علیرضا خمسه گفت اتفاقی که در برنامه «خندوانه» افتاد، فقط گوشه چشمی به ادبیات عامیانه کشورمان داشت، نه توهین به ملت.
این بازیگر پیشکسوت طنز دلایلش برای استفاده از خر در برنامهی کمدیاش در «خندوانه» را توضیح داد و گفت: غفلت ما در بسیاری از زمینهها باعث شده گنجینههای فرهنگی و اجتماعیمان به یغما برود. به عنوان مثال در مورد مولوی، این عارف بزرگ آنقدر غفلت کردیم تا ترکها (کشور ترکیه) سند این بزرگمرد را به نام خودشان زدند. همچنین در زمینه طنز مکتوب هم کوتاهیهای بسیاری کردیم که این کوتاهیها هم در فرهنگ رسمی و هم در فرهنگ غیررسمی کشورمان قابل مشاهده است.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در فرهنگ شفاهی که در فرهنگ هر کشوری باید زنده بماند و از آن است که آبشخور میگیرد، ما مشخصاً برنامه «ملانصرالدین و خرش» را داریم که مجموعهای از بسیاری حکمتها، مثلها و گرههای اجتماعی را در خودشان جای دادهاند. قطعاً شخصیت ملانصرالدین و خرش برای پر کردن اوقات فراغت خلق نشدهاند؛ چراکه اگر این طور بود، قرنها دوام نمیآوردند، به همین خاطر ما وقتی از چنین گنجینههای طنز و فرهنگی هنری کشورمان غفلت میکنیم دیگران به این گنجینهها دسترسی پیدا میکنند و سندش را به نام خود میزنند. شخصیت ملانصرالدین و خرش هم از جمله شخصیتهایی است که چند سالی است کشور ترکیه در مجامع جهانی آنرا به نام خودش ثبت کرده است؛ در حالی که این شخصیت در بین افکار عمومی کشورمان سالهاست که مورد استفاده و بهرهبرداری قرار میگیرد.
خمسه در ادامه به نقدی که نسبت به استفاده از خر در یک برنامه تلویزیونی از سوی برخی شخصیتهای فرهنگی و سیاسی مطرح شده و اینکه از سوی برخی، استفاده از خر در یک برنامه پربیننده توهین به ملت تلقی شده است، پاسخ داد: کسانی که هیچ اطلاعی از پیشینه فرهنگیشان ندارند، فکر میکنند آمدن یک خر در کتاب و برنامه تلویزیونی توهین است؛ بنابراین من هم کسانی را که آنقدر با فرهنگشان آشنایی ندارند را مورد خطاب قرار نمیدهم. فقط خواهشم از دیگر دوستان این است که به چاپهای دیگر مولانا استناد کنند تا مطالبی برایشان یادآوری شود.
این بازیگر طنز بار دیگر تاکید کرد: اتفاقی که در برنامه «خندوانه» افتاد فقط گوشه چشمی به آن ادبیات عامیانه داشت نه توهین؛ چراکه کسی که ۴۰ سال است در عرصه هنر فعالیت میکند به مخاطبش بیاحترامی و توهین نمیکند.
علیرضا خمسه در پایان گفتوگوی خود ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه منا اظهار کرد: فاجعه منا آنقدر غمانگیز است و آنقدر ریشه در وجود همه ما دارد که بعید میدانم ماهها طول بکشد تا ملت ایران رفتاری که اسمش خنده است را به یاد بیاورند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا خمسه: سینما براساس عشق بوجود آمده است/ طنز یک مسئله ادبی و کمدی یک مقوله نمایشی است
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- گنجینه «علیرضا خمسه» در موزه سینما راه اندازی شد
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- در آستانه روز ملی سینما؛ برگزاری سه رویداد ویژه توسط موزه سینما برگزار میشود
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- آخرین سینماتک سال ۱۴۰۰ و نمایش «آپارتمان شماره ۱۳»
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- علیرضا خمسه: افسوس میخورم مردم هنوز سریال «پایتخت» را میبینند!/ گله از پرداختهای نامنظم دستمزدها در تلویزیون
- اجرای نمایش «پازل» در لسآنجلس پایان یافت/ ادامه اجرا، در دیگر شهرهای آمریکا و کانادا
- یک استاد دانشگاه : خنداندن درخندوانه بسیار تصنعی است/خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





