حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری از روحانیون آشنا به هنر سینما در یادداشتی که در کانال شخصی خود منتشر کرده، فیلم «مارموز» را نقد کرده است.
به گزارش سینماسینما،، محسن الویری که دکترای تاریخ و تمدن ملل مسلمان دارد، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) و صاحبنظر در حوزه فرهنگ و هنر است، در نقد فیلم «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی نوشته:
«فهم زبان فیلم مانند هر زبان دیگر نیازمند پیوستگی حضور در فضا و بافت اجتماعی کاربرد آن زبان است، با توجه به دور بودن درازمدت از فضای سینما نمیدانم تا چه اندازه پیامهای فیلم پر از نشانه مفهوم و نامفهوم #مارموز را به درستی دریافته باشم.
اگر توالی این فیلم با فیلم دیگری از همین کارگردان را معنیدار بدانیم، نخستین و شاید مهمترین پیام آن، تربیت نسلی حیلهگر، فریبکار و آبزیرکاه و فرصتطلب (معانی مارموز در لغتنامهها) به دست کسانی است که مناسبترین نام برای آنها از نظر کارگردان، “#مارمولک” است.
فیلم روایت زندگی شخصی و سیاسی یکی از چهرههای اثرگذار یکی از جریانهای سیاسی داخلی کشور است. این جریان آن گونه که فیلم معرفی کرده است جریانی کمسواد، قدرتطلب، فاقد آگاهی و بینش سیاسی، ظاهرگرا، متکی به پشتوانههای پنهان قدرت، برخوردار از حمایت نیروهای مذهبی و توجیهگر است که همواره بر خلاف وحدت ملی حرکت کرده است ولی جهل و غفلت مسؤولان و مردم، اغلب، آن را در جایگاه قهرمان نشانده است. این جریانِ پشتگرم به ظرفیتهای مناسکی دین در عمل نشان داده است که هر گاه راهی به سوی قدرت در برابرش گشوده شود از ارزشهای مورد ادعایش دست میکشد ولی ریاکارانه در پی آن است که همچنان از حمایت نیروهای مذهبی بهرهمند بماند. هشدار و هوشیاری نیروهای امنیتی نسبت به این جریان هیچ گاه به اندازه و درجهای نبوده است که مانعی جدی در سر راه آن ایجاد کند. این جریان اندیشهسوز که فرار دادن نخبگان از کشور و حتی تلاشی خانوادهها را هم در کارنامه خود دارد، لقمه وسوسهانگیزی هم برای نظام سلطه بوده است و طمعورزی و سادهلوحی توأم آن، گاه ناخواسته و گاه حتی هوشیارانه آن را به همنوایی و همسوییهایی با بیگانه و حتی تجربه کردن جدایی از نظام هم کشانده است. نشانههای این همسویی در جای جای فعالیتهای این جریان بسیار پربسامد است.
پیشنهاد مشخص کارگردان به این جریان پذیرش اشتباههای خود، درک قد و قواره واقعی خود، و بازگشت به سوی مردم است. کارگردان بر این باور است که حتی در این صورت و حتی در صورت گسسته شدن افراد این جریان از جناح سیاسی خود، خوی قدرتطلبی آنها از بین نمیرود و پرورشیافتگان این جریان حتی وقتی به خودِ واقعیِ خود برمیگردند، میراثبر شعارزدگی و قدرتطلبی هستند. این افراد حتی وقتی از تاریکی شکایت دارند، تنها برای این است که در فضای تاریک نمیتوانند آسانتر به فریبکاری خود ادامه دهند. اما کارگردان اکنون فضا را آن قدر تاریک میداند که حتی برای شعار دادن و فریب مردم هم، دیگر مجالی برای کسی باقی نمانده است.
این فیلم به ظاهر کمدی برای کسانی که روزهای پیروزی انقلاب و ایام دفاع مقدس را به یاد دارند، یک تراژدی تمام عیار و یک غمنامه اشکبار است. کارگردان کوشیده است به هر زحمتی که شده و با هر انگیزهای که دارد ـ خواه کشاندن مردم به پای گیشه و خواه یافتن راهی برای این که از صحنه کنار گذاشته نشود ـ لباس طنز بر این تراژدی بپوشاند که ایرانیان در آن روزگار چه در سر میپرواندند و اکنون در چه شرایطی روزگار میگذرانند. با این که بخش بزرگی از این تراژدی واقعی است، نمیتوان با بخش پایانی داستان که فضا را یکسره تاریک و راه بقا را تنها در فریبکاری میداند، همراهی داشت. این ناامیدی نه با آموزههای دینی که همواره برانگیزاننده امید است سازگاری دارد و نه با همه واقعیتهای جامعه امروزی ما. ای کاش در سکانس پایانی فیلم چند چراغ روشن هم وجود داشت و کسی و حتی صدایی ناشناس از فریبکاری اظهار خستگی و دوری جستن میکرد.»
خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند رجانیوز؛ کمال تبریزی در فیلمهایش به مردم توهین میکند
- مارموز، قانون مورفی و آشغالهای دوست داشتنی، بهترین فیلمهای سال ۹۷ از نگاه کاربران سایت سینما تیکت
- کمال تبریزی: احمدینژاد دیگر جایی برای انتقامگیری ندارد
- انتقاد شدید کمال تبریزی از دو منتقد برنامه میزانسن
- «مارموز» در جشنواره فیلمهای مستقل ژنو
- تبریزی :۴نفر از دوستان صمیمی من در شورای پروانه نمایش گفتند به مارموز مجوز نمی دهیم
- آیا مارموز درباره احمدی نژاد و یا مخملباف است؟/چرا کره ایها عاشق مارموز شدند
- حمله تند رجانیوز به «مارموز»: این فیلم نمایانگر کینه کمال تبریزی نسبت به جریان انقلابی است
- حقارت های قدرت/نگاهی به فیلم مارموز ساخته کمال تبریزی
- حضور محمدجواد ظریف در مراسم اکران خصوصی «مارموز» + عکس
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
- زمان اکران مارموز مشخص شد
- جواد عزتی به فیلم پربازیگر کمال تبریزی پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه