دبیر جشنواره فیلم فجر درباره انصراف برخی فیلم های خارجی و غیبت بازیگران در نشستهای مطبوعاتی فیلم های این دوره از جشنواره اظهار نظر کرد.
به گزارش سینماسینما، مجتبی امینی روز جمعه ۱۴ بهمن ماه در سومین روز جشنواره فیلم فجر به پردیس سینمایی ملت آمد و پاسخگوی برخی سوالات خبرنگاران شد.
او درباره فیلمهای انصرافی خارجی گفت: صاحبان آثار ثبت نام انجام دادهاند و حق پخش و حق رایت گرفته شده و کار را با کیفیت بالا به جشنواره تحویل دادند یعنی همه چیز به صورت حرفهای اتفاق افتاده است؛ لذا اگر الان کسی در یک نقطهای از جهان بگوید چرا، این چرایی از نظر پروتکل های حقوقی و بین المللی و از لحاظ ادبیات حرفهای حضور فیلم های در فستیوال های دنیا تعریف شده نیست. وقتی فیلمی به دبیرخانه جشنواره تحویل داده و فرم پر شده و حق رایت به صورت ارز رایج دنیا گرفته و پرداخت شده، دیگر فیلم در اختیار فستیوال است.
امینی درباره اینکه آیا این فیلمها داوری میشوند یا خیر، گفت: اساسا آنچه مطرح شده در بخش رقابتی نیست بلکه در بخش غیر رقابتی است. بخش رقابتی فقط جلوه گاه شرق و سودای سیمرغ است و بخش غیر رقابتی جشنواره جشنوارههاست که فیلمهای درخشیده در جشنوارههای دیگر در آنجا به نمایش گذاشته می شوند. در واقع فیلمها فقط اکران دارند و داوری نمیشوند.
او درباره اینکه آیا جشنواره واکنشی به این اقدام خواهد داشت یا خیر، گفت: همه چیز ما بر اساس پروتکلهای جهانی رقم خورده و با پخشکنندههای معتبر تفاهمنامه امضا شده است.
دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همچنین درباره غیبت بازیگران مطرح بیشتر فیلمهای اکران شده در روز اول جشنواره و تعریف جشنواره از چهره مطرح گفت: در دنیا و جشنوارهها مولفان و تهیه کنندگان و کارگردانها تعیین تکلیف میکنند. تهیهکننده کارگردان و نویسنده در کل فستیوالهای دنیا سه ضلع معرفی یک اثر و پدران و مادران معنوی آن محسوب میشوند. طرف حساب در همه جای دنیا کمپانی و تهیهکننده است، در کشور ما هم سالها درباره این موضوع بحث و گفتوگو شده و الان همه دست اندرکاران سینما در ایران به بلوغ رسیدهاند. متولی، هدایت کننده و مقام پدری برای یک اثر، تهیهکننده است. او میتواند بگوید که برای فیلم چه اتفاقی بیفتد، اکران شود یا نشود، در یک جشنواره حضور داشته باشد یا نداشته باشد، همه عوامل در اختیار شخص تهیه کننده هستند و این در جهان سینما است نه فقط در یک کشور خاص. طرف حساب همه فستیوالهای حرفهای جهان و طرف حساب تعیین تکلیف یک فیلم در کنداکتور و صنعت سینما برای پخش و اکران تهیه کننده است.
امینی که به بهانه افتتاح نمایشگاه عکس «چهل به اضافه یک» در گالری پردیس سینمایی ملت حضور داشت و در حاشیه آن با خبرنگاران صحبت میکرد با اشاره به اینکه این نمایشگاه حاصل زحمات خانواده سینما بخشی از تاریخ صنعت سینماست بیان کرد: تاریخ سینمای ایران پاک شدنی نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره برخی حاشیههای پیرامون این رویداد هم گفت: عکس آنچه دارند بر روی آن مانور میدهند، جشنواره مثل هر سال با شکوه به کار خود ادامه میدهد چون سینما و فرهنگ تحریم پذیر نیستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نشست خبری مطرح شد: چهار بزرگداشت در افتتاحیه فیلم فجر/ تکلیف سیمرغ مردمی چه میشود؟
- اعلام آثار راهیافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- آسیبهایی که به جهان رویداد وارد شد/ چرا چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مثل دورههای قبل نبود
- برگزیدگان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- اعلام اسامی داوران بخش بینالملل چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- رونمایی از اولین تصاویر و تیزر «وابل» همزمان با نخستین اکران
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- شیوهای نوین و بدیع در تاریخ جشنوارههای دنیا؛ برنامههای بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر، روزانه اعلام میشود!
- جشنواره فیلم فجر یا دورهمی؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- کارگردان به ملت رفت اما به نشست خبری نه!/ تهیهکننده «چرا گریه نمیکنی؟»: مگر بازیگران این فیلم من را به سینما آوردند؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





