پابلو فرو طراح تیتراژ فیلم های «دکتر استرنج لاو»، «پرتقال کوکی»، «بولیت» و «ماجرای توماس کرون» در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، پابلو فرو (Pablo Ferro) طراح تیتراژ اسطوره ای هالیوود که بیشتر برای طراحی های نوآورانه اش در فیلم های «دکتر استرنج لاو»، «پرتقال کوکی»، «بولیت» و «مردان سیاه پوش» شناخته می شد، روز جمعه ۱۶ نوامبر در شهر سدونا ایالت آریزونا در سن ۸۳ سالگی بر اثر عوارض ناشی از ذات الریه درگذشت. این خبر را فرزندانش اعلام کردند.
فرو در کشور کوبا به دنیا آمد و تا سن ۱۲ سالگی در این کشور و در کنار خانواده پدربزرگش زندگی می کرد. پس از آن وی به همراه خانواده به نیویورک آمد. او دوران دبیرستان به طور خود آموز تکنیک های انیمیشن را فرا گرفت. فرو بعدها توانست به عنوان نقاش در کنار استن لی خالق شخصیت های مشهور ابرقهرمانی که به تازگی از دنیا رفته است در اطلس کمیکز مشغول به کار شود.
وی پس از آن به سینما روی در آورد، در سینما بدون تردید مهم ترین تصویری که از آثار فرو به یاد مانده، مربوط به فیلم جنگی «دکتر استرنج لاو» ساخته استنلی کوبریک است. نوع نوشتار خاص تیتراژ این فیلم که در آن اسامی به صورت دست نوشته و باریک و بزرگ روی تصاویر نمایش داده می شوند در ذهن بسیاری از دوستداران سینما به جا مانده است.

فرو بعدها در مورد طراحی تیتراژ این فیلم گفت: در ابتدا تلاش کردم حروف را مانند آن چه در آن زمان در فیلم ها معمول بود بنویسم اما کوبریک گفت، پابلو من نمی دانم به نوشته ها نگاه کنم یا به هواپیما. کوبریک هر دو را با هم می خواست. خود من هم درست نمی دانم چگونه این کار را انجام دادم. فقط به یاد می آورم که برای خودم با حروف باریک و بزرگ اسامی را نوشتم، بعد آن را برای تست فرستادیم و این استنلی (کوبریک) بود که صفحه را با حروف من پر کرد. کار عالی شد، به صورت همزمان هم می شد هواپیما ها و هم نوشته ها را دید.
دیگر همکاری کوبریک و پابلو فرو به فیلم «پرتقال کوکی» برمی گردد که در این فیلم فرو در کنار طراحی تیتراژ، تریلر فیلم را نیز ساخت.
از دیگر فیلم هایی که وی طراحی تیتراژ آن ها را برعهده داشته است می توان به «روسها میآیند، روسها میآیند» (۱۹۶۶)، «بولیت» (۱۹۶۸)، «ماجرای توماس کرون» (۱۹۶۸)، «در راه افتخار» (۱۹۷۶)،«حضور» (۱۹۷۹)، «فیلادلفیا» (۱۹۹۳)، «بهتر از این نمی شه» (۱۹۹۷)، «محرمانه لس آنجلس» و «دکتر دولیتل» (۱۹۹۸) اشاره کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- جادوی کارگردانی یا هنر نویسندگی؟!/ نگاهی به فیلم «غلاف تمام فلزی»
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- از همه عجایب، تعجب نکنید!/ درباره انتخاب صد فیلم برتر تاریخ سینما از سوی مجله سایت اند ساند
- راه رستگاری از درون می گذرد/ جهان فلسفی استنلی کوبریک در گفت و گو با محمدرضا اسمخانی پژوهشگر فلسفه
- دستیار و بازیگر فیلمهای کوبریک درگذشت
- سینماسینما/ خبرهایی از جشنواره ونیز/ نمایش دو فیلم اولین دوره در نودمین سال
- تبر جک نیکلسون در «درخشش» بیش از ۱۰۰ هزار دلار فروخته شد
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «درخشش» با صدای رضا بهبودی/ این برنامه به آیدین الفت تقدیم شد + تیزر
- نقد مشروح سعید عقیقی بر یک کتاب/ چگونه تئوریها را «زرد» کنیم؟
- تجربه تماشای دوباره «چشمان کاملاً بسته»/ قرص آبی یا قرمز؟*
- ایناریتو از جشنواره سارایوو جایزه گرفت
- اپرایی که وودی آلن به سبک دسیکا و فلینی روی صحنه میبرد
- غول ژانر وحشت سینمای اسپانیا درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





