نورا بیگ در شهروند نوشت : اگر میخواهید ساخت یک سریال با موضوع آسیبهای اجتماعی را شروع کنید، مراقب باشید، ممکن است همه ممیزیها را از سر بگذرانید، پول خرج کنید، وقت صرف کنید، کار را روانه بازار کنید اما درنهایت کارتان توقیف شود. این اتفاق هفته گذشته برای سریال ممنوعه افتاد و حالا گروه کارگردانی آن موظف شدهاند که اصلاحات لازم را انجام دهند تا این سریال به سبد فروش دکههای مطبوعاتی برگردد. وقتی در هفتههای گذشته انتقادات و سوءتفاهمها از سریال ممنوعه بالا گرفت و بخش خبری بیستوسی هم از خجالت آن در آمد، حسین پارسایی، مدیرکل اداره نمایش خانگی از توقیف آن خبر داد. حالا صادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران که البته این سریال را ندیده در اینباره به «شهروند» میگوید مرجعی که در مراحل مختلف به این سریال مجوز داده است، تخلف کرده است و باید با او برخورد شود: «من به سازنده نمیتوانم چیزی بگویم؛ چون اگر به او مجوز داده نمیشد، نمیتوانست کار خود را بسازد یا منتشر کند حالا شاید هم استانداردها را زیر پا گذاشته باشد اما به هر حال نهادی در وزارت ارشاد به او مجوز داده است.» او درباره وظایف دستگاههای نظارتی و وزارت ارشاد در این زمینهها هم توضیحاتی داد: «وقتی یک شخصی برای فعالیتی مجوز میگیرد، به آن معنا است که همان دستگاه وظیفه بررسی این اثر را با همه استانداردهای قانونی دارد؛ بنابراین اگر تخلفی صورت گرفته باشد، مقصر مجوزدهنده است.» کوشکی این سوال را مطرح کرد که آیا کسانی که مجوز ساخت و پخش را صادر کردهاند، قوانین فرهنگی موجود کشور را نمیدانستند؟ او میگوید که حتی اگر فیلمساز تخلف کرده باشد و مجوز فیلمنامه اصلاحشده را گرفته و بعد فیلمنامه دیگری را اجرا کرده باشد، باز هم کار مجوز پخش دارد: «مجوزدهنده تخلف کرده است؛ چون یک نفر با استانداردهای غلط و خلاف قانون کار ساخته است اما اگر قبلا به آنها گفته میشد پول خود را در این زمینه خرج نمیکردند.» کوشکی معتقد است: «کسانی که کالاهای فرهنگی تولید میکنند، باید حساسیتهای جامعه را منتقل کنند تا ارتقادهنده فرهنگ جامعه شود نه اینکه هم سازندگان و تهیهکننده و بیننده اثر دچار آسیب شود و هم جامعه بابت ساخت چنین کاری سرافکنده شود.»
روند توقیف ممنوعه
فصل اول سریال ممنوعه از هفته اول شهریور ماه روانه بازار شد؛ در حالی که برای رده سنی بالای ۱۶سال بود. با شروع انتقادات، حسین پارسایی، مدیرکل اداره نمایش خانگی ابتدا در مقام دفاع از آن بر آمد: « «ممنوعه» یک سریال شبکه خانگی با برچسب ۱۶+ است؛ یعنی یک مجموعه ویژه بزرگسالان که به تقبیح رفتار و عملکرد افرادی میپردازد که سبک زندگی غربی را چه در ظاهر و چه در محتوا برگزیدهاند. والدین به جای اینکه راجع به سریالی که این آدمها و روابط خطرناکشان را نشان میدهد، احتمالا نگران باشند، ضروری است بدانند این مجموعه ویژه آنها است؛ نه اطفال صغیر و نوجوانان و این موضوع در تمام اقلام تبلیغاتی فیلم ذکر شده است. همچنین شاید والدین پس از دیدن این مجموعه بر مراقبتهایشان بیفزایند و آگاهیهایشان از اتفاقات بیشتر شود.» اما او چند روز بعد اعلام کرد:«تا اعمال اصلاحات لازم جهت پیشگیری از سوءتعبیر در مخاطبان و اقشار مختلف جامعه اجازه نشر داده نخواهد شد.» امیر پورکیان به عنوان کارگردان این سریال هم البته قبل از توقیف از سریال ممنوعه اینطور دفاع کرد: «من در میان مردم بودهام و دغدغهمند هستم. این اثری که من ساختهام هزار برابر موارد بدترش را در اطرافمان دیدهایم اما من نمیدانم تا کی میخواهیم پنهانکاری کنیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا«ممنوعه» کپی «شهرزاد» است؟
- واکنش بهاره افشاری به سانسور صحنه موتورسواریاش در سریال «ممنوعه»
- نگاهی به شش قسمت نخست سریال «ممنوعه»/ کپی، غیر برابر با اصل!
- زمان پخش مجدد سریال «ممنوعه» مشخص شد
- نامه تهیهکنندگان سریال ممنوعه به وزیر ارشاد/تصویر
- وضعیت توزیع سریال «ممنوعه» همچنان در هالهای از ابهام
- «ممنوعه» فعلا ممنوع شد
- جشن امضای سریال «ممنوعه» در باغ کتاب تهران / گزارش تصویری
- پوستر سریال «ممنوعه» با تصویر متفاوت بازیگران رونمایی شد + عکس
- فاطمه گودرزی همبازی نیکی کریمی در «ممنوعه» شد
- امیر جعفری به جمع ستارگان «ممنوعه» پیوست
- گریم عجیب بازیگر «خندوانه» در «ممنوعه» / عکس
- بازیگر داعشی «پایتخت» به «ممنوعه» پیوست
- آغاز بازی هادی حجازیفر در «ممنوعه» با گریمی متفاوت + عکس
- نخستین تصاویر از نیکی کریمی در سریال «ممنوعه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





