تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۲۰:۴۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 67350

در پاریس و فقط با چیزی در حدود ۴۰۰ سینما، هر هفته ۴۵۰ تا ۵۰۰ فیلم به نمایش درمی‌آیند و سالانه بیش از ۲۷ میلیون تماشاگر جذب سالن‌های سینما می‌شوند. همین آمار و ارقام است که پاریس را به پایتخت سینمای جهان بدل کرده است.

در پاریس بیش از ۴۰۰ سالن سینما فعالیت دارند که ۱۰۰ پرده به گروهی با عنوان مشابه «هنر و تجربه» اختصاص پیدا کرده‌اند. توزیع جغرافیایی این سالن‌ها به گونه‌ای است که در هر محله، دست‌کم یک سالن سینما احداث شده است. سینماهای پاریس با نمایش هفته‌ای ۴۵۰ تا ۵۰۰ فیلم، برنامه‌ی نمایشی بسیار متنوع و منتخبی را پیش روی سینمادوستان قرار می‌دهند.

در میان این ۴۵۰ فیلم، هم تازه‌های اکران دیده می‌شوند و هم فیلم‌های قدیمی‌تر و تاریخ‌ُسینمایی. از نظر تنوع ژانری هم برنامه‌ها به گونه‌ای در نظر گرفته می‌شوند که همه جور فیلمی را می‌توان در سینماها یافت، از فیلم‌های کودکان گرفته تا فیلم‌های کوتاه و مستند، و حتی آثار سینمایی از همه‌ی کشورهای جهان.

اگر بخواهیم از نگاه آمار و ارقام به دسته‌بندی این ۴۵۰ فیلم برسیم باید گفت که به طور میانگین هر هفته ۱۲ فیلم جدید، ۲۴۰ فیلم اختصاصی، ۱۰۰ فیلم در قالب جشنواره‌ها یا برنامه‌های تماتیک، و همین طور بیش از ۱۰۰ فیلم به‌واسطه‌ی آرشیوهای سینمایی عمومی به علاقه‌مندان عرضه می‌شوند.

سینما برای همه

اما برای پاسخ‌گویی به همه‌ی ذائقه‌های سینمایی، اغلب فیلم‌های خارجی‌زبان نه‌فقط به صورت دوبله‌ به زبان فرانسه، بلکه با صدای اصلی و در قالب زیرنویس هم به نمایش درمی‌آیند. همین موضوع باعث ترغیب هرچه بیش‌تر سینماروها و خارجی‌ها برای دیدن این فیلم‌ها بر پرده‌ی نقره‌ای می‌شود.

اما همان طور که اشاره شد هر هفته برنامه‌های سینمایی خاصی هم برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته می‌شود، به‌خصوص در روزهای چهارشنبه و شنبه. این برنامه‌ها معمولاً با نشست‌های پرسش‌وپاسخ نیز همراه می‌شوند تا نگاه انتقادی و پرسشگر بچه‌ها پرورش پیدا کند و به‌نوعی تماشاگران آینده تربیت شوند.

اما علاوه بر تمام سالن‌های سینمای عمومی که البته توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند، پاریس انستیتوهای مختلفی را هم در خود جای داده است که فیلم‌های تاریخ‌سینمایی را برای علاقه‌مندان به نمایش می‌گذارند و به‌خوبی هم مورد استقبال عموم مخاطبان قرار می‌گیرند.

پاریس شهر سینما2

تجربه‌های رایگان سینمایی

از سال ۲۰۰۱ بود که تقریباً همه‌ی میدان‌ها و باغ‌های پاریس به پرده‌های نمایش عمومی مجهز شدند تا ورود و استفاده از برنامه‌های نمایشی آن‌ها برای همگان رایگان باشد. یکی از طرح‌هایی که در این مکان‌های عمومی اجرا می‌شود، «سینما در مهتاب» نام دارد که در آن، فیلم‌های فرانسوی در لوکیشن‌هایی که فیلم‌برداری شده‌اند دوباره به نمایش درمی‌آیند. معمولاً هر بار تا ۵۰ هزار نفر برای دیدن این فیلم‌ها جمع می‌شوند تا در قلب محله‌های پاریس و بر پرده‌هایی غول‌آسا، فیلم‌های قدیمی و جدید را به تماشا بنشینند.

اما یکی دیگر از برنامه‌هایی که با هدف تبیین شعار «سینما برای همه» به صورت منظم برگزار می‌شود، نمایش فیلم برای کسانی است که نمی‌توانند به سینما بروند، از جمله بچه‌هایی که در بیمارستان‌ها بستری‌اند، زندانی‌ها و… این نمایش‌ها معمولاً با حضور برخی اعضای گروه تولید برپا می‌شوند.

منبع: هنر و تجربه

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها