رأی پرونده درگذشت عباس کیارستمی صادر شد؛ فارغ از محتوای رأی که احتمالا موافقان و مخالفانی خواهد داشت، رسیدگی به چنین پروندهای تا چه حد میتواند آبی باشد بر آتش اختلافات اخیر میان دو صنف و از سوی دیگر، چقدر میتوان امیدوار بود جامعه حواشی مسائل اخیر در حوزه پزشکی را فراموش کند.
مسعود رایگان بازیگر
اعلام حکم پرونده مرحوم عباس کیارستمی، یک نشانه روشن بر رواج پاسخگویی در جامعه است. حال این روند را میتوان با پیداکردن راهی برای آشتی دو قشر درگیر در این پرونده امتداد داد. مرگ عباس کیارستمی، داستانی است که جامعه را جریحهدار کرد؛ بنابراین منطق اینطور حکم میکند که صدور رأی، آبی بر آتش اختلافات تلقی شود و راه آشتی و پایاندادن به حواشی آن آغاز شود. اگرچه نمیتوان از موضوع خطای پزشکی در جامعه چشمپوشی کرد، اما از آن سو، نمیتوان توقع داشت حکمی بیش از آنچه مرجع ذیصلاح تعیین میکند برای متهم پرونده در نظر گرفته شود؛ بنابراین اولین مواجهه شخص من با چنین خبری، ارزیابی مثبت از آن است. مرگ عباس کیارستمی، برای جامعه ما ازدستدادن یک فرهیخته بینالمللی بود و این ضایعه کمی نیست، شاید هزاران بیمار مانند او وجود داشته باشند که بر اثر اشتباهات و خطاهای پزشکی دچار بیماری یا مرگ شوند، اما وقتی این پرونده با صدور رأی همراه میشود، میتوان چنین برداشت کرد که خواسته جامعه مبنی بر برخورد مسئولانه با چنین قصورهایی تحقق پیدا کرده است.
بابک زمانی پزشک
به عنوان یک پزشک که مراجع قانونی شکایات در زمینه پزشکی را میشناسد، باید بگویم این حکم نظر تخصصی چند کارشناس است که بدون کوچکترین جبههگیریای و تنها براساس مستندات هر پرونده پزشکی، رأی خود را صادر میکنند. در قانون دو مرجع «پزشکی قانونی» و «نظام پزشکی» برای طرح شکایات و رسیدگی به تخلفات پزشکی معرفی شدهاند و هر بیمار میتواند شکایتش را از این مراکز پیگیری کند. اما درباره پرونده کیارستمی با توجه به مسائل و حاشیههای فراوانی که در این مدت مطرح شد، جامعه نسبت به صدور این رأی یا هر رأی دیگری اندکی بدگمانی داشت، اما من به عنوان پزشکی که از نزدیک با فرایند بررسی این پروندهها در چنین مراجعی آشنا هستم، میتوانم اطمینان بدهم نظر کارشناسی و مسلطی در این حوزه وجود داشته که تنها براساس مدارک پرونده صادر شده است. البته کاش این شکایت زودتر صورت میگرفت تا پرونده کمتر دچار حاشیه میشد و دو طرف میتوانستند در این زمینه دفاعیات خود را مطرح کنند، اما حالا باید خوشحال بود که چنین مراجعی وجود دارد و میتوان به رأی آنها و کارشناسیبودن نظراتشان اعتماد کرد و امیدوار بود جامعه نیز با عبور از این بحران، روند آشتی خود را با گروههای درگیر در این پرونده طی کند. دراینمیان البته یک نکته را نباید نادیده گرفت و آن این است که این حکم هرچه باشد از حکمی که افکار عمومی براساس اظهارات رسانهها برای متهم پرونده صادر کرده، سختتر و سنگینتر نیست و این نشان میدهد بهتر است در چنین مواردی، پیش از هر اقدامی، از نمایندگان قانون درخواست کرد پا پیش بگذارند و مسئله بهوجودآمده را با نظر کارشناسی خود بررسی کنند.
نعمت احمدی حقوقدان
سرانجام حکم پرونده پزشکی مرحوم عباس کیارستمی صادر شد. صرف نظر از محتوای پرونده، مهم این است که حالا میتوان انتظار داشت ذهنیت افکار عمومی مبنی بر صادرنشدن حکم محکومیت، اندکی زدوده شود. هر چند این رأی هنوز قطعیت پیدا نکرده و قانونا و عرفا نمیتوان مفاد آن را انتشار داد، اما از آنجایی که وکیل خانواده مرحوم کیارستمی مفاد حکم را منتشر کرده، بیان محکومیت دیگر منعی برای دیگران ندارد و اگر تخلفی صورت گرفته، برمیگردد به انتشاردهنده اولیه. آنچه این پرونده را در دایره توجه قرار داد، صرف نظر از شهرت و جایگاه مرحوم عباس کیارستمی، حواشی بهوجودآمده درباره پزشک معالج بود که با اطلاعات جستهوگریخته رسانهای همراه شد. حال آنکه خانواده میر از پزشکان شناختهشده تهران هستند. این پرونده از بدو امر، خصوصا زمانی که عکسی از مرحوم کیارستمی در رسانهها با آن وضعیت خاص چاپ شد، دچار حاشیه شد. بر این باورم که رسانهها به عنوان رکن چهارم آزادی، میتوانند در شفافسازی بسیاری از موضوعات نقش بیبدیل خود را برعهده گرفته و مانع از ناراستی و تخلف شوند، اما اگر موضوعی به صورت ناقص یا یکطرفه رسانهای شد، میتواند اثر منفی بگذارد. جایگاه عباس کیارستمی بر کسی پوشیده نیست و فقدان این هنرمند درد و غمی است که تا همیشه در جامعه هنری باقی خواهد ماند، اما بد مطرحکردن موضوع و در نهایت نوعی تقابل بین جامعه هنری و جامعه پزشکی به صلاح هیچیک از این دو قشر فرهیخته و تأثیرگذار نخواهد بود. به اعتقاد من، با توجه به موقعیت طرفین پرونده (یعنی مرحوم عباس کیارستمی و نیز دکتر احمد میر) و مهمتر از آن، رسانهایشدن موضوع و انتظار افکار عمومی از نتیجه نهایی، طبیعی است که در مدت مقرر ۲۰ روز به این رأی اعتراض خواهد شد. هرچند من بیش از دیگر دوستان از محتویات پرونده اطلاعی ندارم و نمیدانم عناوینی که بار تخلف داشته و در کیفرخواست آمده برمیگردد به تقصیر پزشک یا قصور در پزشکی، اما این رأی تازه آغازی است بر یک رسیدگی ماهیتی دیگر در مرحله تجدیدنظر.
منبع :شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





