به گزارش سینماسینما داریوش یاری، کارگردان سینما و تلویزیون پیرامون بحث حق نظارت ساترا روی محصولات پلتفرمها گفت: در آن مقطعی که مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب کرد تا مسئولیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی بر عهده ساترا باشد، وزارت ارشاد کارش را به درستی انجام نداد که چنین تصمیمی گرفته شد. البته در این تغییر حق نظارت، بحث تنها به مباحث نظارتی خلاصه نمیشود بلکه در این عرصه عدد و رقمهایی جابجا میشود که برای آن هیچ حساب و کتابی نمیتوان در نظر گرفت، درصورتیکه باید در این زمینه هم چیز مشخص باشد.
او افزود: مشخص است وقتی چنین هزینههایی در پلتفرمها جابجا میشود، سرمایهگذار توقع بازگشت سرمایه نیز دارد، همین مسئله نیز باعث میشود همه چیز در خدمت درآمدزایی باشد. این در حالیست که اگر قرار باشد ساخت آثار با هدف ارتقای کیفیت صورت گیرد اینکه چه و چگونه باید ساخت اهمیت پیدا میکند. نکته دیگر اینکه استحاله شدن نیازمند زمان، برنامه، تحقیق و… است، پس وقتی چنین شرایطی فراهم نمیشود طبیعتاً نتیجه همین میشود که امروز در برخی کارهای نمایش خانگی شاهدش هستیم.
کارگردان سریال «در کنار پروانهها» در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون به عنوان رقیب پلتفرمها قادر است ناظر عملکرد رسانه جدید باشد؟ گفت: حقیقت امر این است که من تلویزیون را رقیب پلتفرمها نمیبینم. تلویزیون به واسطه دولتی بودن اهداف و افقگذاریهای خودش را دارد اما در شبکه نمایش خانگی ما هدف و افقی را مشاهده نمیکنیم ولی باز هم از شما سوال میکنم آیا شما نیز میتوانید هدفی برای کارهایی که این روزها در پلتفرمها شاهدیم در نظر بگیرید؟
این کارگردان متذکر شد: لازم به ذکر است پلتفرمها متولی نیز ندارند تا در زمان لزوم به عنوان مدافع عمل کند، برای همین هم وقتی حق نظارت از پلتفرمها گرفته شد سازمانی به عنوان مسئول نسبت به این اتفاق عکسالعمل نشان نداد. آیا جامعه نیازمند حرفها و موضوعاتی است که هم اکنون در پلتفرمها مطرح میشود؟
یاری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه حالا که دولت با مجلس و سیما همسو شده است آیا بهتر نیست حق نظارت پلتفرمها به ارشاد باز گردانده شود؟ چنین توضیح داد: بیاید در این حوزه یارکشی انجام ندهیم، چون فرقی نمیکند که طیف و گروه سیاسی روی کار است، آنچه اهمیت دارد داشتن برنامه و سیاستگذاری مشخص است تا بدانیم در این رابطه چگونه میخواهیم عمل کرده یا اینکه چگونه درصدد هستیم تا برنامهریزی انجام دهیم؟ آیا در برنامهریزیهایی که انجام میشود ارتقای منزلت کیفی جامعه، جایی در تصمیمگیری ما دارد؟
این فیلمساز در انتها تاکید کرد: در خاتمه باید تاکید کنم که در نهایت حق نظارت بر پلتفرمها باید به ارشاد بازگرداننده شود ولی این وزارتخانه نیز با به وظیفه خود به درستی عمل کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خوابِ شیرینِ درختِ سیب های سرخ!/ نگاهی به فیلم «شور عاشقی»
- سادهانگاری؛ فصل مشترک مجموعههای تلویزیونی
- پخش سریال محرمی «در کنار پروانهها» از امشب از شبکه دو
- پوستر دوم فیلم سینمایی «لیلاج» رونمایی شد
- رونمایی از پوستر فیلمی با بازی مهران احمدی و حامد کمیلی
- سریال «مجلس حیرانی» برای پخش در ماه صفر آماده میشود
- تنها سلبریتیهای دست به اسلحه حمایت میشوند/ موفقیتِ لابیگران
- حواشی ادامهدار تیتراژ یک سریال / چرا صدای اصفهانی در «هاتف» پخش نشد؟
- روایت «هاتف» از زندگی یک خبرنگار از زبان بازیگر سریال
- حامد کمیلی در «فصل شکار» به سراغ شکار میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





