این روزها که موضوع فرسایش خاک و چالش آب، یکی از موضوعات روز محیط زیستی ایران است، مستندی به نام بر سر خاک در سامانه هاشور اکران آنلاین شده است. به گزارش سینماسینما ،همین بهانه سیفالله صمدیان هنرمند عکاس و مستندساز پس از تماشای مستند «بر سر خاک» برای «اعتماد» نوشت.
«خیلی خیلی حال کردم! و تیتر زیبایی که بعد از تماشای مستند «بر سر خاک» به ذهنم رسید – البته به نوعی در فیلم هم بدان اشاره شد – «خبر کوتاه بود، خاک خواهد مُرد.»
مستند «بر سر خاک» فیلم خیلی خوبی بود و لذت بردم که مستندسازی با یک گروه با حال و هم حس و حال سراغ کار بزرگی در این زمانه به هم ریخته، رفته است. اینگونه فیلمها به خاطر اینکه حالت تحقیقاتی و صرفا نوشتاری دارند، معمولا مردم از دیدن آنها شانه خالی میکنند و فیلمهای اینچنینی در نهایت در آرشیو تحقیق و پژوهش برای یک سازمان باقی میمانند، اما من امیدوارم فیلم «بر سر خاک» بیشتر از اینها دیده شود. مستند «بر سر خاک» پر از ظرافتهای تصویری بسیار زیبا، خلاقانه و جسورانه است و در آن استفاده درستی از دوربین در زمین صاف در درون تاریکیها، مزارع و آسمانها شده است.
بدون اغراق از آن فیلمهایی بود که کلی به من، حال فخرفروشی به مستندسازی اینگونه داد و اینکه مستندسازهایی با این ایده و تفکر چقدر برای کشوری با مسائل از هم گسسته و در هم ریختهای مثل ما لازم هستند و وقتی موضوع چالش برانگیز خاک سوژه یک فیلمساز میشود، متوجه میشویم ریشه خیلی مسائل خاک و اساسا یکی از موضوعات اصلی در ایران خاک بوده وهست.من چشمها و قلبهای کارگردان و گروه همراهش را در این مستند میبوسم.»
تصویربرداری مستند «بر سر خاک» که دو سال طول کشیده است، توسط امیر جغتایی در شهرهای مختلف انجام شده و تدوین آن را آرش زاهدیاصل برعهده داشته است. در ساخت این مستند علاوه بر گفتوگو و برخی تصاویر تکاندهنده از فرسایش خاک در ایران، از گفتار متن با صدای شهرام درخشان استفاده شده است.
دیگر عواملی که در ساخت این مستند همکاری داشتهاند، میتوان به صدابردار: احمدرضا طایی، صداگذار: آرش قاسمی، توازن رنگ و نور: رضا تیموری، تصویربرداری هوایی: احمد آزاد، مدیر تولید: امیرمهدی صادقی و طراح پوستر: بنفشه جهانگیری اشاره کرد. محسن خانجهانی مستندهای A.B.C.D، انتهای خیابان پاستور، آزادراه، کلاه شیشهای و… را نیز کارگردانی کرده و در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» جایزه ویژه هیات داوران به دلیل توجه ویژه به بحران زیست محیطی خاک و توجه به پژوهش را برای ساخت فیلم بر سر خاک دریافت کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- صمدیان: نزدیک شدن به دنیای هنرمند ایرانی بسیار دشوار است/ متیندفتری: متاسفانه مردم ما هنوز با عکس بیگانه هستند!
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها






