عدم نمایش برخی آثار سینمایی در سینماهای حوزه هنری یکی از هزارداستان دنبالهدار سینماست که این روزها بهواسطه عدم نمایش فیلم «عرق سرد» در سینماهای حوزه هنری سرخط مهمترین اخبار حوزه سینما قرار گرفته است. بهدنبال گله برخی سینماگران و صاحبان آثار از این اتفاق، چند روز پیش کانون کارگردانان بیانیهای صادر کرد و حوزه هنری که تا پیش از این در موضع سکوت بود جوابیهای داد. اما صبا به همین بهانه در گفتوگو مدیران و سینماگرانی چون سیدضیاء هاشمی به بررسی جوانب مختلف این مسئله پرداخته است که در ادامه میخوانید.
اما سیدضیاء هاشمی؛ دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران، قاطع و صریح در رابطه با عملکرد وزارت ارشاد در مقابل این اقدام حوزه هنری صحبت کرد و گفت: کلاه وزارت ارشاد پشم ندارد وگرنه دلیلی ندارد که یک ارگانی بیاید فیلمی را تحریم کند. حالا ممکن است اسم تحریم را هم روی آن نگذارند اما اینکه یک فیلم را نمایش ندهند ظلم است. اینکه هر کسی فکر کند چون جایی را در اختیار دارد پس برخورد فردی و سلیقهای کند خارج از انصاف است و ظلم است چرا که به برخی صدمات مالی میزنند و چطور میخواهند جواب بدهند، میگویند ما مناسب ندیدیم؛ تشخیص شما چقدر درست است؟ چرا تشخیص دیگران را معیار قرار نمیدهید؟ منظورم از دیگران مسئولان این امر هستند. آنچه شرع ما اجازه میدهد همان چیزی است که وزارت ارشاد در حال حاضر متولی آن است و بقیه نظرات برخاسته از سلیقه شخصی است.
هاشمی ادامه داد: خسته شدیم از اینکه بارها این حرفها را زدیم، در کشور ما همه چیز سلیقهای است و هیچکس سر جای خودش نیست. این روش و راهی که دوستان پیش گرفتهاند اصلا درست نیست و قطعا دوستان باید روزی پاسخگو باشند.
دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران دلیل اقدام منفعلانه وزارت ارشاد در رابطه با عدم نمایش فیلمهای سینمایی در سالنهای حوزه هنری را چنین تفسیر کرد: کلاه ارشاد پشم ندارد اگر داشت باید با این اتفاق برخورد میکرد، چرا برخورد نمیکند؟ چون مصلحتاندیشی میکنند وگرنه ماجرا ساده است. میتوانند جلوی کارهای دیگرشان را بگیرند اما نمیکنند، چرا؟ چون میترسند. برای اینکه به جایی وابسته هستند. همین عملکرد و نوع نگاههاست که سبب شده وضعیت مملکت اینگونه شود. علتش همین مصلحتاندیشیهای مسئولان است. همه مسئولان مقصر هستند. ارشاد باید پای پروانهای که صادر کرده بایستد و برخورد کند اما نمیکند. البته من توقعی ندارم و این اتفاق را طبیعی میدانم چرا که کشور اگر صاحب فرهنگی داشت اینطور نمیشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری