هارون یشایایی تهیهکننده سینما درروزنامه شرق نوشت:
آقای کامران عدل که یکشنبه اول اسفند فیلم زندگی عباس کیارستمی، ساخته سیفالله صمدیان را در خانه هنرمندان دیدهاند، در شماره سوم اسفند روزنامه «شرق» مطالبی نوشتهاند که بیجوابگذاشتن آن ناسپاسی در حق و اهمیت وجودی عباس کیارستمی در هنر و سینمای ایران و نادیدهگرفتن دوستی و ارادت به او -که اینک در میان ما نیست- تلقی خواهد شد. نمیدانم آقای کامران عدل با چه انگیزهای و چرا با ادبیاتی چنین بیپروا درباره کیارستمی و آنچه در آن شب گذشت، مطلب نوشته و چگونه حق داوری را درباره اینکه کیارستمی چگونه و چرا کیارستمی شد به خود دادهاند…؟ آقای عدل در روزنامه «شرق» نوشتهاند «من عباس را به آقای اریک فورنیه معرفی کردم، اریک فورنیه وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در تهران بود و هم ایشان بود که مقاله معروف عباس کیارستمی را در مجله (کایه دو سینما) نوشت و باعث شد عباس کیارستمی به فستیوال (کن) دعوت شود و عباس کیارستمی شود…!» جای تأسف و تعجب بسیار است که ایشان با وجود ادعای خود که کیارستمی را نمیشناسد، باور دارد که خودش موجب شد کیارستمی، کیارستمی شود! لابد کیارستمی قبلا کسی نبوده و شاید هم بعد از آن اتفاق، کسی شده است. اما آنها که کیارستمی را از زمانهای دور میشناسند و با او محشور بودهاند، میدانند…
او قبل از آنکه به دلیل هنرمندی ذاتی و قابلیتهای بهیادماندنی خود جهانی شود و فستیوالهای جهانی با حضور و نام او اعتبار بیشتری پیدا کنند، مسئولان جشنواره (کن) کیارستمی را میشناختند و او را تحسین میکردند. عباس قبل و بعد از معروفشدن جهانی، هنرمندی با اصالت کامل ایرانی بود و ارتباط او با ادبیات و شعر فارسی در تمام عمر، بخش مهمی از شخصیت او را شامل میشد. زندگی او قبل از ورود به کانون پرورش فکری کودکان و ساختن فیلمهای بهیادماندنی از زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی، سرشار از عشق به عکاسی و فیلم و نقاشی بود و خلاقیت هنرمندانه او در کانون، سرآغاز زندگی پرفروغ و بهیادماندنیاش در هنر، فرهنگ و ادبیات ایران شد. نام او در محافل جهانی موجب افتخار ایران و ایرانیان بوده و هست. مجموعه این عوامل از عباس جوان، کیارستمی جهانی ساخت و آقای کامران عدل که به اعتبار اسم برادر بزرگوارش مرحوم شهریار عدل گاهی اینجا و آنجا دیده میشوند، کسی نبود که عباس را به این و آن معرفی کند.
دیگر اینکه ایشانی که خودشان را شجاع میدانند، نوشتهاند که هنگام نمایش فیلم، جمعیت کمی حضور داشت؛ درحالیکه بنده خود در سالن بودم. در موقع نمایش فیلم صمدیان، علاوه بر کسانی که تمام صندلیهای سالن را اشغال کرده بودند، عده زیادی در حاشیه سالن ایستاده فیلم را تماشا میکردند و اگر آقای عدل با فیلم فارسی اصلا میانهای ندارد، موجب کسب افتخار برای ایشان نیست. حقیقت اینکه عباس کیارستمی بارزترین مشخصه سینمای ایران است و نسلی از فیلمسازان ما خود را مدیون آموزش او میدانند. جالب اینکه آقای کامران عدل از قول دوست بغلدستی خود گفتهاند: «کارکردن با کیارستمی، صمدیان را به این مهارت رساند» و این هم جملهای از قول دیگران است برای نفی ارزشهای هنری و فنی سیفالله صمدیان که مورد تأیید و قبول همه اهل سینما و عکاسی است.
دست آخر اینکه به عقیده ایشان، عدهای آمدند و درباره کیارستمی بعضی مهملات گفتند! یادآوری اسامی بزرگانی که آن شب درباره عباس کیارستمی و اهمیت فیلمها و عکسها و نگاه او به ادبیات و شعر فارسی سخن گفتند، نشان میدهد آقای کامران عدل در قضاوت خود چگونه به بیراهه رفتهاند. ۱. سیفالله صمدیان، باعث و بانی این مراسم که متحمل زحمات فراوان شدهاند. ۲ محمود کلاری، فیلمبردار و سینمابلد هنرمند و محبوب و صاحبسبک. ۳ محمد سریر، موسیقیشناس و آهنگساز و عضو شورایعالی خانه هنرمندان. ۴ مجید رجبی معمار، مدیر فرهیخته خانه هنرمندان. ۵ رضا کیانیان، هنرمند و بازیگر دوستداشتنی و مدیر کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
آخرین ها
- فوت آهنگساز جوان؛ امیر ملوکپور درگذشت
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران