ابراهیم داروغهزاده در توضیح انتخاب دو فیلم «امپراطور جهنم» و «شعلهور» و ابهام مطرح شده در سخنان عماد افروغ عضو هیأت انتخاب دوره گذشته، با اشاره به این که خود افروغ در سخنانش از ناقص دیده شدن این دو فیلم دردوره گذشته سخن گفته، متذکر شد: بر اساس آییننامه در صورتیکه فیلمی ناقص به دبیرخانه ارسال شود با این شرط که در طول این مدت اکران نشود، مشکلی برای حضور در جشنواره نخواهد داشت.
به گزارش سینماسینما، ابراهیم داروغهزاده دبیر سیوششمین جشنواره ملی فیلم فجر پنجشنبه چهاردهم دیماه در برنامه «سینما دو» حضور یافت و درباره جشنواره پیشِ رو به ارائه توضیحاتی پرداخت.
داروغهزاده در ابتدای صحبتهایش به کمحاشیه بودن جشنواره سی و ششم اشاره کرد و اظهار داشت: امسال هیأت انتخاب جشنواره حاشیهای نداشتند و حتی این کمحاشیه بودن مورد اعتراض رسانهها قرار گرفت. بازبینی فیلمها کمتر از یک ماه صورت گرفت و طبق قولی که داده بودیم بلافاصله بعد از جمعبندی اسامی فیلمها اعلام شد.
او با تأکید بر این که هیچ هیأتی به غیر از هیأت انتخاب فیلمها را مورد بازبینی قرار نداده است، بیان داشت: نظام تولید سینمای ایران به گونهای است که فیلمها هنوز کامل نشده به دبیرخانه جشنواره میرسند و فرصت نمیشود قبل از هیات انتخاب کسی فیلمی را تماشا کند. حتی خبری که درباره قوه قضاییه مطرح شد، اشتباه منعکس شده بود و نهایتا توسط این قوه تکذیب شد.
داروغهزاده ادامه داد: میتوان برای این موضوع هر سناریویی نوشت؛ اما واقعیت این است که بازبینی پیش از هیأت انتخاب صورت نگرفته است یعنی اگر بنا باشد کسی فیلمی را ببیند، پیشتر از قوه قضاییه کسان دیگری هستند.
دبیر جشنواره سیوششم فیلم فجر خبر درخواست مجلس برای بازبینی فیلمها پیش از نمایش را صحیح ندانست و توضیح داد: مشکل این است که خبری را یک رسانه جعلی منتشر میکند و حتی این خبر کذب، مرجعی برای رسانههای رسمی میشود. اخبار مربوط به جشنواره باید از طریق کانالهای رسمی جشنواره پیگیری شود.
او در مورد توافقات صورت گرفته با کمیسیون فرهنگی، توضیح داد: تمامی تصمیمات اساسی توسط شورای سیاستگذاری جشنواره اتخاذ میشود. مجلس نماینده مردم است و ما به عنوان دولت وظیفه داریم به نمایندگان، گزارشی درباره جشنواره ارائه دهیم. برای جشنواره نیز هر سال جلسهای با نمایندگان برگزار میشود و امسال نیز این اتفاق افتاد و در گزارش امسال برخی خبرها مثل اجرای اقتصاد مقاومتی و کمکردن هزینههای جشنواره و حذف فرش قرمز برای نمایندگان جذاب بود و این نکات خبری شد.
داروغهزاده در ادامه گفت: در کمیسیون فرهنگی گرایشهای متفاوتی وجود دارد که ممکن است برخی موافق یا مخالف اکران فیلمی باشند؛ اما من فکر میکنم کمیسیون فرهنگی تصمیم گرفته است به طور مستقیم درباره سینما اظهار نظری نداشته باشند و با ما به عنوان سازمان سینمایی وارد پرسش شود.
او درباره فیلمهای کمدی حاضر در جشنواره توضیح داد: ۴ فیلم کمدی به دبیرخانه جشنواره رسید که دو فیلم انتخاب شد. فیلم «هزارپا»ی آقای داوودی نیز بنا به خواسته فیلمساز که نظرش این بود بیشتر مناسب اکران است، کنار گذاشته شد.
دبیر سیوششمین جشنواره فیلم فجر درباره رویکرد هیات انتخاب به فیلمها گفت: سیاستها و رویکردهای جشنواره، جدا از سینمای ایران نیست که طبیعتا این اتمسفر از حال و هوای سینماگران و جامعه متأثر است. در دورهای ممکن است جنگ موضوع روز جامعه باشد و در دورهای دیگر موضوع اجتماعی و گاهی ممکن است جامعه به نشاط بیشتری نیاز داشته باشد و بر همین اساس امسال فیلمهایی علیه داعش هم در جشنواره حضور دارند.
او با بیان اینکه امسال اغلب کارگردانهای حاضر در ادوار گذشته جشنواره، حضور دارند، افزود: فیلم برخی از فیلمسازان مطرح به جشنواره نرسید. به عنوان مثال رسول صدرعاملی تا دقیقه آخر تلاش کرد فیلمش را برساند اما این اتفاق نیفتاد. آقای هنرمند نیز هنوز در حال فیلمبرداری است و فیلمش تا چند ماه آینده هم آماده نمیشود.
او با تاکید براینکه برای حضور هیچ فیلمسازی لابی از سوی مسئولین جشنواره صورت نگرفته است، اضافه کرد: در این دوره از جشنواره علیرغم اینکه دوست داشتیم کارگردانهای بزرگ حضور داشته باشند، از هیچ فیلمسازی خواهش نکردیم فیلمش را به دبیرخانه ارائه دهد؛ زیرا جشنواره شأن بالایی دارد؛ ما خادم سینمای ایران هستیم و اهالی سینما میزبان هستند.
او با اشاره به اینکه جشنواره امسال با کمترین تغییر آییننامهای برگزار میشود بیان داشت: اگر به آییننامه جشنواره دقت داشته باشید کمترین تغییر را نسبت به سال گذشته داشتیم. مهمترین تغییر کاهش تعداد فیلمها از ۳۳ فیلم به ۲۲ فیلم بود. امسال به درخواست تهیهکنندهها در شهرستانها نمایش خواهیم داشت. همچنین امسال بنا به اعتراض تهیهکنندهها، شورای سیاستگذاری جشنواره به کاهش تعداد نمایشها در تهران تاکید داشت و به همین دلیل تعداد نمایش فیلمها نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود؛ البته اکرانهای فوقالعاده به تقاضای سینمادار و تهیهکننده صورت میگیرد و جشنواره دخالتی در این مورد ندارد.
او گفت: سانسهای فوقالعاده در ایام جشنواره به تبلیغ فیلم برای اکران عمومی کمک میکند و هدف اصلی جشنواره فیلم فجر این است که تبلیغاتی برای نزدیکی مردم به سینما باشد. همچنین نمایش فیلمها در شهرستانها به رونق سینما در کل کشور و آشتی مردم با سینما منجر میشود.
داروغهزاده درباره اینکه آیا امسال به غیر از فیلمهای بخش مسابقه بخش دیگری برای نمایش فیلمها خواهیم داشت، توضیح داد: اگر بخواهیم حرفهای عمل کنیم طبیعتا نباید بخش دیگری اضافه شود و همه تلاش ما این است که بخش متفرقهای نداشته باشیم. به اعتقاد من اینکه همه فیلمهای سالیانه سینما در جشنواره نمایش داده شوند، صدمه به سینماست.
داروغهزاده در توضیح انتخاب دو فیلم «امپراطور جهنم» و «شعلهور» که در دوره قبل به دبیرخانه جشنواره ارائه شده بودند و ابهام مطرح شده در سخنان «عماد افروغ» عضو هیأت انتخاب دوره گذشته، با اشاره به این که خود افروغ در سخنانش از ناقص دیده شدن این دو فیلم سخن گفته، متذکر شد: بر اساس آییننامه در صورتیکه فیلمی ناقص به دبیرخانه ارسال شود با این شرط که در طول این مدت اکران نشود، مشکلی برای حضور در جشنواره نخواهد داشت. امسال نیز ۴ فیلم چنین شرایطی داشتند که دو فیلم از آن میان، توسط هیأت انتخاب، برای نمایش در بخش مسابقه سینمای ایران انتخاب شد.
او در پایان بیان داشت: اکثر فیلمها با شش و هفت رأی انتخاب شدند و تنها سه چهار فیلم پنج رأی داشتند. البته این را هم باید بگویم فیلمهایی که به بخش مسابقه راهنیافتند با فاصله کمی کنار گذاشته شدند و استحقاق حضور در جشنواره را داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی «نظارت و ممیزی» در سینمای ایران طی دهه ۹۰
- مراسم تودیع و معارفه معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برگزار شد
- انتصابهای جدید در سازمان سینمایی/ دبیر جشنواره فجر معرفی شد
- پروانه ساخت ۲ فیلم صادر شد
- توئیت ابراهیم داروغهزاده درباره روایتهای آزارهای جنسی
- ابراهیم داروغهزاده: نمیتوان جشنواره فیلم فجر را به صورت آنلاین برگزار کرد
- واکنش ابراهیم داروغهزاده به توقف تولید در حوزه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- گفتوگوی توییتری داروغهزاده با سازندگان «ماجرای نیمروز: رد خون» و ماجرای ممیزیها
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- ابراهیم داروغهزاده در برنامه تلویزیونی خبر داد: روزهای آخر مسئولیتم در سازمان سینمایی است/ مسئله انحرافی پول کثیف
- نشست خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- موافقت صداوسیما با تمدید ماموریت داروغه زاده و طباطبایینژاد
- اعلام اسامی فیلمهای راهیافته به جشنواره فیلم فجر
- واکنش داروغهزاده به کمپین سینماگران علیه تحریمهای آمریکا
- یک پیشبینی برای جشنواره فیلم فجر امسال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





