سیداحسان عمادی در همشهری جوان نوشت :
▪️رضا رشیدپور، پسربچهی ۱۰ سالهای را به برنامهاش «حالا خورشید» آورده که مثلاً سلسلهجبالی از قلههای افتخار و اعتبار و موفقیت و کامیابی است. تخصصی اصلیاش طراحی مفهومی خودرو با «کَتیا» و «تریدی مکس» است و تا به حال، هم پهپاد عمودپرواز سهوضعیتی طراحی کرده هم قایق تندروی جنگی. از سازمان برنامه و بودجهی کشور حکم مشاوره دارد و از چند دانشگاه داخلی دعوت به همکاری (بهعنوان استاد طراحی صنعتی). حتی از طرف دو شرکت خودروساز معتبر و بینالمللیِ «تسلا» و «ولوو» پذیرفته شده.
▪️کلیشهی رؤیایی «پروفسور بالتازار» و «پسر مبتکر». کودک کمسن و سال و نخبهای که در علم و فضل و کمال دانشش به منتها درجهی ممکن رسیده اما کسی قدرش را نمیداند. نماد تلخی از بیتوجهی مسئولان و مدیران مملکت به نخبگان جوان و پویا و کوشا.
▪️«حسین عطایی» در نگاه اول، بینندهای که کمی حافظهی تاریخیاش کار میکند را به یاد دختری که «مدالهای اتمی» اینشتین را حل کرده بود، یا جوانی که «ماشین سفر در زمان» را اختراع کرده بود، یا آن دیگری که در زیرزمین خانهاش با قابلمه و قوطیبازکن و فنرِ چاه مستراح، انرژی هستهای تولید کرده بود میاندازد. «نخبگان»ی که تا وقتی چند ساعتی از نزدیک باهاشان وقت نگذرانی -البته به شرط اینکه وجود خارجی داشته باشند-، نمیفهمی سفیه و متوهم و مریضاند یا زرنگ و کلّاش کلاهبردار، که فقط خوب سوراخ دعا را پیدا کردهاند؛ اما هرچه باشند و نباشند، قاعدتاً نباید از بخش تازههای علمی اخبار رسانهی ملی یا صحبتهای عالیترین مقامات مسئول و اجرایی کشور -وزیر و وکیل و مدیر و رئیس- سر دربیاورند.
▪️فرض که عطایی یکی دیگر از اینها نباشد -که اگر رشیدپور کمی دربارهی «طراحی مفهومی خودرو» (آن هم با تریدی مکس) میدانست و اندکی دربارهاش خوانده بود و در برنامهاش راجع بهش صحبت میکرد… بگذریم آقا، بگذریم!-؛ باز هم مخاطب از برنامهای که او را بهعنوان مهمان دعوت کرده، توقع دارد برای حرفها و ادعاهایش جز صحبتهای خود این طفل معصوم، سند و مدرک دیگری هم نشانش دهد؛ کمی از جزئیات هر کدام از اختراعاتش بگوید، دربارهی روش کارشان صحبت کند، برگهی ثبت اختراعش را به نمایش بگذارد، تصویری از دعوتنامهی تسلا و ولوو را نشانمان دهد، اسم دانشگاههایی که از او دعوت به همکاری کردهاند را بیاورد، با تهیهکنندهی برنامهی «نوآوران» در شبکهی «افق» -که حسین مدعی است کارشناس طراحی خودروی آن است- گپ کوتاهی بزند و… نه که به ذکر جملاتی از این قبیل که «پدرم یک سال و نیم است کارش را کنار گذاشته و فقط پیگیر کارهای خود من شده» بسنده کند. به قول «بوشوِگ» در «لوک خوششانس»: «چه پسر خوبی هستی تو!»
▪️رشیدپور از برنامهسازهای رده یک تلویزیون ما در زمینهی برنامههای گفتوگومحور و سرگرمی -و گاهی هم چالشی- محسوب میشود. سابقهی برنامههای پرمخاطب و محبوبی مثل «مثلث شیشهای» و «شب شیشهای» و «دید در شب» را دارد. خب البته برنامههایش به لحاظ درجه اعتبار و استناد، به پای کارهای عادل فردوسیپور و دوقلوهای صفاریانپور نمیرسد، اما دستکم آدم از او دیگر توقع برنامهای در حد و اندازهی آثار بهمن هاشمی و محسن حاجیلو ندارد. ولی وقتی برای او هم برای پیدا کردن مهمانی جنجالی و پرسر و صدا، آوردنش به برنامه و بردنش روی آنتن -آن هم تا به این حد گزنکرده و آماتوری و هیجانزده و ذوقمرگ و سرسری-، به اولویت اول و آخر بدل میشود… آدم حق دارد از خودش و از ایشان بپرسد: «واقعاً به کجا داریم میریم آقای رشیدپور؟»
📌 منتشر شده در شماره ۶۳۶
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا همکاری رضا رشیدپور و شبکه سه به سکانس آخر رسیده است؟
- تغییر چشمگیر رضا رشیدپور پس از پایان «حالا خورشید» + عکس
- حاشیههای این روزهای تلویزیون/ از شایعهای درباره «حالا خورشید» تا جشنوارهای روی اعصاب
- برترین برنامه های صدا و سیما اعلام شد/ «برنده باش» پربیننده ترین مسابقه تلویزیون
- خبرآنلاین :مالهکشی، ماموریت جدید «حالا خورشید»؟
- فیلم/ رویه برنامه «حالا خورشید» نصرالله رادش را عصبانی کرد
- توضیحات مدیر شبکه سه درباره حواشی اخیر/ سرنوشت «نود» چه خواهد شد؟
- توضیح رشیدپور درباره علت غیبت یک هفتهای در «حالا خورشید»
- غیبت ابهامآمیز رشیدپور در «حالا خورشید»/ باز هم پای کسالت درمیان است
- رضا رشیدپور به درخواست جنابخان در «حالا خورشید» عمل کرد
- فیلم/ رشیدپور اقدام مهران مدیری در کنسرتش را تحسین کرد
- رشیدپور در «حالا خورشید» به کدام آقازادهها کنایه میزند؟
- توضیحات تنابنده درباره حواشی «پایتخت»، از کشتن پنجعلی تا ساخت نسخه سینمایی
- واکنش رضا رشیدپور به انتقادهایی علیه عملکردش در مصاحبه با روحانی
- فیلم | چالش رضا رشیدپور برای افزایش تعرفه واردات خودرو: موهایم را از ته میزنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار