حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری از روحانیون آشنا به هنر سینما در یادداشتی که در کانال شخصی خود منتشر کرده، فیلم «مارموز» را نقد کرده است.
به گزارش سینماسینما،، محسن الویری که دکترای تاریخ و تمدن ملل مسلمان دارد، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) و صاحبنظر در حوزه فرهنگ و هنر است، در نقد فیلم «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی نوشته:
«فهم زبان فیلم مانند هر زبان دیگر نیازمند پیوستگی حضور در فضا و بافت اجتماعی کاربرد آن زبان است، با توجه به دور بودن درازمدت از فضای سینما نمیدانم تا چه اندازه پیامهای فیلم پر از نشانه مفهوم و نامفهوم #مارموز را به درستی دریافته باشم.
اگر توالی این فیلم با فیلم دیگری از همین کارگردان را معنیدار بدانیم، نخستین و شاید مهمترین پیام آن، تربیت نسلی حیلهگر، فریبکار و آبزیرکاه و فرصتطلب (معانی مارموز در لغتنامهها) به دست کسانی است که مناسبترین نام برای آنها از نظر کارگردان، “#مارمولک” است.
فیلم روایت زندگی شخصی و سیاسی یکی از چهرههای اثرگذار یکی از جریانهای سیاسی داخلی کشور است. این جریان آن گونه که فیلم معرفی کرده است جریانی کمسواد، قدرتطلب، فاقد آگاهی و بینش سیاسی، ظاهرگرا، متکی به پشتوانههای پنهان قدرت، برخوردار از حمایت نیروهای مذهبی و توجیهگر است که همواره بر خلاف وحدت ملی حرکت کرده است ولی جهل و غفلت مسؤولان و مردم، اغلب، آن را در جایگاه قهرمان نشانده است. این جریانِ پشتگرم به ظرفیتهای مناسکی دین در عمل نشان داده است که هر گاه راهی به سوی قدرت در برابرش گشوده شود از ارزشهای مورد ادعایش دست میکشد ولی ریاکارانه در پی آن است که همچنان از حمایت نیروهای مذهبی بهرهمند بماند. هشدار و هوشیاری نیروهای امنیتی نسبت به این جریان هیچ گاه به اندازه و درجهای نبوده است که مانعی جدی در سر راه آن ایجاد کند. این جریان اندیشهسوز که فرار دادن نخبگان از کشور و حتی تلاشی خانوادهها را هم در کارنامه خود دارد، لقمه وسوسهانگیزی هم برای نظام سلطه بوده است و طمعورزی و سادهلوحی توأم آن، گاه ناخواسته و گاه حتی هوشیارانه آن را به همنوایی و همسوییهایی با بیگانه و حتی تجربه کردن جدایی از نظام هم کشانده است. نشانههای این همسویی در جای جای فعالیتهای این جریان بسیار پربسامد است.
پیشنهاد مشخص کارگردان به این جریان پذیرش اشتباههای خود، درک قد و قواره واقعی خود، و بازگشت به سوی مردم است. کارگردان بر این باور است که حتی در این صورت و حتی در صورت گسسته شدن افراد این جریان از جناح سیاسی خود، خوی قدرتطلبی آنها از بین نمیرود و پرورشیافتگان این جریان حتی وقتی به خودِ واقعیِ خود برمیگردند، میراثبر شعارزدگی و قدرتطلبی هستند. این افراد حتی وقتی از تاریکی شکایت دارند، تنها برای این است که در فضای تاریک نمیتوانند آسانتر به فریبکاری خود ادامه دهند. اما کارگردان اکنون فضا را آن قدر تاریک میداند که حتی برای شعار دادن و فریب مردم هم، دیگر مجالی برای کسی باقی نمانده است.
این فیلم به ظاهر کمدی برای کسانی که روزهای پیروزی انقلاب و ایام دفاع مقدس را به یاد دارند، یک تراژدی تمام عیار و یک غمنامه اشکبار است. کارگردان کوشیده است به هر زحمتی که شده و با هر انگیزهای که دارد ـ خواه کشاندن مردم به پای گیشه و خواه یافتن راهی برای این که از صحنه کنار گذاشته نشود ـ لباس طنز بر این تراژدی بپوشاند که ایرانیان در آن روزگار چه در سر میپرواندند و اکنون در چه شرایطی روزگار میگذرانند. با این که بخش بزرگی از این تراژدی واقعی است، نمیتوان با بخش پایانی داستان که فضا را یکسره تاریک و راه بقا را تنها در فریبکاری میداند، همراهی داشت. این ناامیدی نه با آموزههای دینی که همواره برانگیزاننده امید است سازگاری دارد و نه با همه واقعیتهای جامعه امروزی ما. ای کاش در سکانس پایانی فیلم چند چراغ روشن هم وجود داشت و کسی و حتی صدایی ناشناس از فریبکاری اظهار خستگی و دوری جستن میکرد.»
خبرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند رجانیوز؛ کمال تبریزی در فیلمهایش به مردم توهین میکند
- مارموز، قانون مورفی و آشغالهای دوست داشتنی، بهترین فیلمهای سال ۹۷ از نگاه کاربران سایت سینما تیکت
- کمال تبریزی: احمدینژاد دیگر جایی برای انتقامگیری ندارد
- انتقاد شدید کمال تبریزی از دو منتقد برنامه میزانسن
- «مارموز» در جشنواره فیلمهای مستقل ژنو
- تبریزی :۴نفر از دوستان صمیمی من در شورای پروانه نمایش گفتند به مارموز مجوز نمی دهیم
- آیا مارموز درباره احمدی نژاد و یا مخملباف است؟/چرا کره ایها عاشق مارموز شدند
- حمله تند رجانیوز به «مارموز»: این فیلم نمایانگر کینه کمال تبریزی نسبت به جریان انقلابی است
- حقارت های قدرت/نگاهی به فیلم مارموز ساخته کمال تبریزی
- حضور محمدجواد ظریف در مراسم اکران خصوصی «مارموز» + عکس
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
- زمان اکران مارموز مشخص شد
- جواد عزتی به فیلم پربازیگر کمال تبریزی پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟