وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه شنبه در حاشیه حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری و پاسخ گویی بی واسطه به سوالات مردم، در جمع خبرنگاران از راه اندازی سامانه مردمی نظارت بر فضای مجازی خبر داد و گفت: این سامانه در سه ماه آینده رونمایی می شود و در همه حوزه ها می خواهیم تحول ایجاد کنیم چرا که حکمرانی در حوزه فرهنگی درحال پوست اندازی است و از تصدیگری دستگاه های حاکمیتی به سوی میدان داری مردم حرکت میکنیم.
به گزارش سینماسینما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با بیان این مطلب، افزود: در دوسال گذشته در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه این سیاست را به خوبی جلو بردیم و در همه بخش ها تلاش می کنیم مسیر ورود موثر مردم به حوزه مدیریت فرهنگی را تسهیل کنیم.
وی با بیان اینکه در فضای مجازی مردم باید عهدهدار امر نظارت باشند و برای ارتقای وضع موجود تلاش کنند، ادامه داد: همه دلسوزان در مورد پیام رسان های داخلی، خارجی و شبکه های نمایش خانگی انتقادات جدی دارند.
اسماعیلی تصریح کرد: در فضای مجازی انسان رسانه ها و کانال های با بیش از پنج هزار عضو را ثبت می کنیم که گام مهمی بهشمار می رود و سامانه آن را نیز طراحی کردهایم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی در این باره مصوبه دارد، تصریح کرد: برهمین اساس این اقدام الزام قانونی دارد و از طرفی هیات نظارت بر مطبوعات، خبرگزاری ها و پیام رسانه ها نسبت به این موضوع هم مسئولیت دارد.
وی افزود: فرصتی قانونی را تدارک دیدیم تا همه کسانی که در پیام رسان های داخلی و خارجی کانال و صفحه شخصی بالای پنج هزار عضو دارند آن را در این سامانه ثبت کنند.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه تصریح کرد: وزارت فرهنگ مسئولیت نظارت بر همه مجوزهایی که در فضای حقیقی برعهده دارد را در فضای مجازی نیز عهدهدار است، که از جمله آن می توان به حوزه نمایش خانگی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه نظارت بر سریالهای خانگی بر عهده همکاران ما در سازمان صدا و سیما است، افزود: فیلمهای سینمایی باید در وزارت ارشاد بررسی شود به همین دلیل در حال طراحی سازوکار جدیدی برای آن هستیم.
وزیر فرهنگ گفت: در شبکههای اجتماعی و نمایش خانگی چند ده هزار فیلم بارگذاری شده که بهدنبال تغییر جهت آن هستیم و انشاالله وضعیت فعلی اصلاح خواهد شد.
وی افزود: مردم از میزان نظارت بر این حوزه گلایه دارند و البته باید توجه داشت در مورد این مسأله مشکل حقوقی وجود داشت؛ نظارت بر این حوزه را در مجموعه سازمان سینمایی متمرکز میکنیم که تحولی مهم خواهد بود.
فیلمهای امیدبخش و آگاهیبخش به بخش داوری جشنواره راه پیدا کرد
اسماعیلی در ادامه گفت: ما نسبت به برخی آثار سینمایی انتقاد داریم و رویه در اینحوزه اصلاح میشود.
وی افزود: امسال در جشنواره فیلم فجر همه فیلمهایی که به بخش داوری راه پیدا کرده، امیدبخش هستند و در آنها سیاهنمایی وجود ندارد و برای مردم امید بخش و آگاهیبخش هستند.
اسماعیلی با تاکید براینکه برخی از فیلمهای این دوره از جشنواره فجر آگاهی نسبت به گذشته تاریخی ایجاد میکند ادامه داد: در این دوره از جشنواره فیلمهایی درباره مفاخری مانند شهید کاظمی، شهید شیرودی، شهید زینالدین و واقعه عاشورا وجود دارد.
وزیر فرهنگ تاکید کرد: جلوگیری از سیاهنمایی، خشونت، ترویج بیبندوباری و حفظ حریم خانواده برایمان یک مساله جدی است و همکاران من مکلف هستند در این زمینه نظارت کنند و با همکاری اصحاب هنر آسیبها را کاهش دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه سرگشاده یک کارگردان به وزیر ارشاد
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزیر ارشاد: شبکه نمایش خانگی جزو سینماست/ نمیتوانیم نسبت به خشونت و تزلزل ارزشهای خانوادگی در نمایش خانگی بیتفاوت باشیم
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





