به گزارش سینماسینما داریوش یاری، کارگردان سینما و تلویزیون پیرامون بحث حق نظارت ساترا روی محصولات پلتفرمها گفت: در آن مقطعی که مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرد تا مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی بر عهده ساترا باشد، وزارت ارشاد کارش را به درستی انجام نداد که چنین تصمیمی گرفته شد. البته در این تغییر حق نظارت، بحث تنها به مباحث نظارتی خلاصه نمیشود بلکه در این عرصه عدد و رقمهایی جابجا میشود که برای آن هیچ حساب و کتابی نمیتوان در نظر گرفت، درصورتیکه باید در این زمینه هم چیز مشخص باشد.
او افزود: مشخص است وقتی چنین هزینههایی در پلتفرمها جابجا میشود، سرمایهگذار توقع بازگشت سرمایه نیز دارد، همین مسئله نیز باعث میشود همه چیز در خدمت درآمدزایی باشد. این در حالیست که اگر قرار باشد ساخت آثار با هدف ارتقای کیفیت صورت گیرد اینکه چه و چگونه باید ساخت اهمیت پیدا میکند. نکته دیگر اینکه استحاله شدن نیازمند زمان، برنامه، تحقیق و… است، پس وقتی چنین شرایطی فراهم نمیشود طبیعتاً نتیجه همین میشود که امروز در برخی کارهای نمایش خانگی شاهدش هستیم.
کارگردان سریال «در کنار پروانهها» در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون به عنوان رقیب پلتفرمها قادر است ناظر عملکرد رسانه جدید باشد؟ گفت: حقیقت امر این است که من تلویزیون را رقیب پلتفرمها نمیبینم. تلویزیون به واسطه دولتی بودن اهداف و افقگذاریهای خودش را دارد اما در شبکه نمایش خانگی ما هدف و افقی را مشاهده نمیکنیم ولی باز هم از شما سوال میکنم آیا شما نیز میتوانید هدفی برای کارهایی که این روزها در پلتفرمها شاهدیم در نظر بگیرید؟
این کارگردان متذکر شد: لازم به ذکر است پلتفرمها متولی نیز ندارند تا در زمان لزوم به عنوان مدافع عمل کند، برای همین هم وقتی حق نظارت از پلتفرمها گرفته شد سازمانی به عنوان مسئول نسبت به این اتفاق عکسالعمل نشان نداد. آیا جامعه نیازمند حرفها و موضوعاتی است که هم اکنون در پلتفرمها مطرح میشود؟
یاری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه حالا که دولت با مجلس و سیما همسو شده است آیا بهتر نیست حق نظارت پلتفرمها به ارشاد باز گردانده شود؟ چنین توضیح داد: بیاید در این حوزه یارکشی انجام ندهیم، چون فرقی نمیکند که طیف و گروه سیاسی روی کار است، آنچه اهمیت دارد داشتن برنامه و سیاستگذاری مشخص است تا بدانیم در این رابطه چگونه میخواهیم عمل کرده یا اینکه چگونه درصدد هستیم تا برنامهریزی انجام دهیم؟ آیا در برنامهریزیهایی که انجام میشود ارتقای منزلت کیفی جامعه، جایی در تصمیمگیری ما دارد؟
این فیلمساز در انتها تاکید کرد: در خاتمه باید تاکید کنم که در نهایت حق نظارت بر پلتفرمها باید به ارشاد بازگرداننده شود ولی این وزارتخانه نیز با به وظیفه خود به درستی عمل کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خوابِ شیرینِ درختِ سیب های سرخ!/ نگاهی به فیلم «شور عاشقی»
- سادهانگاری؛ فصل مشترک مجموعههای تلویزیونی
- پخش سریال محرمی «در کنار پروانهها» از امشب از شبکه دو
- پوستر دوم فیلم سینمایی «لیلاج» رونمایی شد
- رونمایی از پوستر فیلمی با بازی مهران احمدی و حامد کمیلی
- سریال «مجلس حیرانی» برای پخش در ماه صفر آماده میشود
- تنها سلبریتیهای دست به اسلحه حمایت میشوند/ موفقیتِ لابیگران
- حواشی ادامهدار تیتراژ یک سریال / چرا صدای اصفهانی در «هاتف» پخش نشد؟
- روایت «هاتف» از زندگی یک خبرنگار از زبان بازیگر سریال
- حامد کمیلی در «فصل شکار» به سراغ شکار میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





