وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آییننامهای که طی آن میتوان در هر مرحلهای، جلوی تولید یا اکران فیلمی را گرفت، توضیح داد و گفت که همه موارد خیلی شفاف است و اگر فیلمی توقیف شود، ارشاد باید هزینهاش را بدهد!
به گزارش سینماسینما، اخیرا حرف و حدیثهای نگرانکنندهای درباره یک مصوبه بحثبرانگیز سینمایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح میشود که بر اساس آنچه در فضای مجازی درباره آن منتشر شده، رئیس سازمان سینمایی میتواند در هر مرحلهای که تشخیص دهد، جلوی تولید یا اکران فیلمی را بگیرد.
انتشار جزییاتی از این مصوبه، اعتراضهای زیادی را در میان اهالی سینما ایجاد کرد و برخی هشدار دادند که چنین اقدامی میتواند امنیت سرمایهگذاری اندک فعلی در حوزه سینما را با چالشهای جدی مواجه کند.
در کنار آن، برخی معتقدند که در گذشته، مواردی بوده است که سازمان سینمایی بدون داشتن مصوبه خاصی، دست به چنین کاری میزده و اکنون که برای آن قانون هم آماده شده، دست مدیران برای دخالت جدی در حوزه تولید و به ویژه بخش خصوصی بازتر میشود.
جلوگیری از تولید یا اکران یک فیلم را باید وزیر ارشاد تایید کند!
محمدمهدی اسماعیلی درباره نگرانی سینماگران از این مصوبه گفت: اینطور نیست که در هر مرحله این اتفاق بیفتد. این اتفاق الان هم ممکن است بیفتد. این مصوبه آمده و کار را شفاف کرده است. مصوبه میگوید اگر چنین اتفاقی افتاد، با ارائه دلیل به تصویب وزیر برساند و اینطور نیست فقط رییس سازمان سینمایی تصمیم بگیرد. چنین کاری، فرایند کاملا شفافی دارد.
وی ادامه داد: در واقع، این آییننامه همه چیزهایی که اتفاق میافتاد و خارج از دسترس ذینفعان بود، همه را به صورت شفاف مشخص کرده است. میتوان به همه این موارد ایراد گرفت و اعتراض کرد و تجدیدنظر خواست، در حالی که در آییننامههای قبلی این موضوع مسکوت بود.
در آییننامه آمده که اگر جلوی فیلمی گرفته شد، باید تمام مخارج فیلم داده شود
وزیر ارشاد تاکید کرد: در گذشته، اگر وزارتخانه نمیخواست غرامت فردی را که جلوی فیلمش به هر دلیلی گرفته شده را بدهد، این فرد باید چند سال در دستگاه قضایی میدوید تا شاید بتواند اعتراض مورد قبول داشته باشد؛ اما در آین آییننامه گفته شده اگر به دلایل امنیتی و یا دلایلی دیگر جلوی فیلم گرفته شود و به تصویب وزیر هم برسد، وزارت ارشاد اولا تمام مخارج فیلم را پرداخت کند که به این معناست که امنیت شغلی افراد تأمین است. بهطور مثال میگویم در مقطعی سیاست ابلاغی نظام در شورای امنیت ملی نسبت به یک کشور منطقهای تغییر کرد در حالی که چند فیلم با نگاه و رویکرد قبلی ساخته شده بود و کاملا با نگاه جدید در تعارض بود. خب در همه دنیا، کشورها در منافع ملیشان اجماع دارند.
اسماعیلی با انتقاد از افرادی که میگویند دولت نباید در سینما دخالت کند، بیان کرد: برخلاف حرفهای برخی از دوستانِ کماطلاع که میگویند که دولت نباید در سینما دخالت کند، باید بگویم در همه جای دنیا سینما وابسته به دولتهاست. ما هنرمندی داریم که سالها از ظرفیت دولتی استفاده کرده و اقتصادش را رشد داده اما در جایی مسئلهای پیش میآید و رفتار این فرد ۱۸۰ درجه تغییر میکند و در مقابل دولت و حاکمیت میایستد. در کجای دنیا شاهد چنین اتفاقاتی هستیم؟ دوستان باید از اینکه بخواهند یک کلمه را از قانون بردارند، گذر کنند.
وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هنوز ابلاغ نشده و میتوان درباره آن گفتوگو کرد، گفت: به آقای خزاعی (رییس سازمان سینمایی) هم گفتهام اگر کسی در اینباره حرفی دارد، جلسه بگذارید. این آییننامه هنوز ابلاغ نشده است. اگر ابلاغ شد، هر کسی که ایراد دارد بیاید مناظره کند و حرف بزند. چه اشکالی دارد؟ ممکن است هر موضوعی محل ایراد باشد، شاید اشکالی درست باشد. ما به صورت مطلق نمیگوییم آییننامه درست است. شاید اندیشمند یا هنرمندی اشکال درستی بگیرد و ما موظف هستیم اشکال درست را برطرف کنیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه سرگشاده یک کارگردان به وزیر ارشاد
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- وزیر ارشاد: سامانه سازوکار جدیدی برای نظارت بر فیلمهای سینمایی در حال تدوین است
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی شد
- کلنگ اجرای حریم تئاتر شهر زده شد
- سند جامع دیپلماسی هنری کشور در شورای هنر تدوین میشود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





