تاریخ انتشار:1397/03/16 - 17:31 تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 88767

کانال سینمای انقلاب نوشت :تنها مستندی که تشییع پیکر امام خمینی را ثبت کرده است و احوال مردم در آن به خوبی دیده می‌شود، مستند «آفتاب و خورشید» ساخته جواد شمقدری است. اما #مجید_مجیدی در مصاحبه‌ای که رضا درستکار با وی در کتاب «قلمرو دیدار» داشته است به این اشاره می‌کند که تصاویر را من گرفتم و حوزه هنری آن‌ها را تحویل شمقدری داد و او بدون اجازه از من فیلم را ساخت.
پاسخ جواد شمقدری را در این باره بخوانید:

– در آن ۴-۵ روزی که مردم در یک حیرت و حسرت و اندوه شدیدی بودند، ما فیلمبرداری می‌کردیم.
چون ۵ گروه فیلمبرداری کرده‌ بودند من به مدیریت حوزه هنری نامه نوشتم که من از روی یک احساس تکلیف این کار را کرده‌ام و هر کسی می‌خواهد از این تصاویر و نماهایی که گرفته شده است استفاده کند از نظر من هیچ اشکالی ندارد و من به نفع دیگران کنار می‌روم.

من بلافاصله رفتم سراغ یک کار کوتاه که از قبل هماهنگ کرده بودیم. آن کار را انجام دادیم و من عملاً حدود ۶ ماه از این فضا دور شدم. بعد از این شش ماه که که پیگیری کردم متوجه شدم کسی روی این فیلم‌ها و تصاویر آرشیوی که تهیه شده بود کاری نکرده است. من دوباره پیشنهاد دادم و گفتم اگر آرشیوها را به من بدهید یک فیلم تهیه می‌کنم. بعد از مدتی حوزه از من پرسید طرحت چیست و من طرحم را ارائه دادم. طرح تصویب شد و من بر آن اساس کارم را شروع کردم و نهایتاً ساخته شد.

من بلافاصله رفتم سراغ یک کار کوتاه که از قبل هماهنگ کرده بودیم. آن کار را انجام دادیم و من عملاً حدود ۶ ماه از این فضا دور شدم. بعد از این شش ماه که که پیگیری کردم متوجه شدم کسی روی این فیلم‌ها و تصاویر آرشیوی که تهیه شده بود کاری نکرده است. من دوباره پیشنهاد دادم و گفتم اگر آرشیوها را به من بدهید یک فیلم تهیه می‌کنم. بعد از مدتی حوزه از من پرسید طرحت چیست و من طرحم را ارائه دادم. طرح تصویب شد و من بر آن اساس کارم را شروع کردم و نهایتاً ساخته شد.

برخی از نماهای لانگ‌شات در فیلم مربوط به آقای مجیدی است. البته فیلمبردار هم آقای درمنش بودند که از دوستان قدیمی خود من هستند. نماهای لانگ‌شات از دوربین ایشان استفاده شده است. ولی خوب همه‌ی راش‌ها در اختیار حوزه بود و تصمیم‌گیری هم با آن‌ها بود. این به نظرم مانعی نبود. خیلی از پلان‌ها هم مشابه هستند. در مراسم سوگواری امام صدها دوربین بودند که فیلمبرداری می‌کردند و شباهت‌هایی هم طبیعتاً وجود دارد. می‌خواهم بگویم راه برای دوستان دیگر اگر می‌خواستند این کار را بسازند بسته نبود. ضمن اینکه یک بار که بررسی کردم دیدم ۷۰ درصد نماهایی که در این فیلم آمده است را خود من فیلمبرداری کرده‌ام. نهایتاً ۳۰ درصد از فیلم مربوط به چهار دوربین دیگر است که یکی از آن‌ها هم دوربین آقای مجیدی بود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها