سینماسینما- پاریس؛ «یک تصادف ساده» در چهار هفته اول با تعداد ۵۶۷۶۰۰ تماشاگر در فرانسه تبدیل به پدیده شد.
چنانچه فروش گیشه این فیلم برنده نخل طلا را با فیلم امریکایی «انورا» برنده نخل طلای سال گذشته مقایسه کنیم که در همین مدت چهار هفته اول نمایش خود ۵۱۳۳۷۵ تماشاگر داشته، پدیده بودن فیلم ایرانی جعفر پناهی نسبت به فیلم امریکایی بیشتر خود را نشان میدهد. فیلم امریکایی «انورا» ساخته شان بکر برنده نخل طلا در پایان نمایش خود در فرانسه که ۱۸ هفته به طول انجامید به رقم ۶۵۳۶۴۶ تماشاگر دست یافت، اما جالب توجه است که همین فیلم در جوایز اسکار توانست پنج جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین هنرپیشه، بهترین سناریو و بهترین مونتاژ را بدست آورد. در رابطه با اسکار، فیلم «یک تصادف ساده» نیز فعلا از سوی فرانسه به آکادمی اسکار برای نامزد شدن در رشته بهترین فیلم بین المللی، پیشنهاد شده است.
اما چیزی که صددرصد در مورد این فیلم قطعی است اینکه فروش «یک تصادف ساده» در فرانسه براحتی از مرز ۷۰۰,۰۰۰ تماشاگر عبور خواهد کرد که بیشتر از فیلم امریکایی است.
لازم به یاد آوری است که فیلم دیگر ایرانی، «دانه انجیر معابد» ساخته محمد رسول اف که آن هم سال گذشته در مسابقه جشنواره کن بود از موفقیت خوبی در گیشه بر خوردار شد که بعد از ۱۸ هفته نمایش، در کل ۶۱۹۱۰۰ بیننده در فرانسه داشت، اما فیلم جعفر پناهی رکورد او را خواهد شکست.
بر فرض محال اگر در ایران به فیلم جعفر پناهی پروانه نمایش دهند و شرایط نمایش معقول در سینماهای کشور را بدست آورد، در آنجا نیز از نظر فروش، در محدوده فیلمهای غیر کمدی، می تواند یک پدیده شود.
این فیلم با ساختاری بسیار خوب و روان، با قصهای همه فهم تماشاگران بسیاری را درگیر کرده با خود همراه می کند. انتخاب سوژهای افشاگرانه در باره روبرو شدن تعدادی از قربانیان شکنجه شده در زندان، با شکنجهگر خود هیجان و کشش زیادی ایجاد کرده است. پناهی در این فیلم تماشاگران خارجی را نیز درگیر میکند.
سناریو با دیالوگهای حساب شده، که از دل جامعه گرفته شده، انگشت روی ناملایمات قشر گستردهای از جامعه گذاشته و انتظار و آرزوهای تعداد بسیاری از مردم را بر ملا میکند که بدنبال گرفتن حق هستند. اما فیلمساز که متعهدانه انگشت روی مسایل گذاشته، با ذکاوت و هوشمندی به ردههای پایین تر که مشکلآفرین هستند می پردازد. فیلم با پایان باز تمام میشکد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





