روزنامه جوان در مطلبی نوشت: نزدیکی برخی چهرههای سینمایی با برادر معاون اول رئیسجمهور و حمایت مالی بانک گردشگری از پروژههای سینمایی این افراد، موضوعی است که این روزها و در جریان رسانهای شدن خبر بازداشت وی خودنمایی میکند.
نام بانک گردشگری در سالهای اخیر به عنوان حامی مالی در کنار برخی پروژههای سینمایی به چشم میخورد؛ فرشته طائرپور، تهیه کننده سینما، عضو هیئت مدیره خانه سینما و از حامیان اصلی اسحاق جهانگیری در جریان تبلیغات انتخاباتی محسوب میشود. او تهیهکننده دومین مستند تبلیغاتی اسحاق جهانگیری است و حتی مقابل دوربین آن مستند انتخاباتی هم دیده شد. طائرپور خواهرزن محمد بهشتی، از مدیران سینمایی با نفوذ دهه ۶۰ نیز هست. بهشتی در حال حاضر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان صنایع دستی و گردشگری است. سید محمد بهشتی در واقع مرد شماره دو سازمان سینمایی در دهه ۶۰ بود. کسی که با استقرار محمد خاتمی، اختیار سازمان سینمایی وقت را بر عهده گرفت و در همان ابتدا بسیاری از هنرپیشهها و بازیگران سینما را ممنوعالکار کرد. بهشتی نیز جزو افرادی است که به همراه طائرپور جلوی دوربین مستند تبلیغاتی اسحاق جهانگیری حضور داشت. مستند کاندیدای پوششی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر شبیه یک میزگرد تلویزیونی بود. کارگردان آن مستند، یاران و رفقای قدیمی اسحاق جهانگیری را دور یک میز نشانده بود تا آنان با همراهی مطلق او عملکرد دولت حسن روحانی را ستایش کنند.
از بانک گردشگری به عنوان حامی مالی فیلم «خاله قورباغه» به تهیهکنندگی فرشته طائرپور یاد میشود. بانک گردشگری پیش از این، از تولید فیلم «شهرموشها» به تهیهکنندگی علی سرتیپی نیز حمایت مالی کرده بود. مهدی جهانگیری همان کسی بود که در سال ۸۷ پس از ماجرای مشهور حمل قرآن با موسیقی و دف، تحت فشار علما و اقشار متدین ناچار به استعفا شد. بازداشت مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری که دهها شرکت و بانک زیر نظر آن است، بازتاب زیادی در رسانهها داشت. بابک زنجانی نیز چندسال پیش و پیش از بازداشت توسط قوه قضائیه به عنوان یکی از مولتی میلیاردرهای اقتصادی کشور علاقه زیادی به ارتباط با سینماگران نشان داده بود. خیلیها معتقدند ثروت چندهزار میلیارد تومانی مهدی جهانگیری که در نوع خود در رقابت با ثروت ۲۵هزار میلیاردی بابک زنجانی قرار میگیرد، در طول سالهایی به دست آمده که وی پس از استعفا از معاونت سازمان میراث فرهنگی در زمان رحیم مشایی، شرکتهای اقماری را تأسیس و در همان دولت پروژههای بزرگ را نصیب خود کرد.
منبع: روزنامه جوان
برچسبها: سینمای ایران, کارگردان سینمای ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- پوران درخشنده داور بخش رقابتی اصلی چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه شد
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





