سینماسینما، رضا صائمی
همیشه دو عامل مهم در جذاب شدن خبر تولید یک اثر نمایشی، چه فیلم سینمایی و چه سریال تلویزیونی موثر بوده؛ یکی بازیگران آن و دیگری کارگردانش. مخاطب یا به دلیل علاقه به برخی از بازیگران یا علاقه به سبک و سیاق یک کارگردان جذب آن اثر شده یا نسبت به تماشا و پیگیری آن کنجکاو می شود. حالا فکرش را بکنید با مجموعه ای مواجه هستیم که هم بازیگران اصلی اش هم کارگردان هایش مشترکند و هر دو محبوب. قطعا نام جواد رضویان و سیامک انصاری به عنوان کارگردان مشترک سریال «صفر بیست و یک» می تواند توجه ها را به خود جلب کند. هم به عنوان کارگردان هم کارگردانی مشترک. البته پیش از این رضویان و انصاری به عنوان دو کمدین توانا در مجموعه های مختلفی همکاری داشتند و آخرین همکاری آنها هم در فیلم«زهر مار» بود که رضویان کارگردانش بود و انصاری بازیگر نقش اصلی آن. حالا در «صفر بیست و یک» آنها هم به عنوان کارگردان در کنار هم هستند و هم در مقام بازیگر. واقعیت این است که جواد رضویان و سیامک انصاری از آن دست ستاره هایی هستند که سال های سال در آسمان طنز و کمدی تلویزیون درخشیدند و خاطره های خوشی برای مردم ساختند. پیشینه جواد رضویان در تلویزیون را می توان از سیب خنده و مجید دلبندم و باغچه مینو تا پاورچین و جایزه بزرگ و چارخونه ردیابی کرد و سیامک انصاری را هم با مجموعه هایی مثل پاورچین و نقطه چین گرفته تا شب های برره و باغ مظفر به یاد آورد. برخی کج سلیقگی ها در سال های دور این بود که این بازیگران مخاطب جذب کن را به بهانه های واهی از دست داد و در واقع سرمایه رسانه ملی را هدر داد و چه خوب شبکه سوم سیما با هوشمندی و قدردانی، بار دیگر امکان حضور این کمدین توانا را در تلویزیون فراهم کرد. قطعا حضور مهدی فرجی به عنوان تهیه کننده این مجموعه که سوابق خوبی در دوران مدیریتش در شبکه های تلویزیونی وجود داشته در بازگشت دوباره این دو هنرمند به قاب تلویزیون بی تاثیر نبوده است. حالا این امکان برای شبکه سه و درواقع تلویزیون فراهم می شود تا با حضور خاطره سازان توانا باز هم خاطره سازی کند. شاید حضور مجدد آنها با «صفر بیست و یک» خود نقدی بر همان کج سلیقگی ها در گذشته نه چندان دور باشد. سباقه و عقبه خوب آنها هم در خلق موقعیت های کمدی و هم تیپ سازی کمیک در واقع ظرفیت و ظرافت لازم را دارد که شانس موفقیت این مجموعه در جذب مخاطب را بالا ببرد. قصه حول محور دو دوست می چرخد که در شهرداری کار می کنند و اتفاقات بامزه و بانمکی را رقم می زنند. داستان و قصه سریال موقعیت طنازانه ای است و پارتنر بودن رضویان و انصاری در نسبت باجناقی می تواند موقعیت های کمدی و بانمکی را رقم بزند. به ویژه تضادها و پارادوکس های رفتاری که در جنس بازی و رفتارشناسی این دو وجود دارد. شوخ طبعی رضویان و جدیت انصاری می تواند یک تضاد دراماتیک و کمیک خلق کند که مخاطب را با خود همراه کند؛ ضمن این که فضا و محیط خانوادگی قصه هم فاکتور مهمی است که با روان شناسی مخاطب ایرانی مماس بوده و ساخت کمدی در این بستر بهتر جواب می دهد.
واقعیت این است که شبکه سه در این مقطع مهم که بحران کرونا و فشارهای اقتصادی حال عمومی جامعه را بد کرده، سیاست و رویکرد درستی را اتخاذ کرده و تولید سریال صفربیست و یک با این ویژگی هایی که دارد از جمله زوج رضویان و انصاری که ویژگی منحصر به فرد آن است، می بتواند تا حدود زیادی دست رسانه ملی در رقابت با رسانه های را پرتر کند. بهره برداری درست از سرمایه های رسانه ملی که قبلا سرمایه گذاری شده اند در زمان کنونی و در بزنگاه هایی که جلب رضایت مخاطب با اهمیت تر می شود یک راهکار و استراتژی عقلانی است و از این رو باید تولید صفر بیست و یک را تمهیدی هوشمندانه دانست که می تواند مردم را پای تلویزیون برگرداند.
منبع: جامجم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- سیامک انصاری مجری «بازمانده» شد
- سیامک انصاری و فرهاد اصلانی روی «خط استوا»
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- داستان شروع کار هنری عطاران از زبان خودش + تصاویری از چهار دهه پیش
- آغاز اکران «خون شد» کیمیایی در سینماها
- زمان آغاز پخش سریال «صفر بیستویک» اعلام شد/ پایان تصویربرداری
- پایان تصویربرداری «صفر بیستویک»
- تصویربرداری «صفر بیستویک» به کارگردانی سیامک انصاری و جواد رضویان به نیمه رسید + عکس
- همه چیز درباره سریال «صفر بیستویک»/ قصه دو باجناق
- ادامه تصویربرداری سریال «صفر بیستویک» با رعایت پروتکلهای بهداشتی
- آغاز تصویربرداری سریال رضویان و انصاری/ معرفی عوامل تولید «صفر بیستویک»
- تغییر نام سریال «نیوجرسی»/ «صفر بیستویک» در مرحله پیشتولید
- شایانفر به ساخت سریال «نیوجرسی» اعتراض کرد/ فیلمنامه را در خانه سینما ثبت کردهایم
- سریال جواد رضویان و سیامک انصاری به زودی کلید میخورد/ نگارش فصل سوم «نون.خ»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





