به گزارش سینماسینما، بهاره رهنما بازیگر و کارگردان درباره اجرای نمایش «خورشیدهای همیشه» که با محوریت سه تن از زنان کربلا به صحنه میرود، توضیح داد: چهار سال پیش که نمایش «غبار» را درباره زنهایی که در جنگ تحمیلی و به ویژه روزهای آخر سقوط خرمشهر حضور و رشادتهایی داشتند، اجرا کردم، همان زمان حس میکردم این نمایش به لحاظ زمانی پایانی ندارد چون این زنها چقدر حضور عجیبی داشتند و وقتی که تحقیق میکردم متوجه شدم که اتکای زیادی به حضرت زینب (س) داشتند.
او یادآور شد: بعد از آن اجرا یک مقتلخوانی هم داشتم و در آنجا هم با گوشهای از حضور زنان در کربلا آشنا شدم، یعنی از زمان اجرای نمایش «غبار» این دغدغه را داشتم که در نمایشی به این اسوهها و تکیهگاههای زنان جنگ بپردازم.
بهاره رهنما افزود: در این چند سال همیشه به دنبال اجرای چنین نمایشی بودم اما هیچگاه جرأت نکردم سراغ آن بروم چون هم کار تحقیقی مفصلی میطلبید و هم اینکه برای برخی به نظر میآید ما آدمهای مذهبی نیستیم و وقتی بخواهیم سراغ چنین کارهایی برویم، نگاههای قضاوتگرایانهای به وجود میآید ولی واقعیت این است که عشق امام حسین (ع) آنقدر فراگیر است که به نظرم این نگاهها دیگر مهم نیست.
او در عین حال گفت: البته متاسفانه خیلیها اجرای این نمایش را به ازدواج من مربوط میدانند چون همسر من تهیهکننده این نمایش است، اما او هم مثل من به امام حسین (ع) عشق دارد و دوست داشت در کاری با من همکاری داشته باشد که ترجیح داد این نمایش باشد. به همین دلیل اگر قرار باشد کارم با منطق درست قضاوت شود میبینیم که زنان کربلا ادامه یک دلمشغولی برای من است که از چهار سال پیش شروع شده بود.
رهنما با اشاره به کارگاه ترانه درام که با حسین غیاثی برگزار کرده بود و در آن پیوند ترانه و درام تدریس میشد و نیز اینکه متن این نمایش را با همکاری دو تن از شاگردانش نوشته و آن را بازنویسی نهایی کرده است، ادامه داد: جرأت اجرای این نمایش را همسرم به من داد و از طرف سالن شهرزاد و آقای قاسم جعفری (مدیر تماشاخانه) هم تمایل به اجرای این کار دیده شد، اما کلا شرایط طوری پیش میرود که به نظرم این نمایش خودش صاحبی دارد که همه چیز را پیش میبرد.
او با اشاره به برخی اظهارنظرها تأکید کرد: برای من همیشه دین از سیاست جدا بوده و تصورم نبوده که وقتی کسی کاری مذهبی میکند به دنبال استفاده از موقعیت خاصی است برای همین نمیشود چنین نمایشی را سیاسی تلقی کرد.
رهنما درباره انتخاب بازیگران این نمایش هم با اشاره به اینکه «خورشیدهای همیشه» سه برش از مونولوگ و درواقع یک سهگانه از حضرت زینب (س) است که یک بازیگر مطرح فقط به جای حضرت زینب (س) صحبت میکند، گفت: قرار است اکرم محمدی که سالهاست دوست داشتم با او همکاری کنم و او را بازیگری منضبط میدانم نقش حضرت امالبنین را که مادر حضرت علیاکبر (ع) است را ایفا کند. البته خیلی تلاش کردم بازیگر دیگری پیدا کنم تا خودم مجبور به اجرا نباشم اما انگار قسمت این بوده که نقش حضرت رباب (مادر حضرت علیاصغر (ع)) را خودم اجرا کنم و در این نمایش میبینیم رباب زن شاعری بوده که پس از شهادت امام حسین (ع) تا زمان مرگش هیچگاه به سایه نمیرود چون روایت شاعرانهای هست که امام حسین (ع) را آفتاب میدانست.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «دیدارو» در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد؛ تماشای تئاتر به شیوه واقعیت مجازی به حقیقت پیوست
- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به تعویق افتاد
- رقابت ۷ نمایش خیابانی کودک و نوجوان در جشنواره بیست و هفتم
- نگاهی به نمایش «شاعر» / در ستایش دل آگاهی و نکوهشِ کژرفتاری
- آثار حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر اعلام شد
- درک درستِ یک متن دشوار/ نگاهی به نمایش «هیچ کس جیمی نمیشه»
- جهل و جبر/ نگاهی به نمایش «اون و اراذل کوچه پشتی یا از پیراهن دموکراسی خون میچکد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- فوت آهنگساز جوان؛ امیر ملوکپور درگذشت
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود