هارون یشایایی تهیهکننده سینما درروزنامه شرق نوشت:
آقای کامران عدل که یکشنبه اول اسفند فیلم زندگی عباس کیارستمی، ساخته سیفالله صمدیان را در خانه هنرمندان دیدهاند، در شماره سوم اسفند روزنامه «شرق» مطالبی نوشتهاند که بیجوابگذاشتن آن ناسپاسی در حق و اهمیت وجودی عباس کیارستمی در هنر و سینمای ایران و نادیدهگرفتن دوستی و ارادت به او -که اینک در میان ما نیست- تلقی خواهد شد. نمیدانم آقای کامران عدل با چه انگیزهای و چرا با ادبیاتی چنین بیپروا درباره کیارستمی و آنچه در آن شب گذشت، مطلب نوشته و چگونه حق داوری را درباره اینکه کیارستمی چگونه و چرا کیارستمی شد به خود دادهاند…؟ آقای عدل در روزنامه «شرق» نوشتهاند «من عباس را به آقای اریک فورنیه معرفی کردم، اریک فورنیه وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در تهران بود و هم ایشان بود که مقاله معروف عباس کیارستمی را در مجله (کایه دو سینما) نوشت و باعث شد عباس کیارستمی به فستیوال (کن) دعوت شود و عباس کیارستمی شود…!» جای تأسف و تعجب بسیار است که ایشان با وجود ادعای خود که کیارستمی را نمیشناسد، باور دارد که خودش موجب شد کیارستمی، کیارستمی شود! لابد کیارستمی قبلا کسی نبوده و شاید هم بعد از آن اتفاق، کسی شده است. اما آنها که کیارستمی را از زمانهای دور میشناسند و با او محشور بودهاند، میدانند…
او قبل از آنکه به دلیل هنرمندی ذاتی و قابلیتهای بهیادماندنی خود جهانی شود و فستیوالهای جهانی با حضور و نام او اعتبار بیشتری پیدا کنند، مسئولان جشنواره (کن) کیارستمی را میشناختند و او را تحسین میکردند. عباس قبل و بعد از معروفشدن جهانی، هنرمندی با اصالت کامل ایرانی بود و ارتباط او با ادبیات و شعر فارسی در تمام عمر، بخش مهمی از شخصیت او را شامل میشد. زندگی او قبل از ورود به کانون پرورش فکری کودکان و ساختن فیلمهای بهیادماندنی از زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی، سرشار از عشق به عکاسی و فیلم و نقاشی بود و خلاقیت هنرمندانه او در کانون، سرآغاز زندگی پرفروغ و بهیادماندنیاش در هنر، فرهنگ و ادبیات ایران شد. نام او در محافل جهانی موجب افتخار ایران و ایرانیان بوده و هست. مجموعه این عوامل از عباس جوان، کیارستمی جهانی ساخت و آقای کامران عدل که به اعتبار اسم برادر بزرگوارش مرحوم شهریار عدل گاهی اینجا و آنجا دیده میشوند، کسی نبود که عباس را به این و آن معرفی کند.
دیگر اینکه ایشانی که خودشان را شجاع میدانند، نوشتهاند که هنگام نمایش فیلم، جمعیت کمی حضور داشت؛ درحالیکه بنده خود در سالن بودم. در موقع نمایش فیلم صمدیان، علاوه بر کسانی که تمام صندلیهای سالن را اشغال کرده بودند، عده زیادی در حاشیه سالن ایستاده فیلم را تماشا میکردند و اگر آقای عدل با فیلم فارسی اصلا میانهای ندارد، موجب کسب افتخار برای ایشان نیست. حقیقت اینکه عباس کیارستمی بارزترین مشخصه سینمای ایران است و نسلی از فیلمسازان ما خود را مدیون آموزش او میدانند. جالب اینکه آقای کامران عدل از قول دوست بغلدستی خود گفتهاند: «کارکردن با کیارستمی، صمدیان را به این مهارت رساند» و این هم جملهای از قول دیگران است برای نفی ارزشهای هنری و فنی سیفالله صمدیان که مورد تأیید و قبول همه اهل سینما و عکاسی است.
دست آخر اینکه به عقیده ایشان، عدهای آمدند و درباره کیارستمی بعضی مهملات گفتند! یادآوری اسامی بزرگانی که آن شب درباره عباس کیارستمی و اهمیت فیلمها و عکسها و نگاه او به ادبیات و شعر فارسی سخن گفتند، نشان میدهد آقای کامران عدل در قضاوت خود چگونه به بیراهه رفتهاند. ۱. سیفالله صمدیان، باعث و بانی این مراسم که متحمل زحمات فراوان شدهاند. ۲ محمود کلاری، فیلمبردار و سینمابلد هنرمند و محبوب و صاحبسبک. ۳ محمد سریر، موسیقیشناس و آهنگساز و عضو شورایعالی خانه هنرمندان. ۴ مجید رجبی معمار، مدیر فرهیخته خانه هنرمندان. ۵ رضا کیانیان، هنرمند و بازیگر دوستداشتنی و مدیر کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک





