
مصوبه جدید سازمان سینمایی (هر تهیهکننده در سینما بیش از دو فیلم را نمیتواند بهصورت همزمان تهیه و تولید کند) در ابتدا اتفاق مثبتی به نظر میرسد که میتواند از سِریدوزی یا سِریسازی در امر تهیهکنندگی سینما جلوگیری کند. ولی نکته غمانگیز این است که راه ساده دورزدن این قانون استفاده از تهیهکنندگان صوری است که آفتی بزرگتر برای سینمای ایران هستند؛ کسانی که صرفا یک کارت تهیهکنندگی دارند و بدون هیچ زحمت و فکری پول یا درصدی میگیرند و بهصورت صوری پروانه ساخت را میگیرند و تمام! البته جای خوشحالی است که این تهیهکنندگان صوری اقلیت بسیار کوچکی در میان تهیهکنندگان اصیل سینمای ایران هستند.
البته از یک منظر هم میتوان تهیهکنندگان پرکار سینما را حداقل نعمتی برای گذران معیشت اهالی سینما دانست چون تجربه نشان داده این تهیهکنندگان وقتی از سِریدوزی به تکدوزی بیفتند تأثیری بر کیفیت کارشان گذاشته نمیشود!
بهتر است برای نجات سینمای بهکمارفته فعلی! راهحل بهتری پیدا کرد که به نظرم حضور بیشتر تهیهکنندگان اصیل و خردمند یا تهیهکننده- کارگردانهای امتحانپسداده است که گروه دوم خوشبختانه هیچگاه به امر سِریدوزی سینمایی نیفتادند که به چنین قانونی نیازمند شویم.
البته این حرفهای من بهعنوان یک تهیهکننده سینما بود ولی از منظر کارگردانی مثل من، که هر چهار، پنجسال یکبار و بعد از ماراتنی نفسگیر اجازه ساخت فیلم (لطفا دقت کنید فقط ساخت و نه نمایش!) پیدا میکنم، این تهیهکنندگان سِریدوز و پرکار سینمای بهکمارفته ایران، ازمابهترانی هستند که امیدوارم سود هر فیلمی که در این دنیا میسازند نوش جانشان باشد و مطمئنم خداوند اجر زحمات فرهنگیشان را در آن دنیا بهدرستی و با سیمرغهای آتشین خواهد داد!
منبع: روزنامه شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی