنوان یک «هنرمند» چه چیزی را در فرهنگ این کشور تغییر دهید؟»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزیدگان دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی معرفی شدند/ پیشنهادی برای ثبت سالروز تولد بهرام بیضایی به عنوان روز نمایشنامهنویسی ایران
- نامزدهای جایزه ادبیات نمایشی معرفی شدند
- معرفی نامزدهای بخش ترجمه جایزه ادبیات نمایشی ایران
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- کارگردان نمایش «چخوف/ ساد» مطرح کرد: اجازه اجرا در سالنهای دولتی را ندارم
- محمد رحمانیان: ۲۰ سال است که نتوانستم پروانه ساخت «آدمکش» را بگیرم
- از ۱۴ اردیبهشت؛ «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
- دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامهخوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار میشود
- محمد رحمانیان از انتشار نمایشنامههایش میگوید/ رونمایی از چهار کتاب جدید
- دیدار جمعی از هنرمندان با واروژ کریممسیحی/ یادی از خاطرات گذشته
- انتقاد محمد رحمانیان از «بیبرنامگی در تئاتر»/ مدیران فعلی تئاتر هیچ طرح و ایدهای ندارند
- عکسی قدیمی و نوستالژیک که آتیلا پسیانی منتشر کرد
- «اولد سانگز، عشق روزهای کرونا» روایت امروز ماست/ عشق است که بر نمایش حاکم است
- گلایه محمد رحمانیان از سنگاندازیها در برابر فعالیت هنرمندان تئاتر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟