حجتالاسلام والمسلمین محسن الویری از روحانیون آشنا به هنر سینما در یادداشتی که در کانال شخصی خود منتشر کرده، فیلم «مارموز» را نقد کرده است.
به گزارش سینماسینما،، محسن الویری که دکترای تاریخ و تمدن ملل مسلمان دارد، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) و صاحبنظر در حوزه فرهنگ و هنر است، در نقد فیلم «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی نوشته:
«فهم زبان فیلم مانند هر زبان دیگر نیازمند پیوستگی حضور در فضا و بافت اجتماعی کاربرد آن زبان است، با توجه به دور بودن درازمدت از فضای سینما نمیدانم تا چه اندازه پیامهای فیلم پر از نشانه مفهوم و نامفهوم #مارموز را به درستی دریافته باشم.
اگر توالی این فیلم با فیلم دیگری از همین کارگردان را معنیدار بدانیم، نخستین و شاید مهمترین پیام آن، تربیت نسلی حیلهگر، فریبکار و آبزیرکاه و فرصتطلب (معانی مارموز در لغتنامهها) به دست کسانی است که مناسبترین نام برای آنها از نظر کارگردان، “#مارمولک” است.
فیلم روایت زندگی شخصی و سیاسی یکی از چهرههای اثرگذار یکی از جریانهای سیاسی داخلی کشور است. این جریان آن گونه که فیلم معرفی کرده است جریانی کمسواد، قدرتطلب، فاقد آگاهی و بینش سیاسی، ظاهرگرا، متکی به پشتوانههای پنهان قدرت، برخوردار از حمایت نیروهای مذهبی و توجیهگر است که همواره بر خلاف وحدت ملی حرکت کرده است ولی جهل و غفلت مسؤولان و مردم، اغلب، آن را در جایگاه قهرمان نشانده است. این جریانِ پشتگرم به ظرفیتهای مناسکی دین در عمل نشان داده است که هر گاه راهی به سوی قدرت در برابرش گشوده شود از ارزشهای مورد ادعایش دست میکشد ولی ریاکارانه در پی آن است که همچنان از حمایت نیروهای مذهبی بهرهمند بماند. هشدار و هوشیاری نیروهای امنیتی نسبت به این جریان هیچ گاه به اندازه و درجهای نبوده است که مانعی جدی در سر راه آن ایجاد کند. این جریان اندیشهسوز که فرار دادن نخبگان از کشور و حتی تلاشی خانوادهها را هم در کارنامه خود دارد، لقمه وسوسهانگیزی هم برای نظام سلطه بوده است و طمعورزی و سادهلوحی توأم آن، گاه ناخواسته و گاه حتی هوشیارانه آن را به همنوایی و همسوییهایی با بیگانه و حتی تجربه کردن جدایی از نظام هم کشانده است. نشانههای این همسویی در جای جای فعالیتهای این جریان بسیار پربسامد است.
پیشنهاد مشخص کارگردان به این جریان پذیرش اشتباههای خود، درک قد و قواره واقعی خود، و بازگشت به سوی مردم است. کارگردان بر این باور است که حتی در این صورت و حتی در صورت گسسته شدن افراد این جریان از جناح سیاسی خود، خوی قدرتطلبی آنها از بین نمیرود و پرورشیافتگان این جریان حتی وقتی به خودِ واقعیِ خود برمیگردند، میراثبر شعارزدگی و قدرتطلبی هستند. این افراد حتی وقتی از تاریکی شکایت دارند، تنها برای این است که در فضای تاریک نمیتوانند آسانتر به فریبکاری خود ادامه دهند. اما کارگردان اکنون فضا را آن قدر تاریک میداند که حتی برای شعار دادن و فریب مردم هم، دیگر مجالی برای کسی باقی نمانده است.
این فیلم به ظاهر کمدی برای کسانی که روزهای پیروزی انقلاب و ایام دفاع مقدس را به یاد دارند، یک تراژدی تمام عیار و یک غمنامه اشکبار است. کارگردان کوشیده است به هر زحمتی که شده و با هر انگیزهای که دارد ـ خواه کشاندن مردم به پای گیشه و خواه یافتن راهی برای این که از صحنه کنار گذاشته نشود ـ لباس طنز بر این تراژدی بپوشاند که ایرانیان در آن روزگار چه در سر میپرواندند و اکنون در چه شرایطی روزگار میگذرانند. با این که بخش بزرگی از این تراژدی واقعی است، نمیتوان با بخش پایانی داستان که فضا را یکسره تاریک و راه بقا را تنها در فریبکاری میداند، همراهی داشت. این ناامیدی نه با آموزههای دینی که همواره برانگیزاننده امید است سازگاری دارد و نه با همه واقعیتهای جامعه امروزی ما. ای کاش در سکانس پایانی فیلم چند چراغ روشن هم وجود داشت و کسی و حتی صدایی ناشناس از فریبکاری اظهار خستگی و دوری جستن میکرد.»
خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند رجانیوز؛ کمال تبریزی در فیلمهایش به مردم توهین میکند
- مارموز، قانون مورفی و آشغالهای دوست داشتنی، بهترین فیلمهای سال ۹۷ از نگاه کاربران سایت سینما تیکت
- کمال تبریزی: احمدینژاد دیگر جایی برای انتقامگیری ندارد
- انتقاد شدید کمال تبریزی از دو منتقد برنامه میزانسن
- «مارموز» در جشنواره فیلمهای مستقل ژنو
- تبریزی :۴نفر از دوستان صمیمی من در شورای پروانه نمایش گفتند به مارموز مجوز نمی دهیم
- آیا مارموز درباره احمدی نژاد و یا مخملباف است؟/چرا کره ایها عاشق مارموز شدند
- حمله تند رجانیوز به «مارموز»: این فیلم نمایانگر کینه کمال تبریزی نسبت به جریان انقلابی است
- حقارت های قدرت/نگاهی به فیلم مارموز ساخته کمال تبریزی
- حضور محمدجواد ظریف در مراسم اکران خصوصی «مارموز» + عکس
- کمال تبریزی در گفتوگو با سینماسینما/ گرایش به ابتذال در فیلمهای کمدی سینمای ایران را ضعیف میکند
- زمان اکران مارموز مشخص شد
- جواد عزتی به فیلم پربازیگر کمال تبریزی پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






