دبیر جشنواره فیلم فجر درباره انصراف برخی فیلم های خارجی و غیبت بازیگران در نشستهای مطبوعاتی فیلم های این دوره از جشنواره اظهار نظر کرد.
به گزارش سینماسینما، مجتبی امینی روز جمعه ۱۴ بهمن ماه در سومین روز جشنواره فیلم فجر به پردیس سینمایی ملت آمد و پاسخگوی برخی سوالات خبرنگاران شد.
او درباره فیلمهای انصرافی خارجی گفت: صاحبان آثار ثبت نام انجام دادهاند و حق پخش و حق رایت گرفته شده و کار را با کیفیت بالا به جشنواره تحویل دادند یعنی همه چیز به صورت حرفهای اتفاق افتاده است؛ لذا اگر الان کسی در یک نقطهای از جهان بگوید چرا، این چرایی از نظر پروتکل های حقوقی و بین المللی و از لحاظ ادبیات حرفهای حضور فیلم های در فستیوال های دنیا تعریف شده نیست. وقتی فیلمی به دبیرخانه جشنواره تحویل داده و فرم پر شده و حق رایت به صورت ارز رایج دنیا گرفته و پرداخت شده، دیگر فیلم در اختیار فستیوال است.
امینی درباره اینکه آیا این فیلمها داوری میشوند یا خیر، گفت: اساسا آنچه مطرح شده در بخش رقابتی نیست بلکه در بخش غیر رقابتی است. بخش رقابتی فقط جلوه گاه شرق و سودای سیمرغ است و بخش غیر رقابتی جشنواره جشنوارههاست که فیلمهای درخشیده در جشنوارههای دیگر در آنجا به نمایش گذاشته می شوند. در واقع فیلمها فقط اکران دارند و داوری نمیشوند.
او درباره اینکه آیا جشنواره واکنشی به این اقدام خواهد داشت یا خیر، گفت: همه چیز ما بر اساس پروتکلهای جهانی رقم خورده و با پخشکنندههای معتبر تفاهمنامه امضا شده است.
دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همچنین درباره غیبت بازیگران مطرح بیشتر فیلمهای اکران شده در روز اول جشنواره و تعریف جشنواره از چهره مطرح گفت: در دنیا و جشنوارهها مولفان و تهیه کنندگان و کارگردانها تعیین تکلیف میکنند. تهیهکننده کارگردان و نویسنده در کل فستیوالهای دنیا سه ضلع معرفی یک اثر و پدران و مادران معنوی آن محسوب میشوند. طرف حساب در همه جای دنیا کمپانی و تهیهکننده است، در کشور ما هم سالها درباره این موضوع بحث و گفتوگو شده و الان همه دست اندرکاران سینما در ایران به بلوغ رسیدهاند. متولی، هدایت کننده و مقام پدری برای یک اثر، تهیهکننده است. او میتواند بگوید که برای فیلم چه اتفاقی بیفتد، اکران شود یا نشود، در یک جشنواره حضور داشته باشد یا نداشته باشد، همه عوامل در اختیار شخص تهیه کننده هستند و این در جهان سینما است نه فقط در یک کشور خاص. طرف حساب همه فستیوالهای حرفهای جهان و طرف حساب تعیین تکلیف یک فیلم در کنداکتور و صنعت سینما برای پخش و اکران تهیه کننده است.
امینی که به بهانه افتتاح نمایشگاه عکس «چهل به اضافه یک» در گالری پردیس سینمایی ملت حضور داشت و در حاشیه آن با خبرنگاران صحبت میکرد با اشاره به اینکه این نمایشگاه حاصل زحمات خانواده سینما بخشی از تاریخ صنعت سینماست بیان کرد: تاریخ سینمای ایران پاک شدنی نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره برخی حاشیههای پیرامون این رویداد هم گفت: عکس آنچه دارند بر روی آن مانور میدهند، جشنواره مثل هر سال با شکوه به کار خود ادامه میدهد چون سینما و فرهنگ تحریم پذیر نیستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
- اعلام آثار راهیافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- آسیبهایی که به جهان رویداد وارد شد/ چرا چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مثل دورههای قبل نبود
- برگزیدگان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- اعلام اسامی داوران بخش بینالملل چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- رونمایی از اولین تصاویر و تیزر «وابل» همزمان با نخستین اکران
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- شیوهای نوین و بدیع در تاریخ جشنوارههای دنیا؛ برنامههای بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر، روزانه اعلام میشود!
- جشنواره فیلم فجر یا دورهمی؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش