
به گزارش سینماسینما، ابراهیم داروغهزاده دبیر سیوششمین جشنواره ملی فیلم فجر پنجشنبه چهاردهم دیماه در برنامه «سینما دو» حضور یافت و درباره جشنواره پیشِ رو به ارائه توضیحاتی پرداخت.
داروغهزاده در ابتدای صحبتهایش به کمحاشیه بودن جشنواره سی و ششم اشاره کرد و اظهار داشت: امسال هیأت انتخاب جشنواره حاشیهای نداشتند و حتی این کمحاشیه بودن مورد اعتراض رسانهها قرار گرفت. بازبینی فیلمها کمتر از یک ماه صورت گرفت و طبق قولی که داده بودیم بلافاصله بعد از جمعبندی اسامی فیلمها اعلام شد.
او با تأکید بر این که هیچ هیأتی به غیر از هیأت انتخاب فیلمها را مورد بازبینی قرار نداده است، بیان داشت: نظام تولید سینمای ایران به گونهای است که فیلمها هنوز کامل نشده به دبیرخانه جشنواره میرسند و فرصت نمیشود قبل از هیات انتخاب کسی فیلمی را تماشا کند. حتی خبری که درباره قوه قضاییه مطرح شد، اشتباه منعکس شده بود و نهایتا توسط این قوه تکذیب شد.
داروغهزاده ادامه داد: میتوان برای این موضوع هر سناریویی نوشت؛ اما واقعیت این است که بازبینی پیش از هیأت انتخاب صورت نگرفته است یعنی اگر بنا باشد کسی فیلمی را ببیند، پیشتر از قوه قضاییه کسان دیگری هستند.
دبیر جشنواره سیوششم فیلم فجر خبر درخواست مجلس برای بازبینی فیلمها پیش از نمایش را صحیح ندانست و توضیح داد: مشکل این است که خبری را یک رسانه جعلی منتشر میکند و حتی این خبر کذب، مرجعی برای رسانههای رسمی میشود. اخبار مربوط به جشنواره باید از طریق کانالهای رسمی جشنواره پیگیری شود.
او در مورد توافقات صورت گرفته با کمیسیون فرهنگی، توضیح داد: تمامی تصمیمات اساسی توسط شورای سیاستگذاری جشنواره اتخاذ میشود. مجلس نماینده مردم است و ما به عنوان دولت وظیفه داریم به نمایندگان، گزارشی درباره جشنواره ارائه دهیم. برای جشنواره نیز هر سال جلسهای با نمایندگان برگزار میشود و امسال نیز این اتفاق افتاد و در گزارش امسال برخی خبرها مثل اجرای اقتصاد مقاومتی و کمکردن هزینههای جشنواره و حذف فرش قرمز برای نمایندگان جذاب بود و این نکات خبری شد.
داروغهزاده در ادامه گفت: در کمیسیون فرهنگی گرایشهای متفاوتی وجود دارد که ممکن است برخی موافق یا مخالف اکران فیلمی باشند؛ اما من فکر میکنم کمیسیون فرهنگی تصمیم گرفته است به طور مستقیم درباره سینما اظهار نظری نداشته باشند و با ما به عنوان سازمان سینمایی وارد پرسش شود.
او درباره فیلمهای کمدی حاضر در جشنواره توضیح داد: ۴ فیلم کمدی به دبیرخانه جشنواره رسید که دو فیلم انتخاب شد. فیلم «هزارپا»ی آقای داوودی نیز بنا به خواسته فیلمساز که نظرش این بود بیشتر مناسب اکران است، کنار گذاشته شد.
دبیر سیوششمین جشنواره فیلم فجر درباره رویکرد هیات انتخاب به فیلمها گفت: سیاستها و رویکردهای جشنواره، جدا از سینمای ایران نیست که طبیعتا این اتمسفر از حال و هوای سینماگران و جامعه متأثر است. در دورهای ممکن است جنگ موضوع روز جامعه باشد و در دورهای دیگر موضوع اجتماعی و گاهی ممکن است جامعه به نشاط بیشتری نیاز داشته باشد و بر همین اساس امسال فیلمهایی علیه داعش هم در جشنواره حضور دارند.
او با بیان اینکه امسال اغلب کارگردانهای حاضر در ادوار گذشته جشنواره، حضور دارند، افزود: فیلم برخی از فیلمسازان مطرح به جشنواره نرسید. به عنوان مثال رسول صدرعاملی تا دقیقه آخر تلاش کرد فیلمش را برساند اما این اتفاق نیفتاد. آقای هنرمند نیز هنوز در حال فیلمبرداری است و فیلمش تا چند ماه آینده هم آماده نمیشود.
او با تاکید براینکه برای حضور هیچ فیلمسازی لابی از سوی مسئولین جشنواره صورت نگرفته است، اضافه کرد: در این دوره از جشنواره علیرغم اینکه دوست داشتیم کارگردانهای بزرگ حضور داشته باشند، از هیچ فیلمسازی خواهش نکردیم فیلمش را به دبیرخانه ارائه دهد؛ زیرا جشنواره شأن بالایی دارد؛ ما خادم سینمای ایران هستیم و اهالی سینما میزبان هستند.
او با اشاره به اینکه جشنواره امسال با کمترین تغییر آییننامهای برگزار میشود بیان داشت: اگر به آییننامه جشنواره دقت داشته باشید کمترین تغییر را نسبت به سال گذشته داشتیم. مهمترین تغییر کاهش تعداد فیلمها از ۳۳ فیلم به ۲۲ فیلم بود. امسال به درخواست تهیهکنندهها در شهرستانها نمایش خواهیم داشت. همچنین امسال بنا به اعتراض تهیهکنندهها، شورای سیاستگذاری جشنواره به کاهش تعداد نمایشها در تهران تاکید داشت و به همین دلیل تعداد نمایش فیلمها نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود؛ البته اکرانهای فوقالعاده به تقاضای سینمادار و تهیهکننده صورت میگیرد و جشنواره دخالتی در این مورد ندارد.
او گفت: سانسهای فوقالعاده در ایام جشنواره به تبلیغ فیلم برای اکران عمومی کمک میکند و هدف اصلی جشنواره فیلم فجر این است که تبلیغاتی برای نزدیکی مردم به سینما باشد. همچنین نمایش فیلمها در شهرستانها به رونق سینما در کل کشور و آشتی مردم با سینما منجر میشود.
داروغهزاده درباره اینکه آیا امسال به غیر از فیلمهای بخش مسابقه بخش دیگری برای نمایش فیلمها خواهیم داشت، توضیح داد: اگر بخواهیم حرفهای عمل کنیم طبیعتا نباید بخش دیگری اضافه شود و همه تلاش ما این است که بخش متفرقهای نداشته باشیم. به اعتقاد من اینکه همه فیلمهای سالیانه سینما در جشنواره نمایش داده شوند، صدمه به سینماست.
داروغهزاده در توضیح انتخاب دو فیلم «امپراطور جهنم» و «شعلهور» که در دوره قبل به دبیرخانه جشنواره ارائه شده بودند و ابهام مطرح شده در سخنان «عماد افروغ» عضو هیأت انتخاب دوره گذشته، با اشاره به این که خود افروغ در سخنانش از ناقص دیده شدن این دو فیلم سخن گفته، متذکر شد: بر اساس آییننامه در صورتیکه فیلمی ناقص به دبیرخانه ارسال شود با این شرط که در طول این مدت اکران نشود، مشکلی برای حضور در جشنواره نخواهد داشت. امسال نیز ۴ فیلم چنین شرایطی داشتند که دو فیلم از آن میان، توسط هیأت انتخاب، برای نمایش در بخش مسابقه سینمای ایران انتخاب شد.
او در پایان بیان داشت: اکثر فیلمها با شش و هفت رأی انتخاب شدند و تنها سه چهار فیلم پنج رأی داشتند. البته این را هم باید بگویم فیلمهایی که به بخش مسابقه راهنیافتند با فاصله کمی کنار گذاشته شدند و استحقاق حضور در جشنواره را داشتند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی «نظارت و ممیزی» در سینمای ایران طی دهه ۹۰
- مراسم تودیع و معارفه معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برگزار شد
- انتصابهای جدید در سازمان سینمایی/ دبیر جشنواره فجر معرفی شد
- پروانه ساخت ۲ فیلم صادر شد
- توئیت ابراهیم داروغهزاده درباره روایتهای آزارهای جنسی
- ابراهیم داروغهزاده: نمیتوان جشنواره فیلم فجر را به صورت آنلاین برگزار کرد
- واکنش ابراهیم داروغهزاده به توقف تولید در حوزه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- گفتوگوی توییتری داروغهزاده با سازندگان «ماجرای نیمروز: رد خون» و ماجرای ممیزیها
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- ابراهیم داروغهزاده در برنامه تلویزیونی خبر داد: روزهای آخر مسئولیتم در سازمان سینمایی است/ مسئله انحرافی پول کثیف
- نشست خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- موافقت صداوسیما با تمدید ماموریت داروغه زاده و طباطبایینژاد
- اعلام اسامی فیلمهای راهیافته به جشنواره فیلم فجر
- واکنش داروغهزاده به کمپین سینماگران علیه تحریمهای آمریکا
- یک پیشبینی برای جشنواره فیلم فجر امسال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم