رفع توقیف پنج فیلم سینمای ایران که نتیجه یک حرکت تیمی است تنها بخشی از مطالبه اهالی سینماست و پرونده این بخش سینما با وجود برخی آثار سینمایی، همچنان باز است؛ فیلمهایی که با وجود داشتن پروانه ساخت مقابل دوربین رفتند و در نهایت نتوانستند از سد شورای صدور پروانه نمایش عبور کنند. «خیابانهای آرام» به کارگردانی کمال تبریزی یکی از فیلمهای جامانده از اکران است. حالا هفت سالی از ساخت این فیلم میگذرد و با وجود نمایش در جشنواره فیلم فجر، تا اینجا نتوانسته مدیران فرهنگی را برای اکران متقاعد کند. «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمیکیا هم وضعیت مشابهی چون فیلم تبریزی دارد. این دو فیلم که به فاصله یک سال بعد از رخدادهای سیاسی ۸۸، در جشنواره فجر روی پرده رفتند، دستخوش برداشتهای سیاسی شدند و هنوز ناخواسته چوب اتفاقات آن روزها را میخورند. «صدسال به این سالها» به کارگردانی سامان مقدم هم ۱۰ سالی است اجازه اکران پیدا نکرده. این فیلم که سال ۸۷ در جشن خانه سینما خوش درخشید، روایتگر زندگی زنی در سه دهه تاریخی است. «خرس» خسرو معصومی هم از جمله فیلمهایی است که اوضاع چندان روشنی ندارد. این فیلم سال ۹۰ در جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت اما در ادامه به خاطر چارچوبهای مذهبی و اعتقادی نتوانست نظر مثبت شورای پروانه نمایش را جلب کند. علاوه بر این فیلمها وقتی «رستاخیز» احمدرضا درویش، یکی از بزرگترین پروژههای مذهبی سینمای ایران پنج سال در بلاتکلیفی به سر میبرد، انتظار روشن شدن وضعیت فیلمهای «یک خانواده محترم» مسعود بخشی، «ارادتمند نازنین، بهاره تینا» و «وقت داریم حالا» عبدالرضا کاهانی، «کاناپه» کیانوش عیاری و «مهمونی کامی» علی احمدزاده، انتظار بیجایی است. فیلمهایی که فارغ از کیفیت محتوا و ساختار، با صرف هزینه و انرژی فراوان ساخته شدهاند و خارج شدن از برزخ اکران، کمترین حق صاحبان آنهاست. با این همه بیانصافی است اگر همت دولت یازدهم و به تبع آن دولت دوازدهم را در سر و سامان دادن به وضعیت سینما و رفع توقیف فیلمهای باقیمانده از دولت نهم و دهم نادیده بگیریم. با وجود سنگاندازیها، سازمان سینمایی از هیچ تلاشی برای اکران فیلمهای مسالهدار دریغ نکرد و یکی از دلایل ایجاد گروه هنروتجربه فرصت اکران این فیلمها بود. اما حالا که امکان اکران «خانه پدری» با ردهبندی گروه سنی فیلمهای خشن در هنر و تجربه فراهم شده، هیچ غیرممکنی در رفع توقیف فیلمها وجود ندارد و در این شرایط سینماگران همچنان میتوانند به دنبال تحقق خواستههای منطقی و قانونیشان باشند.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شورجه از انتخاب حاتمی کیا خوشحال شد /میر علایی : عده ای از روی بی اطلاعی و حب و بغض شایعه سازی می کنند
- نشست نقد و بررسی مستندی از کیانوش عیاری
- «خانه پدری» چگونه مجوز گرفت؟
- پانتهآ پناهیها در فیلم حاتمیکیا بازی میکند
- ابراهیم حاتمیکیا چهره هنر انقلاب اسلامی شد/ ما نیش زبانها شنیدیم و گریهها کردیم
- کاهانی:«آزاد مثل هوا» فیلم رضا عطاران است
- واکنش کیانوش عیاری به جایزه جعفر پناهی :قطعا این جایزه برای سینمای ایران مهم است
- کنایه تند کارگردان «ارادتمند نازنین بهاره تینا» به مسئولان
- کیانوش عیاری: توقیف فیلم در هر دورهای شکستی برای مسوولان است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





