شهرزاد همتی در شرق نوشت : مهران مدیری، دستش را به مبل استیل روی صحنه تکیه داده و پیراهن آبی مردانهای به تن دارد. در میکروفون با همان حالت همیشگی و صورتی که نمیخندد، اما بشاش است، دیالوگهای طنزی را بر زبان میآورد. اینبار اما بر نقطه حساسی دست میگذارد. ماجرا را از میهمانیهای خانوادگی و حرفهای عاشقانه همسران به حق طلاق تعمیم میدهد. درواقع او مردانی را که در میهمانیها به همسرانشان توجه میکنند، مردانی توصیف میکند که در ابتدای ازدواج «جوگیر» شدهاند و حق طلاق را به همسرانشان دادهاند. بعد صدای قهقهه حضار با چشمهای گردشده آقای مجری در هم میآمیزد. حضار دست میزنند و مدیری از آنها میپرسد که در جمع چه کسی است که حق طلاق دارد.
از آن عده کثیر که در استودیو حضور دارند، تنها یک زوج دستشان را بالا میبرند. بقیه یا پیش از ازدواج درباره حق طلاق صحبتی نکردهاند یا جرئت نمیکنند که طبق حرفهای مدیری «سند زنذلیلی»شان را رو کنند و سیل حرفهای درشت مدیری را جلو چندین میلیون بیننده تلویزیونی به جان بخرند. زوج بالا میروند و مدیری مردی که به نظرش مظلوم واقع شده را به آغوش میکشد و از آنها درباره حقی سؤال میکند که هیچچیزی دربارهاش نمیدانند؛ مرد حق طلاق داده چون شرط خانواده عروس بوده و زن نیز برای رسیدن به مرد دلخواهش، شرط مادر را به خورد همسر داده است.
هیچکدامشان فلسفه این حق را نمیدانند. مردی که در دیدگاه مدیری مظلوم این ماجرا شده، با وساطت آقای مجری مورد عطوفت همسر قرار میگیرد و زن در میان خندههای سرخوشانهاش قول میدهد همسرش را به خاطر ریشگروگذاشتن کمدین محبوب اذیت نکند. این آیتم چهاردقیقهای در ۲۴ ساعت گذشته در شبکههای اجتماعی چندینبار دستبهدست شد و محل مناقشه فعالان حقوق زنان قرار گرفت. نگاهها به ماجرا متفاوت بود، آنها که سعی میکردند میانهرو باشند، اظهارنظرشان مبنیبر این بود که در فضایی که ما به پزشکان خرده میگیریم که فضای نقد را برنمیتابند و برخی از قومیتها نیز حاضر نیستند دربارهشان طنز ساخته شود، چرا خودمان بهعنوان فعالان مدنی این اجازه را به طنازی چون مدیری نمیدهیم تا با حق طلاق شوخی کند؟
آنها بر این عقیدهاند که مهران مدیری با این آیتم، از قصهای ممنوعه در تلویزیون سخن گفته و آن حق طلاق بوده و همین که مردم از زمان پخش این آیتم درباره حق طلاق حرف میزنند و فکر میکنند، میتواند یک شروع باشد. عدهای دیگر اما میگفتند حق طلاق شوخیبردار نیست، در شرایطی که تنفیذ یک حق طبیعی به زنان محل مناقشه است، نباید اینهمه تلاش را به سخره گرفت.
پردیس عامری، پژوهشگر حوزه جنسیت و زنان و دانشجوی دکترای مطالعات زنان، در گفتوگو با «شرق» درباره این موضوع میگوید: «اگر کاستی وجود دارد، در ناآگاهی اجتماعی و فرهنگی حتی میان برنامهسازان مدرن مانند مهران مدیری است که شاید اطلاع کافی از دادن «حق طلاق بهعنوان مشخصه تفکیک مردانی که همسرانشان را با خودشان از نظر انسانی برابر میبینند»، ندارند! و از سویی نشانه ضعف در سیاستهای فرهنگی است که نمیتوانند برنامهسازان را ملزم به رعایت خط قرمزهای حوزه جنسیت کنند. اگرچه که در رسانه ملی همین طرح گفتمان شروط ضمن عقد وحق طلاق هم میتواند بهمنزله آغاز بحثها و دامنزدن به آگاهیسازی اجتماعی باشد، البته اگر متخصصان حوزه جنسیت و فعالان مدنی پشت این موج پیشآمده را بگیرند». البته عامری در ادامه تصریح میکند: «گرچه نمیتوان انکار کرد که استفاده از واژگانی مانند «جوگیری» برای دادن یا مطالبه حق طلاق زن نامناسب و جنسیتزده بود، اما برای محققان حوزه جنسیت و زنان و حتی فعالان این حوزه اتفاق مبارکی است، چراکه عمق شکاف میان فضای اقلیت روشنفکر و آنچه در میان اکثریت جامعه حقیقی و مردم از نظر آگاهی وجود دارد و غالبا در حوزه زنان نادیده گرفته میشود آشکار شد». د
دکتر عالیه شکربیگی، جامعهشناس و استاد دانشگاه، نیز در گفتوگو با شرق به واکاوی برنامه دورهمی پرداخت و گفت: «من اساسا نسبت به حق طلاق در ابتدای زندگی این نقد را دارم و نمیدانم چرا در ابتدای زندگی که مسیر باهمبودن شکل میگیرد، از طلاق صحبت میکنیم، اما در برابر حفرههای قانونی نسبت به حقوق زنان، دادن چنین حقی به زنان تنها میتواند کمی از مشکلات را حل کند و فکر میکنم مهران مدیری با بهکاربردن واژه جوگیرشدن مردان، نشان داد که در ذهنش هم یک سیستمی بهعنوان فرادست و فرودست وجود دارد و زنان در ذهن او در طبقه فرودست قرار دارند».
شاید بد نباشد بدانیم با تنفیذ حق طلاق به زنان، این حق از مردان گرفته نمیشود، بلکه مرد با وکالتدادن این حق به همسرش، با او در قراردادی وارد میشود که دو طرف در داشتن یک حق شبیه هم خواهند بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- از ۶ صبح تا ۵ عصر خبری نبود!
- مهران مدیری با «گل یا پوچ» در شبکه نمایش خانگی
- تدارک مهران مدیری برای اکران فیلم جدیدش از چهارشنبه
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- فیلم مهران مدیری به تدوین رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





