حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری از روحانیون آشنا به هنر سینما در یادداشتی که در کانال شخصی خود منتشر کرده، فیلم «مارموز» را نقد کرده است.
به گزارش سینماسینما،، محسن الویری که دکترای تاریخ و تمدن ملل مسلمان دارد، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) و صاحبنظر در حوزه فرهنگ و هنر است، در نقد فیلم «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی نوشته:
«فهم زبان فیلم مانند هر زبان دیگر نیازمند پیوستگی حضور در فضا و بافت اجتماعی کاربرد آن زبان است، با توجه به دور بودن درازمدت از فضای سینما نمیدانم تا چه اندازه پیامهای فیلم پر از نشانه مفهوم و نامفهوم #مارموز را به درستی دریافته باشم.
اگر توالی این فیلم با فیلم دیگری از همین کارگردان را معنیدار بدانیم، نخستین و شاید مهمترین پیام آن، تربیت نسلی حیلهگر، فریبکار و آبزیرکاه و فرصتطلب (معانی مارموز در لغتنامهها) به دست کسانی است که مناسبترین نام برای آنها از نظر کارگردان، “#مارمولک” است.
فیلم روایت زندگی شخصی و سیاسی یکی از چهرههای اثرگذار یکی از جریانهای سیاسی داخلی کشور است. این جریان آن گونه که فیلم معرفی کرده است جریانی کمسواد، قدرتطلب، فاقد آگاهی و بینش سیاسی، ظاهرگرا، متکی به پشتوانههای پنهان قدرت، برخوردار از حمایت نیروهای مذهبی و توجیهگر است که همواره بر خلاف وحدت ملی حرکت کرده است ولی جهل و غفلت مسؤولان و مردم، اغلب، آن را در جایگاه قهرمان نشانده است. این جریانِ پشتگرم به ظرفیتهای مناسکی دین در عمل نشان داده است که هر گاه راهی به سوی قدرت در برابرش گشوده شود از ارزشهای مورد ادعایش دست میکشد ولی ریاکارانه در پی آن است که همچنان از حمایت نیروهای مذهبی بهرهمند بماند. هشدار و هوشیاری نیروهای امنیتی نسبت به این جریان هیچ گاه به اندازه و درجهای نبوده است که مانعی جدی در سر راه آن ایجاد کند. این جریان اندیشهسوز که فرار دادن نخبگان از کشور و حتی تلاشی خانوادهها را هم در کارنامه خود دارد، لقمه وسوسهانگیزی هم برای نظام سلطه بوده است و طمعورزی و سادهلوحی توأم آن، گاه ناخواسته و گاه حتی هوشیارانه آن را به همنوایی و همسوییهایی با بیگانه و حتی تجربه کردن جدایی از نظام هم کشانده است. نشانههای این همسویی در جای جای فعالیتهای این جریان بسیار پربسامد است.
پیشنهاد مشخص کارگردان به این جریان پذیرش اشتباههای خود، درک قد و قواره واقعی خود، و بازگشت به سوی مردم است. کارگردان بر این باور است که حتی در این صورت و حتی در صورت گسسته شدن افراد این جریان از جناح سیاسی خود، خوی قدرتطلبی آنها از بین نمیرود و پرورشیافتگان این جریان حتی وقتی به خودِ واقعیِ خود برمیگردند، میراثبر شعارزدگی و قدرتطلبی هستند. این افراد حتی وقتی از تاریکی شکایت دارند، تنها برای این است که در فضای تاریک نمیتوانند آسانتر به فریبکاری خود ادامه دهند. اما کارگردان اکنون فضا را آن قدر تاریک میداند که حتی برای شعار دادن و فریب مردم هم، دیگر مجالی برای کسی باقی نمانده است.
این فیلم به ظاهر کمدی برای کسانی که روزهای پیروزی انقلاب و ایام دفاع مقدس را به یاد دارند، یک تراژدی تمام عیار و یک غمنامه اشکبار است. کارگردان کوشیده است به هر زحمتی که شده و با هر انگیزهای که دارد ـ خواه کشاندن مردم به پای گیشه و خواه یافتن راهی برای این که از صحنه کنار گذاشته نشود ـ لباس طنز بر این تراژدی بپوشاند که ایرانیان در آن روزگار چه در سر میپرواندند و اکنون در چه شرایطی روزگار میگذرانند. با این که بخش بزرگی از این تراژدی واقعی است، نمیتوان با بخش پایانی داستان که فضا را یکسره تاریک و راه بقا را تنها در فریبکاری میداند، همراهی داشت. این ناامیدی نه با آموزههای دینی که همواره برانگیزاننده امید است سازگاری دارد و نه با همه واقعیتهای جامعه امروزی ما. ای کاش در سکانس پایانی فیلم چند چراغ روشن هم وجود داشت و کسی و حتی صدایی ناشناس از فریبکاری اظهار خستگی و دوری جستن میکرد.»
خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند رجانیوز؛ کمال تبریزی در فیلمهایش به مردم توهین میکند
- مارموز، قانون مورفی و آشغالهای دوست داشتنی، بهترین فیلمهای سال ۹۷ از نگاه کاربران سایت سینما تیکت
- کمال تبریزی: احمدینژاد دیگر جایی برای انتقامگیری ندارد
- انتقاد شدید کمال تبریزی از دو منتقد برنامه میزانسن
- «مارموز» در جشنواره فیلمهای مستقل ژنو
- تبریزی :۴نفر از دوستان صمیمی من در شورای پروانه نمایش گفتند به مارموز مجوز نمی دهیم
- آیا مارموز درباره احمدی نژاد و یا مخملباف است؟/چرا کره ایها عاشق مارموز شدند
- حمله تند رجانیوز به «مارموز»: این فیلم نمایانگر کینه کمال تبریزی نسبت به جریان انقلابی است
- حقارت های قدرت/نگاهی به فیلم مارموز ساخته کمال تبریزی
- حضور محمدجواد ظریف در مراسم اکران خصوصی «مارموز» + عکس
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
- زمان اکران مارموز مشخص شد
- جواد عزتی به فیلم پربازیگر کمال تبریزی پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد