تهیهکننده فیلم سینمایی “قاتل اهلی” به صحبتهای سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره فیلمسوزی پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، این روزها فیلم سوزی در سینما بحث داغی شده است و بسیاری از تهیهکنندگان و کارگردانان در این زمینه لب به اعتراض گشودهاند. اکران فیلمها در زمان نامناسب و یا اکران فیلمهای اجتماعی همراه با فیلمهای کمدی که پرمخاطب هستند، باعث شده است اعتراضات بیش از گذشته باشد.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در همین زمینه یکشنبه ۲۳ مهرماه در گفتوگو با فارس درباره تعدد اکران در سالنهای سینمایی گفت: پیشازاین اعلام کرده بودیم فیلمهایی که در گروه آزاد قصد اکران دارند، پخشکنندگان باید قرارداد ۷ پردیس سینمایی را برای ثبت در شورای صنفی نمایش ارائه دهند. بدون ارائه قرارداد امکان ثبت قرارداد در شورای صنفی نیست. هیچیک از فیلمهایی که در گروه آزاد اکران شده بدون ارائه قرارداد نبوده است.
وی درباره فیلم سوزی که این روزها درباره آن صحبت میشود توضیح داد: در پردیسهای سینمایی موظف به اکران فیلم در سئانسهای مشخصشده هستند اما نکته حائز اهمیت قرارداد پخشکننده با سینما است. اگر قرارداد پخشکننده با سینما بهصورت چرخشی باشد سالندار موظف است تنها ۳ سئانس سالن در اختیار فیلم بهصورت چرخشی اکران کند و بر اساس سیستم مدیریتی سالن ترجیح میدهد فیلمی را اکران کند که فروش بهتر یا بیشتری دارد و مخاطب را با خود همراه میکند بالطبع صاحبان آثار در این شرایط به دلیل از دست دادن سالن خود مدعی فیلم سوزی میشوند اما قبل از هر ادعایی باید به قرارداد پخشکننده و سینما دار مراجعه کنند و بعد مدعی فیلم سوزی شوند. اگر هر تخلفی صورت گرفته است باید صاحبان آثار بهصورت کتبی به شورای صنفی نمایش ارائه دهند که تاکنون هیچ شکایتی در این خصوص ثبتنشده است و همهچیز در حد حرف باقیمانده است.
فرجی در خاتمه تأکید کرد: توافقات پخش و سینما دار باید موردتوجه صاحبان آثار قرار گیرد اینکه مدعی شوند فیلم سوزی صورت گرفته فقط در حد حرف است و هیچ مدرک و سندی برای تخلف ارائه نمیدهند.
قوانین شورای صنفی دائما درحال تغییر است
در همین زمینه منصور لشگری قوچانی تهیهکننده که قرار است فیلم “قاتل اهلی ” او از ۳ آبان ماه روی پرده سینماها برود، به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: شورای صنفی با تغییر قوانین سینمای اجتماعی را نابود کرده است. ما در نوروز برای فیلممان درخواست اکران دادیم ولی پروانه نمایش صادر نکردند و اجازه اکران ندادند و حالا با این اتفاقاتی که در اکران افتاده و افزایش تعداد فیلمهای روی پرده، اکرانها را تحت تأثیر قرار دادهاند.
وی ادامه داد: من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخص آقای داروغه زاده، آقای فرجی و مهندس حیدریان میخواهم که به این عرصه ورود کنند و اجازه فیلم سوزی ندهند.
تهیهکننده “قاتل اهلی” ادامه داد: چرا باید در فروردینماه که بیشترین مخاطب را دارد به بیش از ۷ فیلم اجازه اکران ندهند ولی در محرم و صفر که کمترین میزان مخاطب وجود دارد ۱۴ تا ۲۰ فیلم اکران شوند.
لشگری قوچانی همچنین بیان کرد: با این شیوه به سینمای اجتماعی ظلم مضاعف شده و این یعنی نابودی بخش خصوصی که در این فضا حضور دارد. تهیهکننده بخش دولتی اگر فیلمش در زمان مناسب هم اکران نشود، برایش مهم نیست چراکه پولش از جای دیگر است، اما من تهیه کننده دولتی نیستم و از بخش خصوصی میآیم و به این شیوه اعتراض دارم، چرا شورای صنفی قوانین خود را اجرا نمیکند؟
او در ادامه اظهار کرد: اکران فیلمها باید طبق قوانین حضور در جشنواره باشد و فیلمهای حاضر در جشنواره نسبت به فیلمهایی که در جشنواره فیلم فجر نبودند، اولویت اکران داشته باشند . چرا فیلمهایی که در طی سال تولید شدند، فضای سینماها را میگیرند و فیلمهای حاضر در جشنواره فرصت اکران پیدا نمیکنند؟ قوانین باید ثابت باشد و هر دو هفته تغییر نکند.
لشگری قوچانی گفت: پاسخ آقای فرجی جواب سؤال من نیست. سؤال من این است که چرا باید در فروردین ۷ تا ۹ فیلم و در مهر و آبان ۱۴ تا ۲۰ فیلم اکران شوند. من میخواهم شورای صنفی به این موضوع پاسخ دهد. تعداد سالنهای سینما محدود است و باید تعداد فیلمهای اکرانی هم محدود باشد، سینما ظرفیت اکران ۲۰ فیلم را ندارد، چراکه در این شرایط تعداد سالنها کم میشوند و فیلم سوزی رخ میدهد. بهطور مثال سینما آزادی ۵ سالن سینما دارد، چطور میتواند در این شرایط به ۲۰ فیلم سرویس دهد. فروش اصلی سینمای ما در چند پردیس محدود است و در این شرایط فیلمها نمیتوانند سالن مناسب داشته باشند و ناخودآگاه ورشکست میشوند.
وی افزود: فروش فیلم باید به کف فروش برسد و در پاییز به دلیل مخاطب اندک این زمان را ۱۰ هفته در نظر گرفتهاند، اما در بهار و تابستان که ۷ هفته بود هم این قوانین را رعایت نکردند و به دلایل مختلف به برخی فیلمها امتیاز دادند و اجازه اکران در زمان بیشتر دادند که این درست نیست. متأسفانه قوانین مدونی نداریم و دادههای شورای صنفی هم درست نیست و منجر به تصمیم اشتباه میشود.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما در تسخیر کمدیها/ بیشترین و بهترین سئانسها در اختیار فیلمهای کمدی است
- فروش فیلم قهرمان خیلی خوب بوده است/فیلمهای بد نباید اکران شوند/هشدار نسبت به فیلم سوزی
- افزایش درخواست تغییر کاربری سینماها در موج چهارم کرونا
- سینماهای بدهکار اجازه اکران نوروزی ندارند
- قرارداد اکران «ماجرای نیمروز: ردخون» ثبت شد/ اکران در پاییز
- آخرین وضعیت فیلمهای آماده اکران/ «سرکوب» میآید، «تگزاس۲» میرود
- اعتراض پخشکننده فیلم «ما همه با هم هستیم»: تلویزیون به تبلیغات تلویزیونی این فیلم مجوز نمیدهد
- غلامرضا فرجی خبر داد؛ صدور مجوز برای اکران دو فیلم در ساعات تعطیلی سینماها در روز ۱۵ خرداد
- مصوبات تازه شورای صنفی نمایش/ انتخابات هیات مدیره؛ ثبت اکران عید فطر
- نوروز، چه فیلمهایی اکران میشوند؟
- با ما از خودمان حرف می زند / نگاهی به فیلم «گلدنتایم»
- آخرین مصوبات شورای صنفی نمایش / قیمت بلیت سینماها در سال ۹۸ به زودی اعلام میشود
- «آشغالهای دوستداشتنی» چرا بدون اعلام شورای صنفی به اکران رسید؟
- فردا سینماهای سراسر کشور تعطیل است
- اعلام تعطیلی سینماها در روزهای عزاداری پایان «صفر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران