به گزارش سینماسینما، پس از بازنشر اظهارت بهروز افخمی درباره پشتپرده معرفی فیلم سینمایی «گبه» ساخته محسن مخملباف به آکادمی اسکار در سال ۷۶، اکبر نبوی منتقد سینما و از اعضای اسبق خانه سینما، روایت متفاوتی از این ماجرا منتشر کرد.
نبوی در این روایت با عنوان «بچههای آسمان؛ اسکار و مخملباف» ضمن بازنشر بریده اظهارات افخمی مبنیبر اینکه «در سال ۷۶ قرار بود بچههای آسمان به اسکار برود ولی مخملباف فرمهای انتخاب نماینده ایران را از ارشاد خارج کرد و با محمد خاتمی و چند نفر دیگر جلسه گذاشت و «گبه» به اسکار معرفی شد.» آورده است: «تا آنجا که در خاطرم مانده است، سال هفتاد و شش در جلسهای در خانه سینما با حضور مرحوم سیفالله داد (رییس هیات مدیره) احمدرضا درویش(مدیر عامل)، منوچهر شاهسواری (قائم مقام مدیر عامل) و بنده (اکبر نبوی ـ معاون فرهنگی خانه سینما) و چند تن دیگر، درباره نماینده ایران در اسکار آن دوره برگزار شد؛ بحث کردیم و مفصل سخن گفتیم. منطقا انتخاب میان «گبه» و «بچههای آسمان» دشوار بود. به جایی رسیده بودیم که تقریبا بن بست بود و بلاتکلیفی. در آن وضعِ بیوضع، یکی از اعضای جلسه گفت: گبه فقط این دوره از شانس حضور در اسکار برخوردار است، ولی بچههای آسمان به دلیل سال تولید، عدم اکران و… دوره آینده نیز میتواند به عنوان نماینده ایران به آکادمی اسکار معرفی شود بنابراین بهتر است امسال گبه معرفی شود و سال آینده بچه های آسمان. به این ترتیب بود که گره بحث باز شد و در آن سال گبه و سال بعد، بچه های آسمان به آکادمی معرفی شدند.»

اکبر نبوی در پایان روایت خود تاکید میکند: «این توضیح به معنای رد سخنان آقای افخمی مبنیبر تلاشهای محسن مخملباف نیست. او برای مقاصدش همه کار می کرد. ما هم شاهد و شنونده تلاشهای بسیار زیادش برای فرستادن گبه به اسکار بودیم. غرض اصلیام این بود که نیت گروه دیگری از کسانی را که در این باره موثر بودند، ذکر کنم تا مستندات ارسال گبه در سال هفتاد و شش و بچههای آسمان در سال هفتاد و هفت به اسکار کاملتر شود.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





