به گزارش سینماسینما داریوش یاری، کارگردان سینما و تلویزیون پیرامون بحث حق نظارت ساترا روی محصولات پلتفرمها گفت: در آن مقطعی که مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرد تا مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی بر عهده ساترا باشد، وزارت ارشاد کارش را به درستی انجام نداد که چنین تصمیمی گرفته شد. البته در این تغییر حق نظارت، بحث تنها به مباحث نظارتی خلاصه نمیشود بلکه در این عرصه عدد و رقمهایی جابجا میشود که برای آن هیچ حساب و کتابی نمیتوان در نظر گرفت، درصورتیکه باید در این زمینه هم چیز مشخص باشد.
او افزود: مشخص است وقتی چنین هزینههایی در پلتفرمها جابجا میشود، سرمایهگذار توقع بازگشت سرمایه نیز دارد، همین مسئله نیز باعث میشود همه چیز در خدمت درآمدزایی باشد. این در حالیست که اگر قرار باشد ساخت آثار با هدف ارتقای کیفیت صورت گیرد اینکه چه و چگونه باید ساخت اهمیت پیدا میکند. نکته دیگر اینکه استحاله شدن نیازمند زمان، برنامه، تحقیق و… است، پس وقتی چنین شرایطی فراهم نمیشود طبیعتاً نتیجه همین میشود که امروز در برخی کارهای نمایش خانگی شاهدش هستیم.
کارگردان سریال «در کنار پروانهها» در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون به عنوان رقیب پلتفرمها قادر است ناظر عملکرد رسانه جدید باشد؟ گفت: حقیقت امر این است که من تلویزیون را رقیب پلتفرمها نمیبینم. تلویزیون به واسطه دولتی بودن اهداف و افقگذاریهای خودش را دارد اما در شبکه نمایش خانگی ما هدف و افقی را مشاهده نمیکنیم ولی باز هم از شما سوال میکنم آیا شما نیز میتوانید هدفی برای کارهایی که این روزها در پلتفرمها شاهدیم در نظر بگیرید؟
این کارگردان متذکر شد: لازم به ذکر است پلتفرمها متولی نیز ندارند تا در زمان لزوم به عنوان مدافع عمل کند، برای همین هم وقتی حق نظارت از پلتفرمها گرفته شد سازمانی به عنوان مسئول نسبت به این اتفاق عکسالعمل نشان نداد. آیا جامعه نیازمند حرفها و موضوعاتی است که هم اکنون در پلتفرمها مطرح میشود؟
یاری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه حالا که دولت با مجلس و سیما همسو شده است آیا بهتر نیست حق نظارت پلتفرمها به ارشاد باز گردانده شود؟ چنین توضیح داد: بیاید در این حوزه یارکشی انجام ندهیم، چون فرقی نمیکند که طیف و گروه سیاسی روی کار است، آنچه اهمیت دارد داشتن برنامه و سیاستگذاری مشخص است تا بدانیم در این رابطه چگونه میخواهیم عمل کرده یا اینکه چگونه درصدد هستیم تا برنامهریزی انجام دهیم؟ آیا در برنامهریزیهایی که انجام میشود ارتقای منزلت کیفی جامعه، جایی در تصمیمگیری ما دارد؟
این فیلمساز در انتها تاکید کرد: در خاتمه باید تاکید کنم که در نهایت حق نظارت بر پلتفرمها باید به ارشاد بازگرداننده شود ولی این وزارتخانه نیز با به وظیفه خود به درستی عمل کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خوابِ شیرینِ درختِ سیب های سرخ!/ نگاهی به فیلم «شور عاشقی»
- سادهانگاری؛ فصل مشترک مجموعههای تلویزیونی
- پخش سریال محرمی «در کنار پروانهها» از امشب از شبکه دو
- پوستر دوم فیلم سینمایی «لیلاج» رونمایی شد
- رونمایی از پوستر فیلمی با بازی مهران احمدی و حامد کمیلی
- سریال «مجلس حیرانی» برای پخش در ماه صفر آماده میشود
- تنها سلبریتیهای دست به اسلحه حمایت میشوند/ موفقیتِ لابیگران
- حواشی ادامهدار تیتراژ یک سریال / چرا صدای اصفهانی در «هاتف» پخش نشد؟
- روایت «هاتف» از زندگی یک خبرنگار از زبان بازیگر سریال
- حامد کمیلی در «فصل شکار» به سراغ شکار میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران