تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۵/۱۴ - ۲۲:۲۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 22967
جمشید مشایخیجمشید مشایخی بازیگر سینمای ایران در گفت‌و گویی درباره توهین نشریه «یالثارات» گفت: کداممان شنیده‌ایم یا در کدام کتاب تا به حال نوشته شده است که بزرگمردی مثل حضرت محمد(ص)، ائمه معصومین و بزرگان دینی ما به دشمنان‌شان دشنام داده‌اند؟ آیا در جایی خوانده یا شنیده‌اید؟ در واقعه کربلا امام حسین (ع) در جنگ نابرابر و شرایط سخت حتی به دشمنان دین هم ناسزاء نگفت. این است مذهب ما. شما چه کسی را الگو قرار داده‌اید؟

از میان بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین، حافظ و سعدی و مولانا کدام‌یک به مخالفان خود دشنام داده‌اند؟ این است فرهنگ ایرانی ما. شما چه کسی را الگو قرار داده‌اید؟

این رسم انتقاد‌ است؟! بر فرض اگر بر اساس تفکرات خاص خودتان هم به موضوعی انتقاد دارید چرا مودبانه صحبت نکنید و ننویسید؟ قلم حرمت دارد. با این قلم قرآن مکتوب شده است. با این قلم بزرگان ادب سرزمین‌مان ذخایر ادبی و فرهنگی مان را ثبت کرده‌اند. حرمت قلم را قدر بدانید. به کار بردن چنین کلماتی که من خجل از بیان آن هستم توهین به اهل قلم هم است. باور من این است که این ماجرا به تعبیری توهین به آنها هم است و در این اتفاق تاسف‌بار ما اهالی هنر به غیر از دفاع از هنرمندان باید از اهل قلم هم حمایت کنیم و کتف‌شان را ببوسیم که در تمام این سال ها نجیبانه برای اعتلای فرهنگ کشور حمایتمان کرده اند.

این جماعت به چه حقی به خودشان اجازه می‌دهند که هم به هنرمندان و هم اهل قلم توهین کنند. چه کسی اجازه داده است که هر چه دلشان خواست بنویسند و بعد هم توجیه کنند که چون نام مشخصی ذکر نشده است، پس توهینی هم نشده است و در نهایت قانون هم حمایت‌شان کند. این مملکت قانون دارد. به هنرمند و اهل قلم احترام نمی‌گذارید حداقل حرمت قانون را نگه دارید.

تمام هنرمندان حاضر در این مراسم در جایگاه فرزندان من هستند و با توهین این نشریه به ناموس تک تک هنرمندان توهین شده است. وقتی به یک هنرمند اهانت می‌شود همه ما مشمول این توهین هستیم. هیچ فرقی ندارد. همانطور که همه ما در افتخارات فرهنگی و هنری خودمان را سهیم می‌دانیم و به جایزه جهانی امثال اصغر فرهادی و شهاب حسینی می‌بالیم از توهین به تک تک  جامعه هنری احساس تاسف می‎کنیم و غصه‌داریم. در این واقعه به فرد فرد هنرمندان توهین شده است و نیازی نیست که اسامی این افراد یک به یک ذکر شود. این چه توجیه خامی است.

منبع: ایران آنلاین

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. majid
    ۱۵, مرداد, ۱۳۹۵ ۴:۵۸ ق٫ظ

    mohammad be amoohayash laghab aboojahl va aboolahab dad. Doshnam az in balatar?

  2. ناشناس
    ۱۵, مرداد, ۱۳۹۵ ۸:۲۱ ق٫ظ

    وقتی یک نهاد رسمی مثل هیئت نظارت بر مطبوعات یک روزنامه نادان و هتاک را توقیف میکند و لی باز هم با وقاحت آن روزنامه را منتشر میکنند و میگویند که ما مجوز از مرجع بالاتر داریم، باید فکر قانون و قانونمداری را از سر بیرون کرد! در نتیجه مردم به شبکه تلگرام می آیند و آنچه فحش و ناسزای ناموسی هست برای روزنامه هتاک و مسئولینش و کسانی که برای ادامه انتشارش مجوز میدهند ردیف میکنند! این را میگویند قانون بومرنگ: فحشی که برای بقیه پرتاب میکنی، با شدت و سرعتی بیشتر بسوی خودت برمیگردد. مردم را هم بخاطر فحاشی شان به روزنامه هتاک نمیشود تقبیح کرد، چون ادب را از خود او یاد گرفته اند و این بمثابه تشکرشان از آن روزنامه نادان است. طبیعی است که مردم با یا لثارات با منطق خودش صحبت می کنند. جای تاسف است که چنین افراد فرومایه ای در یک روزنامه، نام نشریه را به امام رئوف ایرانیان حسین ع متصل میکنند تا حقانیت خود را ثابت کنند، در حالیکه اینکار توهین به شان امام حسین ع است، نه آبرویی برای این روزنامه فرومایه!

نظر شما


آخرین ها