کانال سینمای انقلاب نوشت :تنها مستندی که تشییع پیکر امام خمینی را ثبت کرده است و احوال مردم در آن به خوبی دیده میشود، مستند «آفتاب و خورشید» ساخته جواد شمقدری است. اما #مجید_مجیدی در مصاحبهای که رضا درستکار با وی در کتاب «قلمرو دیدار» داشته است به این اشاره میکند که تصاویر را من گرفتم و حوزه هنری آنها را تحویل شمقدری داد و او بدون اجازه از من فیلم را ساخت.
پاسخ جواد شمقدری را در این باره بخوانید:
– در آن ۴-۵ روزی که مردم در یک حیرت و حسرت و اندوه شدیدی بودند، ما فیلمبرداری میکردیم.
چون ۵ گروه فیلمبرداری کرده بودند من به مدیریت حوزه هنری نامه نوشتم که من از روی یک احساس تکلیف این کار را کردهام و هر کسی میخواهد از این تصاویر و نماهایی که گرفته شده است استفاده کند از نظر من هیچ اشکالی ندارد و من به نفع دیگران کنار میروم.
من بلافاصله رفتم سراغ یک کار کوتاه که از قبل هماهنگ کرده بودیم. آن کار را انجام دادیم و من عملاً حدود ۶ ماه از این فضا دور شدم. بعد از این شش ماه که که پیگیری کردم متوجه شدم کسی روی این فیلمها و تصاویر آرشیوی که تهیه شده بود کاری نکرده است. من دوباره پیشنهاد دادم و گفتم اگر آرشیوها را به من بدهید یک فیلم تهیه میکنم. بعد از مدتی حوزه از من پرسید طرحت چیست و من طرحم را ارائه دادم. طرح تصویب شد و من بر آن اساس کارم را شروع کردم و نهایتاً ساخته شد.
من بلافاصله رفتم سراغ یک کار کوتاه که از قبل هماهنگ کرده بودیم. آن کار را انجام دادیم و من عملاً حدود ۶ ماه از این فضا دور شدم. بعد از این شش ماه که که پیگیری کردم متوجه شدم کسی روی این فیلمها و تصاویر آرشیوی که تهیه شده بود کاری نکرده است. من دوباره پیشنهاد دادم و گفتم اگر آرشیوها را به من بدهید یک فیلم تهیه میکنم. بعد از مدتی حوزه از من پرسید طرحت چیست و من طرحم را ارائه دادم. طرح تصویب شد و من بر آن اساس کارم را شروع کردم و نهایتاً ساخته شد.
برخی از نماهای لانگشات در فیلم مربوط به آقای مجیدی است. البته فیلمبردار هم آقای درمنش بودند که از دوستان قدیمی خود من هستند. نماهای لانگشات از دوربین ایشان استفاده شده است. ولی خوب همهی راشها در اختیار حوزه بود و تصمیمگیری هم با آنها بود. این به نظرم مانعی نبود. خیلی از پلانها هم مشابه هستند. در مراسم سوگواری امام صدها دوربین بودند که فیلمبرداری میکردند و شباهتهایی هم طبیعتاً وجود دارد. میخواهم بگویم راه برای دوستان دیگر اگر میخواستند این کار را بسازند بسته نبود. ضمن اینکه یک بار که بررسی کردم دیدم ۷۰ درصد نماهایی که در این فیلم آمده است را خود من فیلمبرداری کردهام. نهایتاً ۳۰ درصد از فیلم مربوط به چهار دوربین دیگر است که یکی از آنها هم دوربین آقای مجیدی بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- ظرفیتهای مشترک سینمای ایران و چین بررسی شد
- خاطراتی از مواجهه مرتضی پورصمدی و مجید مجیدی با طالبان در «نردبان»/
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- به بهانه سالروز تولد کیومرث صابری فومنی /روایت مجیدی ،پیمان قاسمخانی ، کمال تبریزی وابوالفضل جلیلی
- پایان اکران آنلاین «خورشید» با فروش بیش از دو میلیارد تومان
- نشست دومین سوگواره فیلم عاشورایی / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز