حسن فتحی در پی اعلام خبری مبنی بر پخش فیلم «مست عشق» در قالب سریال از یک شبکه ماهوارهای، گفت که این خبر تاسفآور است و سند آشکاری است بر رفتار سوداگرانه و غیراخلاقی سرمایهگذار تُرک و همچنین از تهیهکننده ایرانی فیلم هم پرسشهایی را مطرح کرد.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان سینما نوشت: «خبر تآسف آور بود و سند آشکار دیگری بر رفتار سوداگرانه و غیر اخلاقی و غیر قانونی سرمایه گذار تُرک که بنا بر نظر سرمایهگذار ایرانی فیلم ، تنها در حدود ۳۰ درصد فیلم سرمایه گذاری کرده است!
هر چند شکایات حقوقی و کیفری از طرف تُرک و از طریق مراجع قضایی کشور ترکیه در حال پیگیری ست، اما تهیهکننده ایرانی فیلم باید پاسخگوی این پرسش باشند که چرا علیرغم هشدارهای مکرر بنده، مدیر تولید، مدیر فیلمبرداری و تنی از بازیگران و همکاران ترک و ایرانی مبنی بر اجتناب از اعتماد مفرط و یکسویه به طرف تُرک، این تذکرات را جدی نگرفتند تا حدی که طرف تُرک بخود اجازه داد تا راشهای فیلم را نه تنها گروگان گرفته، بلکه خلاف اصول حرفه ای بدون اطلاع کارگردان و تدوینگر کار، اقدام به تدوین ناشیانه و آماتوری فیلم و بر خلاف توافق مکتوب شده طرفین جهت ساخت یک فیلم سینمایی، آن را تبدیل به یک سریال چند قسمتی کند!
جناب تهیهکننده چرا زمانی که طرف تُرک از طریق یکی از افراد رسانهای خود در ایران، بیانیه موهن و سراپا دروغی را منتشر کرد و در آن به کذب ادعا کرد، فیلمبرداری این فیلم شانزده هفته طول کشیده، اسناد تعداد جلسات فیلمبرداری را ارائه نکردید تا بر همگان معلوم شود چیزی بیش از حداکثر ۵۲ جلسه فیلمبرداری نداشتهایم – یعنی به مدت هشت هفته نه شانزده هفته – و طرف ترک حتی روزهایی را که بدلیل ناتوانی در فراهم کردن لوکیشن تعطیل اعلام کردند ، به رندی و بی انصافی به اسم گروه ایرانی گره زده اند؟
چرا وقتی طرف ترک در واکنش به اعتراض چند ماه قبل من در اقدام به تدوین خودسرانه عنوان کرد: «این ده ماه کجا بودید؟» شما اعلام نکردید که از یک هفته بعد از اقدام به تعطیلی موقت تولید بدلیل مشکل مالی – آنهم در حالی که پنج شش سکانس مهم فیلم فیلمبرداری نشده بود- تا همین هفته های اخیر یعنی چیزی حدود یکسال و نیم بنده در تماس با شما بعنوان تهیه کننده فیلم، بطور مستمر پیگیر سرنوشت کار بودم – که خوشبختانه اسناد آن هم موجود است.
از این دست پرسشها بسیار است که می گذاریم بوقت اش اما آنچه مسلم است جناب فرهاد توحیدی و من در مقام نویسندگان فیلمنامه و همچنین بنده در مقام کارگردان و سازنده این فیلم با توجه به مرارت ها و سختی هایی که برای ساخت یک اثر فاخر و درخشان سینمایی کشیده ایم ، تا زمان اعاده کامل حقوق هنری و معنوی این اثر ،پیگیر دعاوی بحقه خود از طریق مراجع حقوقی و کیفری و فرهنگی ترکیه و ایران خواهیم بود.
در ضمن به صاحبان شبکه ماهوارهای (نام این شبکه نزد ما محفوظ است) و هر شبکه تلویزیونی دیگری توصیه میکنم تا زمان صدور حکم قطعی دستگاه قضایی کشورترکیه در این فقره، از هر گونه مشارکتی با طرف ترک که صاحب تنهاحدود ۳۰ درصد فیلم است، جداُ خوداری کنند، و علاوه بر پرهیز از عواقب قضایی و قانونی، لعن و نفرین ابدی عاشقان شمس و مولانا در ایران و ترکیه و سراسر جهان را برای خود نخرند !»
۳۰ مهر ماه سال ۹۹، ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد با این مضمون که قرار است فیلم «مست عشق» آذر ماه، همزمان با هفته بزرگداشت مولانا اکران جهانی شود. ضمن اینکه سریالی هشت قسمتی هم از آن ساخته میشود.
گرچه پیش از انتشار این ویدیو، خبری رسمی درباره پایان فیلمبرداری این پروژه اعلام نشده بود ولی کسانی که پیگیر خبرهای این فیلم بودند، دورادور میدانستند که هنوز فیلمبرداری بخشهای اندکی از آن باقی مانده است.
انتشار این ویدیو در فضای مجازی با واکنش شدید سازندگان ایرانی فیلم همراه شد.
در آغاز حسن فتحی در توضیحات کوتاهی، آن خبر را شایعه خواند و تاکید کرد که چنین چیزی صحت ندارد چراکه هنوز فیلمبرداری ۸ سکانس از فیلم باقی مانده که این تاخیر به دلیل اختلافنظر بین دو طرف ایرانی و ترک بوده و البته همهگیری کرونا هم در این زمینه بسیار اثرگذار بوده است.
او به عنوان کارگردان این اثر تاکید کرد که برای حفظ کیفیت هنری این فیلم، تدوین آن بدون نظر کارگردان غیرقانونی است و کسی چنین حقی ندارد.
سپس فرهاد توحیدی که با همراهی فتحی، فیلمنامه این اثر را به نگارش درآورده است، خبر اکران جهانی این فیلم را شوکهکننده و ناگوار دانست و تاکید کرد که مولفان این اثر پیگیر حقوق قانونی خود هستند و تهیهکننده ایرانی فیلم، پیگیری حقوقی خود را در ترکیه آغاز کرده است و حتی اگر لازم باشد، این موضوع از طریق وزارت امور خارجه هم پیگیری خواهد شد.
او البته از این نکته هم سخن گفت که از همان زمان فیلمبرداری، میان دو گروه سازنده ایرانی و ترک، اختلاف نظر وجود داشته است.
توضیحات این دو هنرمند، انتشار خبر دیگری را در فضای مجازی در پی داشت با این محتوا که سازندگان ایرانی فیلم، در ده ماه گذشته پروژه را رها کردهاند و تلاشی برای به سرانجام رساندن آن نداشتهاند.
ضمن اینکه مدت زمان فیلمبرداری ۱۶ هفته به طول انجامیده است و علاوه بر آن، راشهای متعددی که از این اثر وجود دارد، بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز برای یک نسخه سینمایی است.
بعد از انتشار این خبر بود که مهران برومند، تهیهکننده ایرانی «مست عشق» بیانیهای را در رسانههای رسمی منتشر کرد.
او در این بیانیه از تلاشهای سازندگان ایرانی فیلم قدردانی و تصریح کرد که فیلمبرداری سه ماه به طول انجامیده و بر این نکته اصرار ورزید که اختلافنظر نباید سبب پایمال شدن حقوق قانونی سازندگان ایرانی شود و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، قطعا پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت.
این هنرمند، ۶ آبان ماه پارسال با انتشار پستی بر صفحه شخصی خود تنها به بیان این نکته بسنده کند که فعلا سخنی نخواهد گفت چراکه تهیه کننده و سرمایه گذار ایرانی فیلم از او خواستهاند تا زمان تعیین نتیجه گفتگو با طرف ترک، سکوت کند.
او در نوشتار کوتاه خود بار دیگر تاکید دارد که از احقاق حقوق معنوی و حفظ کیفیت هنری این اثر که زحمات زیادی برای آن کشیده شده، کوتاه نمیآید از هیچ تلاش قانونی فروگذار نخواهد کرد و حالا به تازگی خبری منتشر شده است، مبنی بر اینکه یک شبکه ماهواره ای، اقدام به پخش تیزرهای تبلیغاتی مست عشق در قالب سریال کرده است و وعده داده است که آن را بزودی پخش می کند.
«مست عشق» درباره ملاقات مولانا و شمس تبریزی در ترکیه است که فیلمبرداری ان در قونیه انجام شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- ۳ فیلم جدید هفت میلیاردونیم فروختند/ رشد ۲۷ درصدی مخاطبان سینما
- آمار فروش سینمای ایران تا ۱۵ تیر ماه
- فروش ۵۲۳ میلیاردی سینماها در فصل بهار
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





