نشست خبری «برادرجان» با حضور کارگردان، تهیهکننده و بازیگران این سریال برگزار شد. دیالوگهای غیر متعارف، صحنههای خشونتآمیز و تکراری بودن داستان از جمله بحثهایی بود که در این نشست رسانهای مطرح شد.
به گزارش سینماسینما، نشست خبری سریال «برادرجان» با حضور محمدرضا شفیعی (تهیه کننده)، محمدرضا آهنج (کارگردان)، علی نصیریان، آفرین عبیسی، حسام منظور، سعید چنگیزیان، شیوا ابراهیمی و ندا جبرائیلی (بازیگران) در دفتر موسسه فرهنگی وصف صبا برگزار شد.
در ابتدای این نشست، محمدرضا شفیعی ضمن تشکر از عوامل این سریال گفت: «این سریال ماحصل تلاش های شبانه روزی دوستان ما است که امیدواریم از تماشای آن لذت برده باشید.»
در ادامه، محمدرضا آهنج درباره اینکه سریال از نیمههای راه دچار افت فیلمنامه شده است، گفت: «بستگی دارد که ما چه توقعی از فیلمنامه داریم. خود من بخشهای ابتدایی را خیلی دوست داشتم. یکسری مسائل تعیین میکند که فیلمنامه قرار است به کدام سمت برود.»
بحث بر سر دیالوگهای سریال
ادامه بحث در این نشست، به نوع دیالوگهای سریال «برادر جان» رسید. شفیعی درباره دیالوگهای سریال که برای همه شخصیتها با همه خاستگاههای اجتماعی یکسان است، گفت: «هر نویسندهای امضایی دارد و این خاصیت متنهای نویسنده است و نمیتوان گفت اشکال است. دیالوگها روزمره نیست و آهنگی دارد و در حقیقت پینگپنگی است و به سریال طراوت میدهد. استفاده به جا از ضربالمثلها هم یک حسن است. همچنان قبول ندارم که آدمهایش شبیه به هم حرف میزنند اما معتقدم به روز است.»
آهنج هم در اینباره گفت: «آثار نعمتالله، خاصیتی دارد که دیالوگها محاورهای نیست و طنین خاص خودش را دارد و حالت پینگپنگی دارد که طراوتی به فیلم میدهد.»
اما علی نصیریان با بیان اینکه نسبت به این دیالوگها ایراد دارد، گفت: «دیالوگهای آقای نعمتالله بعضی جاها خیلی خوب نوشته شده و حادثهها در آن خوب مطرح شده است اما بعضی جاها ما را برای بهخاطر سپردن دچار مشکل میکرد و پیچ میخورد؛ البته باید بگویم هیچ کاری بدون ایراد نیست و خوب و بد در هم است اما درباره بازخورد سریال باید بگویم آن قدری که با مردم ارتباط داشتم نگاهشان این بود که کار مثبت است.»
حسام منظور هم دراینباره گفت: «قرار نیست دیالوگهای دراماتیک شبیه زندگی باشد. در تئاتر و سینما این اصل نیست که دیالوگ شبیه زندگی واقعی باشد. درباره حقالناس هم باید بگویم قتل، جنایت، دزدی همه تکراری است اما نگاه مولف به آن طراوت میدهد. اگر خشونت نباشد بازیگری کسلکننده می شود و این کنشها نقش را جذاب میکند.»
داستان تکراری و خشونت زیاد
در ادامه، آهنج درباره تکراری بودن موضوع سریال گفت: «از همان زمان که قتل هابیل شکل گرفت حقالناس مطرح شد و تا ابد عالم هم مطرح است و نوع این قصه خیلی مسائل مبتلابه روز را در نظر گرفته است و همین اقبالی که در ظاهر میبینیم هنوز این قصه شنیدنی و دیدنی است. همین که قصه جذاب است و خیلیها میگویند همذات پنداری میکنیم هنوز شنیدنی و باز هم ساختنی است و بعد از این سریال اگر قرار باشد سریالی دیگر با همین موضوع از منظر دیگر میسازم.»
علی نصیریان هم درباره موضوع و محتوا و موضوع تکراری سریال «بردار جان» تاکید کرد: «شما اگر غزلهای شاعران مختلف را ببینید به عنوان مثال شاید حرف اضافههای آنها تکراری نباشد اما محتوای آنها تکراری است؛ مگر سوژههای دنیا چقدر است؟ اینها همه تکرار میشود؛ به عنوان مثال تا قبل از جنگ، ادبیات تم دیگری داشت و بعد از جنگ چیز دیگری شد. در نتیجه یک موضوع دراماتیک را به ویژه موضوعی که در قالب نمایش ایفا میشود را نمیتوان در چند ساعت آنهم کاملاً واقع گرایانه روایت کرد.»
صحنههای خشن «برادر جان»، دیگر بحث داغ این نشست بود که حسام منظور، بازیگر نقش چاوش دراین باره توضیح داد: «خشونت حد و مرز تعیین شدهای ندارد اما گاهی ضرورت، کنش دراماتیک بازیگر است و نشان دادن خشونت ترویج خشونت نیست.»
او توضیح داد: «یک سری تم کلی در آثار هنری داریم که شامل عشق، خیانت، قتل و … است. این نگاه مؤلف است که به آن طراوت و تازگی میدهد. در این ارتباط صحنههای خشونت هم اگر نباشد، بازی کسلکننده میشود.»
سعید چنگیزیان هم گفت: «چرا دنبال نکات مثبت در خانوادههای دیگر این سریال نیستید.»
شیوا ابراهیمی درباره آموزش خشونت و بدآموز بودن سریال گفت: «زمانی میتوان گفت خشونت این سریال بدآموزی دارد که آن افراد وقتی آن رفتار را انجام میدهند نتیجه مثبت و یا مطلوبی دریافت کنند شما در سریال میبینید، افرادی که خشونت انجام میدهند یک جور زندگیشان بهم میخورد و به نظر من نه تنها بدآموزی ندارد، بلکه نکات اخلاقی هم دارد.»
شفیعی نیز در اینباره توضیح داد: «من خیلی این را شنیدهام که تایید رهبری برای این سریال نیست و از این قبیل حرفها یا اینکه چرا سفره افطار پهن نیست. میخواهم بگویم من خودم شنیدهام، رهبری گفتند اینکه من میگویم محتوای فیلم و سریال نمازگزاری باشد نمیگویم بیاید جلوی دوربین نماز جماعت به پا کنید میگویم مهربانی و عطوفت رواج دهید، نماز رواج دهید. همین کار را هم کردیم یک جا توکل به چاووش میگوید، حیف از آن مادرت که حسرت یک نماز نخوانده را بر دل شیطان گذاشت، این خودش یک موضوع است که یک مطلب را چگونه برای مخاطب ارائه دهی تا هم در ذوق نزند هم به دلش بنشیند.»
بازخورد «برادر جان» بین مردم
علی نصیریان درباره بازخورد سریال «برادرجان» گفت: «در مجموع این سریال گیراییهایی داشته است که مردم را راضی کرده است. تنشهایی که در این سریال میبینید به این دلیل است که در این فرصت کم کارگردان نتوانسته است آن را بررسی کند.»
آفرین عبیسی هم در اینباره گفت: «من وقتی میروم خرید همه میگویند به به چه زیبا بازی کردید، میگویم ممنون. اما پیش خودم میگویم سریال را دیدید. خوشتان آمد. آیا چیزی هم از آن یاد گرفتید؟ عمر ما به قدری نیست که بخواهیم همه چیز را تجربه کنیم خیلی چیزها را باید ببینیم و یاد بگیریم اما متاسفانه دوست داریم همه چیز را خودمان تجربه کنیم، این اشتباه است و گاهی باعث میشود رندگی ما نابود شود.»
«برادر جان» به نویسندگی سعید نعمتالله و کارگردانی محمدرضا آهنج در ماه رمضان بعد از اذان مغرب از شبکه سه سیما پخش میشود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- «سیصد» از علی نصیریان تقدیر کرد
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- حضور «هفت بهار نارنج» در بخش رقابتی جشنواره داکا
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
- یادداشت علی نصیریان به مناسبت روز ملی سینما/ لذت بزرگ زندگی من بازی در تئاتر و سینماست
- طبیعت خلاق در کار نمایش؛ علی نصیریان تجربههای سینمایی خود را با علاقهمندان به اشتراک میگذارد
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- هفدهمین شب بازیگر برگزار شد/ گزارش تصویری
- اکران سه فیلم تازه از ۷ اردیبهشت/ آیا تنور اکران گرم میشود؟
- گفتوگو با علی نصیریان/ شهرت به درد نمیخورد مهم محبوبیت است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه