علیرضا خمسه گفت اتفاقی که در برنامه «خندوانه» افتاد، فقط گوشه چشمی به ادبیات عامیانه کشورمان داشت، نه توهین به ملت.
این بازیگر پیشکسوت طنز دلایلش برای استفاده از خر در برنامهی کمدیاش در «خندوانه» را توضیح داد و گفت: غفلت ما در بسیاری از زمینهها باعث شده گنجینههای فرهنگی و اجتماعیمان به یغما برود. به عنوان مثال در مورد مولوی، این عارف بزرگ آنقدر غفلت کردیم تا ترکها (کشور ترکیه) سند این بزرگمرد را به نام خودشان زدند. همچنین در زمینه طنز مکتوب هم کوتاهیهای بسیاری کردیم که این کوتاهیها هم در فرهنگ رسمی و هم در فرهنگ غیررسمی کشورمان قابل مشاهده است.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در فرهنگ شفاهی که در فرهنگ هر کشوری باید زنده بماند و از آن است که آبشخور میگیرد، ما مشخصاً برنامه «ملانصرالدین و خرش» را داریم که مجموعهای از بسیاری حکمتها، مثلها و گرههای اجتماعی را در خودشان جای دادهاند. قطعاً شخصیت ملانصرالدین و خرش برای پر کردن اوقات فراغت خلق نشدهاند؛ چراکه اگر این طور بود، قرنها دوام نمیآوردند، به همین خاطر ما وقتی از چنین گنجینههای طنز و فرهنگی هنری کشورمان غفلت میکنیم دیگران به این گنجینهها دسترسی پیدا میکنند و سندش را به نام خود میزنند. شخصیت ملانصرالدین و خرش هم از جمله شخصیتهایی است که چند سالی است کشور ترکیه در مجامع جهانی آنرا به نام خودش ثبت کرده است؛ در حالی که این شخصیت در بین افکار عمومی کشورمان سالهاست که مورد استفاده و بهرهبرداری قرار میگیرد.
خمسه در ادامه به نقدی که نسبت به استفاده از خر در یک برنامه تلویزیونی از سوی برخی شخصیتهای فرهنگی و سیاسی مطرح شده و اینکه از سوی برخی، استفاده از خر در یک برنامه پربیننده توهین به ملت تلقی شده است، پاسخ داد: کسانی که هیچ اطلاعی از پیشینه فرهنگیشان ندارند، فکر میکنند آمدن یک خر در کتاب و برنامه تلویزیونی توهین است؛ بنابراین من هم کسانی را که آنقدر با فرهنگشان آشنایی ندارند را مورد خطاب قرار نمیدهم. فقط خواهشم از دیگر دوستان این است که به چاپهای دیگر مولانا استناد کنند تا مطالبی برایشان یادآوری شود.
این بازیگر طنز بار دیگر تاکید کرد: اتفاقی که در برنامه «خندوانه» افتاد فقط گوشه چشمی به آن ادبیات عامیانه داشت نه توهین؛ چراکه کسی که ۴۰ سال است در عرصه هنر فعالیت میکند به مخاطبش بیاحترامی و توهین نمیکند.
علیرضا خمسه در پایان گفتوگوی خود ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه منا اظهار کرد: فاجعه منا آنقدر غمانگیز است و آنقدر ریشه در وجود همه ما دارد که بعید میدانم ماهها طول بکشد تا ملت ایران رفتاری که اسمش خنده است را به یاد بیاورند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا خمسه: سینما براساس عشق بوجود آمده است/ طنز یک مسئله ادبی و کمدی یک مقوله نمایشی است
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- گنجینه «علیرضا خمسه» در موزه سینما راه اندازی شد
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- آخرین سینماتک سال ۱۴۰۰ و نمایش «آپارتمان شماره ۱۳»
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- اجرای نمایش «پازل» در لسآنجلس پایان یافت/ ادامه اجرا، در دیگر شهرهای آمریکا و کانادا
- یک استاد دانشگاه : خنداندن درخندوانه بسیار تصنعی است/خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





